bigggan Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Hei ESP min virker ikke, og når jeg kjører i snøen så spinner hjulet alltid, Jeg så i manualen at "ESP OFF" skal lyse en gang når jeg snur nøkkelen men den gjør det ikke. Jeg også i OBD leser men der var ingen spesiell kode sist gang jeg sjekket. Jeg skal sjekke senere igjen om det er noen nye, men det er ikke lenge siden da. Endret 30. januar 2015 av bigggan Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Får du fjerna feilkoder med den OBD leseren?Isåfall, prøv å kjør en reset, fordet om det ikke er noen feilkoder. På bilen min henger ESP og ABS sammen.. Så om den ene kutter ut, så kutter begge. Hatt litt problemer med ABS etter at jeg skiftet bremser på bilen.. og jeg mistenker en sensor. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Brukte du en sånn generisk feilkodeleser? Det er ikke alltid de snapper opp alle feila. Hadde en gåen ABS-sensor/hastighetssensor på min bil. Vanlige feilkodelesere fant ingen feil men med en spesifikt for BMW fant jeg ut at høyre sensor bak feilet. Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Har sånn kina greier, sikkert ikke noe avansert. ABS fungerer tror jeg, bremsen lager skrape/klikkelyder når dekkene låses. Jeg har byttet alle klossene nylig så det kan godt ha noe med det å gjøre. Endret 30. januar 2015 av bigggan Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Avhengig av bil kan det være at du trenger diagnoseapparat for den aktuelle bilen. Generiske avlesere funker ikke alltid bra. Lenke til kommentar
Somla Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Tror jeg ville lest den manualen en gang til, "ESP OFF" betyr jo at du har betjent en knapp på dashbordet for å "skru av" ESP funksjonen. Ikke at det er feilkoder i systemet som gjør at styreenheten deaktiverer systemet. Hadde også vært fint å vist åssen bil du har, forskjellige bilmerker bruker forskjellige symboler Om det er lagret feilkode i systemet vil kontrollampen lyse konstant. Om kontrollampen ikke lyser ved tenning på(første par sekundene) ville jeg sjekket sikringer(ABS og ESP), men da bør du heller ikke kunne få opprettet kommunikasjon med ABS styreenheten. Også en siste ting på den OBD feilkodeleseren du har. Du får valgt forskjellige styreenheter der, så du ikke bare har en skikkelig billig en som bare leser av motor? Litt usikker om OBD/EOBD dekker ABS og ESP, trur muligens det bare er motorstyreenheten det er obligatorisk på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Det du beskriver er feil på ASR (antispinn), ikke ESP (stabilitetskontroll), men feil på det ene gjør ofte at det andre heller ikke virker. Hvilken bil har du? Har ESP/ASR noengang fungert? Er du sikker på at bilen din har det, eller om det er noe som finnes på andre utgaver av din bil? Normalt skal lampen lyse når du setter på tenningen, og slukke når motoren starter og systemet verifiseres. Ved feil vil det være ute av funksjon, og lampen lyser hele tiden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Ikke alltid at lampa lyser. Xantiaen jeg hadde gav ingen lys da ABS-en feila. BMW-en jeg har nå gav ingen lys da ESP/antispinn feila. På BMW-en måtte jeg ha feilkodeleser spesifikt til BMW. Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Det du beskriver er feil på ASR (antispinn), ikke ESP (stabilitetskontroll), men feil på det ene gjør ofte at det andre heller ikke virker. Hvilken bil har du? Har ESP/ASR noengang fungert? Er du sikker på at bilen din har det, eller om det er noe som finnes på andre utgaver av din bil? Normalt skal lampen lyse når du setter på tenningen, og slukke når motoren starter og systemet verifiseres. Ved feil vil det være ute av funksjon, og lampen lyser hele tiden. Den virket før, da blinket sladdelyset hvis hjulene spant. Men kan være at den har vært av lenge siden jeg ikke har merket det lyset på en veldig god stund nå. Tror jeg ville lest den manualen en gang til, "ESP OFF" betyr jo at du har betjent en knapp på dashbordet for å "skru av" ESP funksjonen. Ikke at det er feilkoder i systemet som gjør at styreenheten deaktiverer systemet. Hadde også vært fint å vist åssen bil du har, forskjellige bilmerker bruker forskjellige symboler Om det er lagret feilkode i systemet vil kontrollampen lyse konstant. Om kontrollampen ikke lyser ved tenning på(første par sekundene) ville jeg sjekket sikringer(ABS og ESP), men da bør du heller ikke kunne få opprettet kommunikasjon med ABS styreenheten. Også en siste ting på den OBD feilkodeleseren du har. Du får valgt forskjellige styreenheter der, så du ikke bare har en skikkelig billig en som bare leser av motor? Litt usikker om OBD/EOBD dekker ABS og ESP, trur muligens det bare er motorstyreenheten det er obligatorisk på. Står i manualen at lampen skal lyse i 2 sekunder etter bilen slått på. (Ingenting lyser der merket er). Står også der at slå av og på bilen skal resette ESP/spinn så hvis det var en mulighet for knapp så skal den være på igjen etter det. Det er en Almera 2004 model. Endret 8. februar 2015 av bigggan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Det er flere mulige feilscenarier: - Enten er systemet helt dødt, slik at lampen ikke lyser i det hele tatt, heller ikke slik den skal når du setter på tenningen. Eneste indikasjon du får da er at lampen ikke lyser som den skal når du starter bilen (og at du merker at det ikke fungerer). Kan være elektrisk/elektronisk feil. - Eller så fungerer styringen av løsningen, men oppdager at noe er feil, slik at den slår seg selv, og varsler ved å tenne lampen. Kan være sensorfeil. Sedsberg: På dine biler: Lyste lampen som den skulle når du satte på tenningen, og så slukket når du startet motoren? Eller lyste den ikke i det hele tatt? Endret 8. februar 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Sedsberg: På dine biler: Lyste lampen som den skulle når du satte på tenningen, og så slukket når du startet motoren? Eller lyste den ikke i det hele tatt? Alt var tilsynelatende normalt. Dog var ikke systemet helt dødt. Det bare oppførte seg feil når det skulle ha blitt aktivert. Det rare på BMW-en var at selv om det lå registrert feilkode i ECU så var det ingen advarsler i dashbordet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå