Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage på parkeringsbot - Kommer jeg noen vei?

Borger___

Anbefalte innlegg

Var på dagsseminar på en Høgskole, og parkerte ved inngangen til Stamina treningssenter som hadde inngang rett ved siden av Høgskolen, da det ikke var noen form for parkering-forbudt-skilting her. Da seminaret var ferdig var alle 4 bilene ilagt kontrollavgift. Jeg klager naturligvis til kommunen, og får dette til svar: http://prntscr.com/5yy2o2

Reglene her er altså motsatt av det iallefall jeg er vant med. Her kan man tydeligvis ikke stå der det ikke er skilt. Jeg mener jo selvsagt at det burde vært en bedre form for oppmerking/skilting på dette, og i tillegg var det sne/is på underlaget. Men kommunen henviser altså til et skilt som står når man kjører inn på området. Spm nå er om jeg kan komme noen vei med videre klaging? Kan jeg ta dem på at dette er "uklart ift normal praksis" eller at definisjonen/avgrensningen på "området reglene gjelder på" kan virke diffus? Jeg har iallefall aldri hørt om en slik "motsatt" parkerings regel, tenker alltid at om ikke annet er nevnt med skilt, så kan man parkere..

Fant denne på nett, en klage som har fått mehold: http://prntscr.com/5yy5d9, og lurer på om jeg også kanskje kan vinne fram på at "området ikke er tilstrekkelig oppmerket eller skiltet" ...

post-216210-0-58108800-1422631656_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du ikke har sett noen slik regel før er knapt et tungtveiende argument. Om det faktisk er skiltet på en måte som du burde sett så har du ingenting å komme med. Jeg vet ikke hvor det er skiltet der, men jeg vet at du kun er én innkjøring til området, fra høgskoleveien som ligger litt lengre oppe i bakken fra Høgskolen, så med mindre skiltet er helt nedsnødd sliter jeg med å si

Saken du viser til tolker jeg som at det var uklart hvilke plasser som var omfattet av det skiltet som anviste parkeringsplasser. Altså: Det var ikke et problem med en valgte løsningen med parkeringsforbud der det ikke var eksplisitt tillatt, men omfanget av tillatte plasser ved et skilt var uklart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i økende grad slik at parkeringsplasser utenfor butikker/sentre blir sett på som privat område.

Dette reguleres ikke ved at bilistene legger lapper i frontrutene, men ved at parkeringsvakter holder greie på hvor lenge hver enkelt bil er parkert!

Jeg synes denne praksisen er noe kjip, og merkingen av området kan variere. Men at man må regne med kjedelige overraskelser i form av parkeringsvakter som holder øye med visse parkeringsplasser, er sikkert. Inntil man lærer seg hvilke parkeringsområder det gjelder, vil det bli en bot pr gang og det blir dyrt. Man kan nok ikke nekte å betale.

Edit: Haha, så nedlatende: "og vi velger å veilede litt i saken".... De vet dog ikke at "De" skal skrives med stor D når det er ment som høflig form entall.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

De vet dog ikke at "De" skal skrives med stor D når det er ment som høflig form entall.

Eller forskjell på "og" og "å", eller at det generelt er lurt å se gjennom det man har skrevet før man sender det.

Ts: på bildet ditt er det ikke noe skilt, betyr det at skiøtet skiltet er satt opp veldig nylig, eller at du ikke vet sikkert at det virkelig eksisterer et skilt?

Edit: dukker opp rare skrivefeil fra mobilen gitt....
Endret av 3irik
Lenke til kommentar

De vet dog ikke at "De" skal skrives med stor D når det er ment som høflig form entall.

Eller forskjell på "og" og "å", eller at det generelt er lurt å se gjennom det man har skrevet før man sender det.

Ts: på bildet ditt er det ikke noe skilt, betyr det at skiøtet skiltet er satt opp veldig nylig, eller at du ikke vet sikkert at det virkelig eksisterer et skilt?

Joda, jeg husker at det var et skilt der, så det er nok ikke satt opp på bildet. Tror jeg ignorerte skiltet da jeg sikkert antok at teksten var den klassiske at man ikke kan stå på angitte plasser osv, og ikke motsatt..

Lenke til kommentar

Om det er skilta ved innkjøringa til plassen der, så har du nok ingen sterk sak her nei, dessverre. Det er ikke uvanlig med slike bestemmelser for avgrensede områder.

Kan vel evt stille spm vedr. omfang av dette "området" , hvor gjelder det og hvor ikke.

De svarte også veldig dårlig i et brev, der de hevdet at alt var tydelig skiltet (selv der man ikke kunne stå) , så får se om det kan brukes til noe. Har sendt klage til parkeringsklagenemda, blir spennende å se hva de svarer..

Lenke til kommentar

Tror ikke du har noe å fare med. Du kjører inn i en parkeringsfri sone, som betyr at du ikke kan parkere der. Med mindre det er satt opp skilt om at du kan parkere, sevlfølgelig.

Men det er jo ikke noen hemmelighet om at det er trangt om plassen ved HiN.

For de som ikke er kjent i området, så er det bare en vei inn, og to veier ut (den ene veien ut er enveiskjørt).

Det er ikke ett SÅ stort område at det gjør noe heller. 3 parkeringsplasser og den veien.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...