Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva er dødt, hovedkort eller PSU?

Anbefalte innlegg

Min stasjonære pc sluttet å fungere, da vi tok strømmen i sikringsboksen under en fest, mens den sto på. Den vil nå ikke slå seg på, skjermen viser ingenting. Har et Gigabyte GA-Z77X-UD3H, kjøpt for litt over et år siden. Det lyser ikke lenger på displayet på hovedkort som oppgir feilkode, men det blinker fort hele tida i av/på-knappen på hovedkortet, så lenge det er strøm på pcen (se bilde).

Noen som har peiling på om det er PSU, eller hovedkort som har tatt kvelden?

post-55699-0-50412200-1422627673_thumb.jpg

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det er ganske lett å teste om PSU-en funker. Ta 24-pins kontakten og bruk en binders eller noe til å kortslutte den grønne ledningen med sort (samme hvilken). Hvis PSU-en starter (vifta starter) så funker den.

Takk, det funka. Da får jeg vel be komplett om retur på hovedkortet da? Eller bør jeg sende inn både prosessor og hovedkort?

Lenke til kommentar

Det er i grunn en test som er mest egnet til å teste om en PSU er helt død. Starter den ikke med jumpstart metoden, så er det den som er problemet.

Begrensningen er at det motsatte ikke nødvendigvis er sant. At den klarer testen betyr bare at den ikke nødvendigvis er HELT død. Og har hatt flere slike opp gjennom tidene som ikke klarer å starte med last.

Anyways. Det flytter nok misstanken desto mer mot HK. Så ville nok testet det først.

Problemet med å sende begge to er at du vil måtte betale en 7-800kr om en av de funker... Hvordan det er om begge funker, det vet jeg ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...