Sitoy Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Hei, jeg skal ta opp noen fag og har et spørsmål jeg håper noen kan svare på. Jeg fikk 3 i IT2 som jeg ønsker og forbedre, og når jeg velger REA3015 (fagkoden til IT2) på privatistweb så får jeg opp en melding: Hugs at du og må ha eksamen i REA3016 (munnleg/praktisk) for å få faget godkjent dersom du skal ha studiekompetanse eller vitnemål." Jeg synes dette var litt vanskelig å forstå. Må jeg ta eksamen muntlig også eller gjelder dette bare for de som ikke har hatt IT2 fra før av eller som fikk stryk? Må også si det var jævlig idiotisk å sette opp prisen til 2000kr per fag. Studenter har jo så god råd fra før av... Endret 30. januar 2015 av Sitoy Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Må også si det var jævlig idiotisk å sette opp prisen til 2000kr per fag. Studenter har jo så god råd fra før av... Det er det det koster å arrangere eksamen, før betalte vi som var fornøyde med én karakter for dere som valgte å ta privatisteksamen. Lenke til kommentar
Sitoy Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 Kan umulig koste så mye å arrangere eksamen... Bare se for deg at 1000 stykker tar opp ett fag, da blir det 2 milloner kroner. Og det er mye flere enn 1000 stk som tar opp fag, og flere enn ett fag også. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Kan umulig koste så mye å arrangere eksamen... Bare se for deg at 1000 stykker tar opp ett fag, da blir det 2 milloner kroner. Og det er mye flere enn 1000 stk som tar opp fag, og flere enn ett fag også. 1000 elever er mange, husk at de skal ha lokaler, vakter, eksamenssett, papir, sensor osv. alt må betales. Lenke til kommentar
Sitoy Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 Jeg tok en eksamen på Vallhall arena i fjor, og der var det veldig mange folk, sikkert godt over 500 elever. Så det er gooooodt over 1000 elever som tar opp fag. Lenke til kommentar
Sitoy Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Fikk raskt svar fra privatistweb Privatister må melde seg opp til - og avlegge to eksamener i Informasjonsteknologi 2 for å få godkjent faget:REA3015 Informasjonsteknologi 2, skriftlig og REA3016 Informasjonsteknologi 2, muntlig-praktisk. Er egentlig forsatt litt usikker. Jeg har jo allerede godkjent faget, men skal forbedre karakteren. Endret 30. januar 2015 av Sitoy Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Kan umulig koste så mye å arrangere eksamen... Bare se for deg at 1000 stykker tar opp ett fag, da blir det 2 milloner kroner. Og det er mye flere enn 1000 stk som tar opp fag, og flere enn ett fag også. Hvordan kan det koste 2 millioner å arrangere eksamen når vi bare er 5 millioner innbyggere i Norge? Lenke til kommentar
Sitoy Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 Kan umulig koste så mye å arrangere eksamen... Bare se for deg at 1000 stykker tar opp ett fag, da blir det 2 milloner kroner. Og det er mye flere enn 1000 stk som tar opp fag, og flere enn ett fag også. Hvordan kan det koste 2 millioner å arrangere eksamen når vi bare er 5 millioner innbyggere i Norge? Tror du misforsto. Jeg mener hvis 1000 stykker tar opp ett fag, så tjener de 2 millioner kroner. (1000 ganger 2000 = 2 millioner) Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Hvis du faktisk lurte på hvordan det kan koste 2000,- å arrangere eksamen: Eksamensvakter, lokaler, administrasjon: ca 1000,- Retting, 2 timer x 500,-/t: 1000,- til Er du en av de som liker å klage på alt av karakterer, legg på enda 1000,-. Noen fag går sikkert raskere å rette, men husk at det er mye papirarbeid, fagmøter og andre ting som må gjennomføres. Det positive er at du kommer til himmelen hvis du begynner på høyere utdanning, 2x gratis kont hvis du liker å ta opp fag omigjen. Endret 30. januar 2015 av PinneVed Lenke til kommentar
Sitoy Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 De har jo holdt på med dette her i mange år med ca 800kr per eksamen, hva er det som plutselig har endret seg slik at de må ta seg 2000kr betalt per eksamen? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Det kostet litt over 800 kroner å ta opp en eksamen så sent som i fjor høst, men det var noen visse statsoverhoder som valgte å sette det opp til 2000 kroner på grunn av alle de som ikke møter opp på privatisteksamen. Tror det var så mange som 25% som ikke møtte opp. Så har du i tillegg problemet med de som tar opp eksamener igjen og igjen og stryker hver gang. De har i hvert fall klart å effektivt sette opp en barrière for de som ønsker seg en bedre utdannelse. Er jo noen som mener bare de rike skal komme seg langt i livet også Lenke til kommentar
Sitoy Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 Skjønner ikke logikken. Mener disse statsoverhodene at de taper på at folk ikke møter opp til eksamen? De har jo fortsatt betalt. Samfunnet taper da heller ikke noe på at folk ønsker seg bedre karakterer og kan ta høyere utdannelse... Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Hensikten er å unngå at privatistordningen blir unødig belastet med elever som tar opp samme fag mange ganger for å forbedre karakteren. Vi ønsker i stedet å gi en økonomisk gulrot til å få gode resultater ved første forsøk, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen http://www.tv2.no/a/5702728 Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Prisen før var rundt 800 for å melde seg opp til en privatisteksamen, nå skal prisen visstnok være 1000,- hvis du ikke har hatt faget før eller fått stryk, og 2000,- hvis du ønsker å forbedre karakter. Det var fylkeskommunene som spurte de folkevalgte om prisene kunne justeres da utgiftene fylkeskommunene hadde var mye høyere enn avgiften. Fylkeskommunen har ansvar for å ordne lokaler, sensorer og retting av eksamen og måtte da ta høyde for 100% oppmøte selv om 25-35% aldri møtte opp. VGS er gratis, å få bestått vgs selv med stryk er fortsatt rimelig, å ta 40 privatisteksamner for å få 6er i alle fag til legestudie er nå blitt dyrt. Får da håpe at folk faktisk møter opp og jobber mer i forkant nå som eksamen er "verdt" litt mer. Vinn-vinn for de aller fleste. Lenke til kommentar
Sitoy Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 Nå har du jo de som ikke klarte det så bra på VGS på grunn av visse grunner som sykdom, mobbing osv, ser ikke hvorfor disse skal straffes. De kan heller straffe de som ikke møter opp med å gi dem en bot eller noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå