Frost. Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Hei I går kveld glemte jeg å ta ut kontaktlinsene før jeg skulle legge meg, dermed sov jeg i syv timer før jeg våknet og merket at noe var galt. Alt ble uklart etter at jeg blunket litt så skjønte fort hva det var. Gikk rett på badet, vasket hendene og tok de ut. Dette var ikke noe problem, de var tørre, men de satt ikke fast eller noe liknende, akkurat som jeg skulle ta ut linsene som jeg vanligvis gjør. Dette var rundt klokken seks denne morgenen. Det svidde litt først og jeg så uklart, fikk ikke røde øyne da. Merker ikke så mye til det nå lenger annet enn at jeg er litt tørr på øynene. Tar en pause fra linser i et par dager, men kan dette være skadelig for øynene når det bare har skjedd en gang? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Engangstilfeller av dette er ikke farlig. Bare ikke gå med de samme linsene 24/7 i evigheter. Leste ei historie om ei i fra Sør Korea som gikk med det samme paret dagslinser 24/7 i et halvt år eller noe. Hu mista synet. Men i ditt tilfelle trenger du ikke være bekymra. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Er nok ikke farlig nei. Jeg har gjort dette flere ganger. Jeg vil dog ikke anbefale det, min optiker sier at øynene trenger å «puste» og at det er grunnen til at man bør ha en periode (halvtime-time) morgen og kveld uten linser. Lenke til kommentar
Frost. Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 Engangstilfeller av dette er ikke farlig. Bare ikke gå med de samme linsene 24/7 i evigheter. Leste ei historie om ei i fra Sør Korea som gikk med det samme paret dagslinser 24/7 i et halvt år eller noe. Hu mista synet. Men i ditt tilfelle trenger du ikke være bekymra. Kaster alltid DAGSlinsene etter jeg har tatt dem av Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Er nok ikke farlig nei. Jeg har gjort dette flere ganger. Jeg vil dog ikke anbefale det, min optiker sier at øynene trenger å «puste» og at det er grunnen til at man bør ha en periode (halvtime-time) morgen og kveld uten linser.Optikeren min sa at man skulle ha en dag i uka uten linser, men det har jeg aldri klart å holde.. Hender når jeg har lite penger/linser igjen at jeg bruker de to dager på rad, eller å ha en linse på ett øye på i to dager, så lufte det øyet i to dager mens jeg har på det andre øyet. Det skjer sjeldent. Men at jeg sovner med linser på, det skjer ikke altfor sjeldent. Fort gjort når man er veldig trøtt. Men alle linsekontrollene jeg har vært på, så har de ikke funnet noen feil og sagt at øyet var i kjempe fin form Lenke til kommentar
G Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Har selv gjort dette i litt for mange dager i strekk. Hadde en super optiker som sa i fra at ting var i ferd med å gå galt. Derfor fikk jeg også en grundig forklaring til hva dette gale går i for noe. Først og fremst som tråden er inne på, man skal ta av linsene om natten. Det finnes langtidslinser som sies å puste bedre. Man får bare vente på at de offentliggjør data om slik bruk, og når noen prøvekaniner gidder å uttale seg. Selv sluttet jeg med linser, fordi det er litt bryderi med det. Har ikke brukt linser på noen år. Briller forsøker jeg å skifte linsene eller hele brillen så ofte jeg kan. Har vendt meg til å tørke briller tørr, og å bruke papir. Nå har jeg forsøkt være forsiktig med å bruke papir hardt, men det har gått galt likevel. Hovedsakelig har jeg på siste par brillelinser brukt papir til å tørke av vann jeg vasker brillen med. Og denne brillen har hatt en levetid fra mai til nå januar (< 1 år). Ble fortalt at puss alltid brillen fuktig av en i brillebutikk. Men, den vanen er vond å vende seg til. Så jeg ser allerede antyding til det gamle dilemma med oppskrapning nå, enn om det kan være i litt mindre grad enn før. Tilbake til linsene og øyet. Jeg fikk forandring som var synlig for optiker på begge øynene. Dette var litt skremmende å få høre. Men han sa det ikke hadde gått for langt. Det går i: Vannlomme-opphopninger fordelt over mange slike lommer. Det var det han så begynnelsen på hos meg. Altså vannlommer inne i øyevevet. Etterhvert kunne dette utvikle seg til blodårevekst inn i vevet som du skal se igjennom. Slik fungerer kroppen, at den vil forsøke å forsyne oksygen til "kvalte" kroppsceller. Høres jo ut som en kjempefin mekanisme, bare at man med linser står i fare for å provosere fram dette på feil sted. Lykke til linsebrukere Endret 30. januar 2015 av G Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Er nok ikke farlig nei. Jeg har gjort dette flere ganger. Jeg vil dog ikke anbefale det, min optiker sier at øynene trenger å «puste» og at det er grunnen til at man bør ha en periode (halvtime-time) morgen og kveld uten linser.Optikeren min sa at man skulle ha en dag i uka uten linser, men det har jeg aldri klart å holde.. Hender når jeg har lite penger/linser igjen at jeg bruker de to dager på rad, eller å ha en linse på ett øye på i to dager, så lufte det øyet i to dager mens jeg har på det andre øyet. Det skjer sjeldent. Men at jeg sovner med linser på, det skjer ikke altfor sjeldent. Fort gjort når man er veldig trøtt. Men alle linsekontrollene jeg har vært på, så har de ikke funnet noen feil og sagt at øyet var i kjempe fin form Dette går nok som regel bra ja, men personlig tenker jeg at med synet tar jeg ingen sjanser, uansett hvor lite sannsynlig det er at det skjer noe galt. Endret 30. januar 2015 av Aiven Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Selv sluttet jeg med linser, fordi det er litt bryderi med det. Har brukt ikke brukt linser på noen år. Briller forsøker jeg å skifte linser eller hele brillen så ofte jeg kan. Har vent meg til å tørke briller tørr, og å bruke papir. Nå har jeg forsøkt være forsiktig med å bruke papir hardt, men det har gått galt likevel. Hovedsakelig har jeg på siste par brillelinser brukt papir til å tørke av vann jeg vasker brillen med. Og denne brillen har hatt en levetid fra mai til nå januar (< 1 år). Ble fortalt at puss alltid brillen fuktig av en i brillebutikk. Men, den vanen er vond å vende seg til. Så jeg ser allerede antyding til det gamle dilemma med oppskrapning nå, enn om det kan være i litt mindre grad enn før. Jepp, aldri bruk papir på linsene. Omfattende guide her, kort oppsummert står det: Bruk såpe og vann og tørk av med mikrofiberklut. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Ville bare tilføye at jeg har testet ut en slik ultralyd smykkerenser. Nå forstår jeg hvorfor det var stands med slike maskiner for en god del år tilbake i tid på kjøpesentra, og at jeg ikke har sett det noe sted hverken i innland eller utlandet til bruk på briller. Jeg greide å ultralydriste av lakken på brillestenger og på brillerammen. Så artig. Så det har jeg også sluttet med å prøve ut. Hehe: if you had bits and pieces of miniature glass shards and splinters dumped on your arm, between these two options, would you rather (a) try and rub them off with a tissue or even a micro-fiber cloth, or (b) put your arm under a tap of water and rinse them off that way. Ville forsøkt om jeg kunne å støvsuge glassbitene vekk. Rennende vann er en god nr. 2. God guide forresten. No, it's not the best analogy, but you get the idea. Make sure you don't use hot water, as it has been known to "crack" coatings in some cases. Ja, jeg har sett sprekker i composittvasken etter varmtvannsbruk. Tydeligvis så er varmtvannstanken litt vel varm til tider, spesiellt om vinteren når kulda setter inn. Men, jeg har forsøkt å bruke varmt vann, og det har gått veldig bra. Forsøker å unngå å brenne fingrene. Men, som med alt annet så blir man fort fristet til å strekke på ting. Jeg vil si at lunkent vann er harmløst. Det er min erfaring, siden jeg også til tider har gått over lunkentemperatur. Kaldt vann løser dessverre ikke like effektivt opp fett. Men såpetilsetning kan hjelpe på det problemet. Foretrekker fremdeles lunkent vann, og vil fortsette med det. Vil forsøke å kjøpe linsespray litt oftere også. Er hendig å ha et stoff man kan stole på at gir helt rene briller. Kan være greit å kjøpe en bunke på 10 - 20 mikrofiberkluter neste gang man er i optikerbutikken også. Gjorde det nå helt på det siste besøket mitt. Noen som bruker zalo her inne? Broderen min gjør det. Han sier det er supert. Men, jeg har ikke spurt han igjen om han fremdeles mener det på mange år nå. Endret 30. januar 2015 av G Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Jeg bruker såkalte månedslinser. Det er vel som navnet antyder, linser som man har på øynene i en måned før man tar dem ut og så kaster dem. Jeg har brukt dem i flere år uten problemer av noen slag. Og det hender lett at det går både 2 og 3 måneder før jeg husker på å kaste dem. Jeg har enkelte dager der jeg bruker briller for å avlaste øynene litt men det kan fort gå noen måneder mellom de gangene. Jeg er jevnlig på kontroll hos optiker og der er det heller ikke registrert noen plager på øynene mine. Jeg har brukt linser siden -86 så det vil si at jeg snart har spasert rundt med dem i 30 år. 1 Lenke til kommentar
Frost. Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Jeg bruker såkalte månedslinser. Det er vel som navnet antyder, linser som man har på øynene i en måned før man tar dem ut og så kaster dem. Jeg har brukt dem i flere år uten problemer av noen slag. Og det hender lett at det går både 2 og 3 måneder før jeg husker på å kaste dem. Jeg har enkelte dager der jeg bruker briller for å avlaste øynene litt men det kan fort gå noen måneder mellom de gangene. Jeg er jevnlig på kontroll hos optiker og der er det heller ikke registrert noen plager på øynene mine. Jeg har brukt linser siden -86 så det vil si at jeg snart har spasert rundt med dem i 30 år. Man skal vel helst ikke gjøre slikt, siden det heter MÅNEDSlinser, men det går vel bra for noen. Jeg ville ikke har risikert synet mitt for at jeg ikke gidder å fjerne dem da. Endret 30. januar 2015 av Frost. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Døgnlinser kan brukes 24 timer i døgnet opptil en mnd før man bytter. Det er litt forskjell på produsent da noen kan brukes 14 dager og andre i 30 dager. Det er ikke problem å bruke de dobbelt så lenge som oppgitt. Ergo trenger man kun å bytte linser annenhver mnd og man trenger ikke ta de ut å rense dem. Bruk og kast hver andre mnd. Sov med dem. Det kan være at man må blunke ett par ganger ekstra om morgenen men det klarer vel de fleste. Nye silikonlinser puster. Det kan være lurt og bytte eller rense de om man feks. jobber i ett belastende miljø, driver med svømming osv. Man kan dryppe med kunstig tåreveske om man føler det er behagelig, og det finnes kunstig tåreveske som renser linsene samtidig. Lenke til kommentar
G Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Silikon er ikke akkurat det materiale jeg har mest tiltro til at er kompatibelt med noe så kjært som øyet og synet. Har alle linser tradisjonellt vært laget av silikon? Endret 15. februar 2015 av G Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Silikon er ikke akkurat det materiale jeg har mest tiltro til at er kompatibelt med noe så kjært som øyet og synet. Har alle linser tradisjonellt vært laget av silikon? For å ta det siste først; Nei. Man har tradisjonelt hatt to typerkontaktlinser, harde og myke. De harde ble først produsert i pleksiglass, men såkalte RGP (rigid gas permeable) linser har tatt over, siden pleksiglass-linsene ikke slapp til oksygen til øyet. De påstås også å være ubehagelige å bruke, men det finnes noen bruksområder der de har fordeler overfor myke linser. Myke linser er som navnet indikerer myke (duh), og har tradisjonelt vært laget av forskjellige plasttyper. De første myke linsene kom på 1960-tallet og var laget av en hydrogel (hydrofil, altså vannabsorberende, polymer) kalt polymacon. Silikon, eller nærmere bestemt silikonhydrogel, har vært i bruk i linser siden 1998, og regnes som fordelaktig pga at materialet slipper gjennom svært mye oksygen, og fordi det er lav risiko for at kroppen skal oppfatte det som uhumskheter og finne på krøll. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå