Gå til innhold

Rettigheter iforhold til kort som slutter å fungere etter 3+ år


chokke

Anbefalte innlegg

Hei.

For nærmere 4 år siden ble PC-en min kjøpt inn og deriblandt et Zotac Gefore 580 GTX som nå har sluttet å fungere.

Opplevde særdeles høye temperaturer for 6 måneder siden (100+ :wee: ), men ble løst med støvsugeren og temperaturene gikk ned til bedre verdier.

For litt siden så opplevde jeg å få artifakter, og "løste" det ved ås tille ned minne-frekvensen på kortet, og opplevde ikke noe problemer siden (annet enn litt redusert ytelse).

På onsdag (28.1-15) så opplevde jeg meget redusert ytelse når jeg spilte og prøvde å løse det, fant da ut at minneverdien hadde blitt stilt ned og jeg stilte den opp igjen (hadde på det tidspunktet glemt at jeg stilte ned) og resultatet var da mye artifakter i et par sekunder og full kræsj av PC-en.
Prøvde så å starte opp, men fikk blåskjerm når den skulle laste drivern og maskina kommer seg bare ikke inn i windows annet enn i safe-mode (av en eller annen grunn).

Så, smått irritert, og litt fornøyd - siden det gir incentiv til å oppgradere ble det senere på kvelden bestilt et MSI GTX 970 fra Dustinhome. Kom på igår kveld at det kanskje er noen forbrukerrettigheter for meg?

Det jeg lurer på er, siden kortet feirer 4 år i Mars (altså 3+ år nå), om jeg har noen rettigheter iforhold til det gamle kortet? Eller om det blir mer styr enn det er verdt for meg å være vrang kunde.

Kortet er kjøpt på Dustinhome, garanti vil jeg tro er utgått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte støvsuger på selve vifta for å snu luftstrømmen, og kombinert med sånn trykkluft på boks for overflaten.

Vil anta at dersom kortet fungerer etter støvsuging , så skulle det gå greit .
Det jeg lurer på er mest hva jeg eventuelt kan få ut av det, siden kortet ikke er å oppdrive lenger, og jeg har en stående bestilling på 970 så fort de får det inn. Spørsmålet blir styr og mas iforhold til gevinst.

Hvor mye er eventuelt prisen dersom det ikke kan reklameres på etter innsending?

Lenke til kommentar

Reklamasjonsretten i Norge er 5 år for alle produkter som er ment å vare lenger enn 2 år.

Bevisbyrden er din ved reklamasjon - dvs du må sannsynliggjøre at det er en fabrikasjonsfeil/svakhet i produktet.

 

Mye støv (= elektrisk ledende som kan skade elektronikk), støvsuging av vifte (hvis ikke viftebladene holdes fast vil vifen kunne generere høy spenning/strøm som kan skade elektronikken) etc kan forklare feil, men det blir egentlig opp til butikk/forhandler å komme med motargument til din reklamasjon - og ta det derfra.

 

Reklamasjonsretten er særnorsk, så det er da ikke fabrikken/leverandøren som betaler for reparasjon/bytte, men butikk eller norsk forhandler. (De har på sin side lagt på prisen litt i Norge for å ta høyde for et visst antall reklamasjoner)(Dvs noen butikker/forhandlere kan jo glemme slikt i priskrigens hete og da blir det evt tøft for disse om produktene de selger har mange feil etter fabrikkens garantitid)).

 

Hvis de går med på at det er en produktsvakhet, så kan de tilby tilsvarende produkt (ca samme funksjonalitet/ytelse) i bytte hvis aktuell modell er utgått.

Lenke til kommentar

Mkay.

Disse artefaktene kom uten at jeg blanda meg særlig inn i PC-en, annet enn at jeg stilte minnehastigheten tilbake til normalt uten at temperaturene var særlig høye der og da (vifta stiller seg opp med temp og den bråker mye på høy hastighet - noe den ikke gjorde -> greie temperaturer).

Så jeg kunne etter disse artefaktene og kræsjen ikke komme inn i Windows og det ble blåskjerm 0x00000116 om jeg husker rett, hver gang Windows skulle lastes. Men kunne som sagt komme meg inn i safe mode og fikk avvinstallert driver uten at det førte til noe endring ved normal oppstart.

 

Så da tenkte jeg å se om det var noe fysisk rart i PC-en, noe det ikke var, annet enn støv, så jeg tenkte jeg skulle støvsuge dritten. Og det var kanskje ikke det smarteste jeg har gjort, for nå slutter kortet å svare helt under oppstart av Windows og skjermen blir svart og får beskjed om at det ikke er signal :wee: .

 

Så spørsmålet blir da om jeg rett og slett skal anse kortet som ødelagt og verdig resirkulering, eller om min situasjon har mulighet til å få noe kompansering for mitt tap :wee: .

 

Jeg vil nå anta at jeg har opptrett uforsiktig og derfor egentlig ikke rett på reklamasjon med tanke på radikal endring i oppførsel etter støvfjerning, og "den funka ikke før, jeg lover!" ikke nødvendigvis er et solid argument.

 

Hva er eventuelt prisen dersom jeg ikke har rett på reklamasjon ved innsending osv? Og hva er "et tilsvarende" produkt for GTX 580?

Lenke til kommentar

Överklockning och dammsugning tillhör inte det man får göra för att kräva reklamation på de allra flesta skärmkort. Sen i fall du är ärlig och säger det till butiken är din sak, det är ingenting vi har med att göra.

 

Men sån rent tidsmässigt har du rätt på reklamation.

Ytelsemässigt verkar det som ditt kort ligger vid R9 270 ca.

https://www.dustinhome.no/product/5010760182/r9270-dc2oc-2gd5

Eller GTX 760

https://www.dustinhome.no/product/5010788828/gv-n760wf2oc-2gd

Lenke til kommentar

Hva er eventuelt prisen i kroner om reklamasjon ikke går igjennom da? Om det er "for støvete" eller annen "gyldig grunn"?
Det ble ikke overklokka, men underklokka :wee: . Så justert tilbake fordi ytelsen var skuffende, og et par sekunder etter gikk det til helvete.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Støvsuging med feil munnstykke er ikke bra.

Masse støv i skjermkortet er heller ikke bra.

Trykkluft på boks kan i noen tilfeller heller ikke være bra om det er noe "ekstra" i boksen , ikke alt egner seg for elektronikk.

 

Ideelt sett bør man prøve å rengjøre hver 6mnd komponenter som blir utsatt for støv , jeg har et spesielt munnstykke som er laget for å ikke gi statisk elektrisitet som jeg bruker i nærheten av kabinettet mens jeg bruker trykkluft på boks på de vanskeligste komponentene ( inne i kabinettet ) , munnstykket til støvsugeren kan komme i kontakt med bakre del av kabinettet der "trykkluften" og støvet kommer ut.

 

Men har du gjort vedlikehold av pcen din og sørget for å holde den uten alt for mye støv så skal ikke et skjermkort ta kvelden etter bare noen få år ved normalt bruk. Jeg fikk rma på et par Nvidia skjermkort ( 8800 Gts ) for noen år siden da de tok kvelden pga en veldig kjent feil på Gpu og fikk 2x 260 isteden ( Nvidia ja).

 

5 års reklamasjonsrett på skjermkort og andre datakomponenter med mindre de er ment til å vare vesentlig lenger (feks en strømforsyning som har 7 års garanti er ment å vare vesentlig lenger ).

Lenke til kommentar

5 års reklamasjonsrett på skjermkort og andre datakomponenter med mindre de er ment til å vare vesentlig lenger (feks en strømforsyning som har 7 års garanti er ment å vare vesentlig lenger ).

 

Det er aldri mer enn 5 års reklamasjonsrett, uansett hvor lenge produktet "er ment til å vare". Garanti er noe helt annet, og er en frivillig forpliktelse produsent/leverandør/selger påtar seg, som da må dekke mer enn den lovgitte reklamasjonsretten ved forbrukerkjøp.

Lenke til kommentar

Hei.

For nærmere 4 år siden ble PC-en min kjøpt inn og deriblandt et Zotac Gefore 580 GTX som nå har sluttet å fungere.

Opplevde særdeles høye temperaturer for 6 måneder siden (100+ :wee: ), men ble løst med støvsugeren og temperaturene gikk ned til bedre verdier.

For litt siden så opplevde jeg å få artifakter, og "løste" det ved ås tille ned minne-frekvensen på kortet, og opplevde ikke noe problemer siden (annet enn litt redusert ytelse).

På onsdag (28.1-15) så opplevde jeg meget redusert ytelse når jeg spilte og prøvde å løse det, fant da ut at minneverdien hadde blitt stilt ned og jeg stilte den opp igjen (hadde på det tidspunktet glemt at jeg stilte ned) og resultatet var da mye artifakter i et par sekunder og full kræsj av PC-en.

Prøvde så å starte opp, men fikk blåskjerm når den skulle laste drivern og maskina kommer seg bare ikke inn i windows annet enn i safe-mode (av en eller annen grunn).

Så, smått irritert, og litt fornøyd - siden det gir incentiv til å oppgradere ble det senere på kvelden bestilt et MSI GTX 970 fra Dustinhome. Kom på igår kveld at det kanskje er noen forbrukerrettigheter for meg?

 

Det jeg lurer på er, siden kortet feirer 4 år i Mars (altså 3+ år nå), om jeg har noen rettigheter iforhold til det gamle kortet? Eller om det blir mer styr enn det er verdt for meg å være vrang kunde.

Kortet er kjøpt på Dustinhome, garanti vil jeg tro er utgått.

Garanti er noe produsenten gir deg, og ikke butikken du kjøper hos. Garanti kan gi deg bedre rettigheter enn reklamasjon men aldri dårligere. Garantien står nok på esken til skjermkortet men vil tro denne bare var 2-3 år.

 

I utgangspunktet har du bare 2 års reklamasjonstid i Norge. Men dersom produktet eller delen som ødelagt er ment å vare "vesentlig" lenger enn 2 år, vil du ha 5 års reklamasjonstid.

 

Problemet her, er at det er vanskelig å bedømme om du vil ha 5 års reklamasjonstid på det problemet du har. Noen komponenter i skjermkortet er ment å vare lenger, og noen ikke.

For å ta et eksempel vil viftene på skjermkortet bare ha 2 års reklamasjonstid, da dette er bevegelige deler, og bevegelige deler har svært sjelden mer enn 2 års reklamajsonstid.

 

Er det derimot ikke-bevegelige deler i skjermkortet ditt som gjør at du får feilen, slik det ser ut her, så vil du kunne påberope deg reklamajsonsrett på 5 år. Det du derimot må være obs på da, er at du må kunne bevise at feilen var der da du kjøpte kortet (i form av dårlige komponenter som har røket senere), i tillegg til at enhver tvil om du selv er skyld i mangelen må fjernes.

 

Håper dette oppklarer litt :)

Personlig ville jeg prøvd å få noe ut av det, men du må ikke nevne noe som støvsugingen e.l.

Prisen for å at du sender inn kortet, og det ikke dekkes av reklamasjon er ulik fra butikk til butikk, men det vil sannsynligvis stå på nettsiden.

Lenke til kommentar

 

5 års reklamasjonsrett på skjermkort og andre datakomponenter med mindre de er ment til å vare vesentlig lenger (feks en strømforsyning som har 7 års garanti er ment å vare vesentlig lenger ).

 

Det er aldri mer enn 5 års reklamasjonsrett, uansett hvor lenge produktet "er ment til å vare". Garanti er noe helt annet, og er en frivillig forpliktelse produsent/leverandør/selger påtar seg, som da må dekke mer enn den lovgitte reklamasjonsretten ved forbrukerkjøp.

 

 

Du har selvsagt rett. Du fikk selvsagt fram fornuften i det jeg prøvde å si men ikke greide, dvs at når reklamasjonsretten er over for produkter, så er det produsentens egne ordninger som utvidet garanti som gjelder, derav f.eks noen Corsair strømforsyninger med opp til 7 års garanti når produsenten mener at de kommer til å vare vesentlig lengre enn 5 år.

 

Fint at du rettet det opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...