Gå til innhold

Ordet "brols, brolsen" på bokmål

Delvis

Anbefalte innlegg

Skulle hatt et greit ordt på Norsk bokmål som tilsvarer det vi kaller for "brolsen", for de som vet hva det vil si.

Feks "han er så brolsen av seg i væremåten". Hv a vil man skrive på bokmål der? Tenkte på "bøllete", men det blir ikke helt riktig syns jeg. Bøllete er når man bevisst lager kvalm osv. Brolsete er mer at man bare er uvøren(brå/uforsiktig) og ubetenksom og sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ordlista "Dialektord frå Bjerkrheim" står det:

"brult. - Ein uvøren ståken kar. (Han var ein brult i skulen)."

"brulta (verb) - Ståka, dundra. (Ungane brulta fælt på loftet)."

Bokmål: Uforsiktig har du allerede foreslått. Bråkete kommer i tillegg. Dominerende kan kanskje brukes.

Lenke til kommentar

Man kunne jo ha trikset litt, lånt litt fra hvordan de i engelsk bruker gamle ord i nye betydninger. ("polite socks" for eksempel)

"Han var så støyete i sin væremåte" kunne vel kanskje blitt brukt? Eventuelt omskrive litt og si noe slik som at "Han tok stor plass i enhver sosial sammenheng"? Dette er bare to mulighet som falt meg inn i hodet på hvordan man kanskje kunne tilnærme seg den meningen du ser ut til å ville få frem. Jeg vet det finnes noen bedre ord, men jeg kommer ikke på dem for øyeblikket. Om jeg plutselig skulle komme på de så deler jeg selvsagt dem. Mener å huske at det er noe lignende "Busende væremåte"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...