Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Spørsmål rundt åpent kjøp

harVeYyY

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte en gave til min kjæreste for litt siden hos en urmaker (J. Gjertsen i Bergen for å være presis), men det viste seg at hun ikke ville ha gaven. Jeg prøvde da å returnere gaven etter noen dager, men fant ut først da at det ikke var et åpent kjøp knyttet til varen. Butikken er en fysisk butikk i Bergen, men det sto ikke oppført noen vilkår hverken på kvittering eller i butikken noen plasser. Ansatte informerte ikke noe rundt dette. Dette er for øvrig en gullsmed.

Jeg var der i dag og leverte da klokken inn. Jeg fikk da en tilgodelapp på samme sum tilbake, men ikke pengene.

Det overordnede spørsmålet er om jeg har krav på å få pengene tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. At de velger å gi en tilgodelapp er goodwill og noe de heller ikke trenger å gjøre.

Angrefrist gjelder kun ved oppsøkende salg. F.eks. telefonsalg og nettbutikker. Åpent kjøp er noe butikkene selv kan gi men er ikke pålagt.

Jeg må altså ta til takke med tilgodelappen?

Lenke til kommentar

Kjøpte en gave til min kjæreste for litt siden hos en urmaker (J. Gjertsen i Bergen for å være presis), men det viste seg at hun ikke ville ha gaven

Kanskje du burde angre på kjæresten i stedet, om hun ikke vil ha gavene du gir henne ;-)

Det er kanskje lettere enn å kreve noe du ikke har rett på, og spesielt om du klager når du får mer enn du har krav på. Da kan du i hvert fall glemme ytterligere goodwill fra butikken.

Løsningen kan være å avtale åpent kjøp med butikken før kjøpet gjennomføres, og få dette skriftlig på kvitteringen. Ikke alle butikker som gjør det heller, men noen gjør det for å få salget.

Jeg tilbød en gretten kunde en tilgodelapp en gang, men han godtok ikke det, han skulle ha pengene tilbake. Etter mye om og men ga jeg han til slutt en siste sjanse til å godta tilgodelapp eller gå. Han fortsatte å kreve penger, så da trakk jeg tilbake tilbudet om tilgodelapp også. Først da var tilgodelapp bra nok for han, men da var det for sent. Så å være kranglete når man får noe man ikke har krav på, lønner seg aldri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...