Audiovisuelt2 Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Hei. Jeg er nokså nybegynner innen styrketrening, men har ganske greit utgangspunkt. Mann 24, 180, 73kg. Jeg trener strong lift 5x5 tre ganger i uken. Jeg er glad i å trene og liker å stikke bort på treningssenteret gjerne hver dag. På hviledagene har jeg foreløpig lagt inn cardio hvor jeg tar en svømmeøkt i uken, og en-to intervalløkter på møllen (4x4). Er dette egentlig greit? Får kroppen nok hvile om man svømmer/løper på en hviledag? Håper noen kan hjelpe meg med dette. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Så lenge du ikke føler deg utslitt er det ikke noe problem å trene hver dag. Men! Det er mye, mye bedre å finne en treningsplan man klarer å opprettholde i lang tid enn å trene hver dag i noen måneder for deretter å stoppe helt. Det er ganske vanlig å trene veldig mye når man får treningsgløden og gå lei eller ikke gidde mer etter en stund. Lenke til kommentar
War Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Ja det er ok, om du ikke skulle få det ( vet jo ikke totalfrekvensen på treningen din) så vil du merke det på styrkeøvelsene. Kroppen sier ifra selv, overtrent så mister man lysten til å dra på gymmet. Nøkkelen her er at du må spise tilbake alle de ekstra kaloriene kardioen tar. Dvs kcal-overskudd i seg selv pga styrketreningen om målet er å bli sterkere, og enda mer kcal på hviledagene pga den ekstra aktiviteten. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Er dette egentlig greit? Får kroppen nok hvile om man svømmer/løper på en hviledag?Null stress. Så lenge du har hviledag etter styrkedagen så kan du jogge, svømme, sykle eller whatever på hviledagen. Det er styrketreningen du skal avstå fra. Pass også på å få nok søvn om natten (ca. 7-9 timer avhengig av person) og få i deg nok proteiner (også på hviledagen! Da jobber kroppen for å bygge opp igjen musklene.). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå