Gå til innhold

Remote desktop mot Hyper-V, mister tilkobling

J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Har satt opp en pc med Windows 2012R2 Standard Server, denne kjører Hyper-V med en Windows 8.1 installasjon, som egentlig bare kjører VPN samt uTorrent.

Får fint koblet meg opp mot denne fra laptopen, men faller stadig ut.. Da trenger den som regel 2-3 forsøk før den automatisk kobler seg opp igjen.

Virker som om dette hovedsaklig skjer når det er litt belastning på den virtuelle maskinen.

Men det som også er.. jeg har Windows 8.1 på laptopen også, her har jeg også aktivert Hyper-V.. Har hatt et par forskjellige virtuelle maskiner installert.

Her har jeg også problemer med at tilkoblingen detter ut på samme måte.

Ved tilkobling til serveren eller den virtuelle maskinen den kjører, så bruker jeg "eksternt skrivebord", den som følger med i Windows 8.1

Ved tilkobling til virtuelle maskiner på laptopen så går jeg bare via Hyper-V manager, men det ser ut til å koble seg til på akkurat samme måte.

Hva kan problemet være??

En annen ting også.. jeg har prøvd å legge til serveren i Hyper-V manager på laptopen, men får det ikke til.. Får bare beskjed om at den ikke kan koble seg til.

Kjører ikke domene, kun Workgroup.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp serveren som en hodeløs maskin (uten noe annen tilkobling enn nettverk).

Bruker den til litt andre ting også.. Så serveren må nesten kjøre full windows.

Men brukes hovedsaklig som filserver og som sagt Hyper-V.

Ping mot server ligger ganske stabilt på 1ms.. hender den hopper til 2-3-4, men dette er jo uansett ikke mye.

Ping mot virtuell maskin er noe høyere..

Startet på 73ms, for så å ligge mer eller mindre på 1ms.. med noen hoppe på 5, 7, 14, 15ms

Ping mot begge samtidig hadde lite å si.

Kan jo også legge til at jeg kjører via WLAN.. men brukt mye RDP før, og ikke hatt så mye problemer.

Eneste forskjellen i oppsett, er ny HW, samt gått fra Windows Home Server til Windows 2012R2, samt gått fra virtualbox til hyper-v, samt også gått fra XP Pro til Windows 8.1 Pro som virtuell maskin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

RDP faller desverre lett ut, får du et hopp i nettverket ditt slik at latencyen blir for stor regner RDP'en som at du har mistet nettet og kobler deg ifra.

Hadde du brukt Citrix derimot ville dette ha vært mye seigere og mer tolererbart for latency.

Jeg har brukt RDC (Remote Desktop Connection) mot windows servere ca 15 år nå. De siste 12 årene har jeg alltid hatt et eksternt skrivebord på en av min servere, som jeg bruker til alt, siden jeg har mange pcer, er litt ute å reiser osv, er det greit å alltid ha ett skrivebord å jobbe på.

Ikke krever det mye datatrafikk heller ved 15bit fargevalg og ta bort unødvendige tjenester.

Kort fortalt bruker jeg kun mine bærbare pcer og nettbrett til å koble seg på RDC skrivebordt mitt, og der er jeg på hele dagen om jeg er hjemme. Slik har det vært i 12 år.

Og jeg kan virkelig ikke påstå at den bare kobler fra uten videre. Greit, når jeg satt på en råtten linje ned i Goa i India så kunne forbindelsen bli brutt noen ganger, men ellers skal linja være nokså dårlig før man mister forbindelsen. Det er kun 40kbit/s som blir sendt mellom pc og RDC skrivebord normalt. Så øker jo dette om jeg f.eks leser nettsaviser, eller driver med bildebehandling osv på det eksterne skrivebordet (har Adobe Photoshop + Lightroom der bl.a)

Men sitter du i Goa, så driver man ikke med Adobe Photoshop via RDC for å si det slik.

Her hjemme kan nettverket mitt få et lite hikk en gang i blant (får ikke benyttet meg av 5Ghz på de to bærbare pcene mine, og det er mange på 2.4Ghz båndet).

Da mister jeg forbindelsen i noen sekunder, mens jeg får opp en beskjed at den prøver på nytt x av 20 ganger. Aldri opplevd at det har tatt mer enn 3 forsøk, oftes bare ett før jeg er på RDCen igjen. Og det skjer automatisk.

Til trådstarter:

Har opplevd problemer med virtuelle Windows pcer og RDC når de virtuelle pcene kjører på en Windows Server 2012 R2 pc med Hyper-V samt DHCP nettverk. (ev via subnet)

Denne feilen forsvinner om den virtuelle pcen får en fast IP.

Har akkurat skaffet meg et IPv4 subnett på en 2012 R2 server og skal i gang med å teste det som du opplever, for å se hvordan man best kan løse det, eller om man bare må ha en statisk IP. (gjerne fra DHCP, men du må binde en DHCP fast til den aktuelle VM + sette statisk IP på nettkortet til VM)

Lenke til kommentar

Takk for svar Myhken.

Men det som er.. Både Server og VM har fast IP, bruker 10.0.0.10 på server, og 10.0.0.11 (DHCP deler ut IP fra 10.0.0.20 om jeg ikke husker feil, så alt under dette er fritt til bruk som fast IP) på VM, begge på samme subnett selvfølgelig.

Får fint koblet meg til Server, og der er det stabilt.

Får fint koblet meg til VM også, men det er ustabilt.. tilkoblingen fryser, jeg får ikke trykket på noe, også blir den frakoblet, men prøver på nytt.. dette kan ta 1-5 forsøk, avhengig av hva som skjer på VM (virker det som).

Prøvde også å koble meg til Server via RDC for så å koble meg opp til VM via Hyper-V Connection Manager, noe som ser ut til å være stabilt.

Så alt tyder jo på at det er noe mellom laptopen min og VM.

Har prøvd å koble meg opp via Hyper-V Connection Manager fra laptopen også, men her får jeg ikke tilgang til Server.

Lurer på om det kan være pga samme brukernavn på både Server og laptop, men med forskjellig passord (kjører kun Workgroup og ikke noe domene).

Men dette kan vel kanskje løses ved å sette opp passord på brukerkontoen på laptopen.

Men passordet ligger lagret i Windows, for laptopen har tilgang til alt av delte mapper på Server, som krever passord (har noen mapper som er åpen for gjest, og noen som krever brukernavn og passord (og da har jeg bare bedt windows 8.1 om å lagre passordet, siden jeg automatisk får beskjed om feil passord, siden det er samme brukernavn på begge deler, men med og uten passord).

Lenke til kommentar

Noe du kan teste på VMene som ev. er ustabile:

I've tracked the issue down to the old chesnut, TOE.
To workaround this issue, set the host NIC property "IPv4 Large Send Offload" to disabled.
Alternatively, bind RDP to a non-TOE interface, or one with working TOE.

Det som er uthevet var det som funket for meg. Dette endrer du på selve nettkortet på VM etter den er startet. Så konfigerer du nettverkskort, og under avansert så skal du ikke en liten oversikt der Large Send Offload står (nå i v2)

Lenke til kommentar

Takk for tips.

Slo det av for både IPv4 og IPv6, så får jeg se om det hjelper :)

Har prøvd et par tips fra før, men husker ikke helt hva det var.. Trodde det løste problemet, for det ble helt stabilt ei lita stund :p

Men får se om dette hjelper da :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det så ut til å fungere fint, fikk fint koblet opp VPN, samt kjørt et par torrents uten å bli frakoblet.

Men.. Så begynte det igjen :S

Men, virker litt kjappere nå, samt kobler seg som regel opp igjen på første forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...