Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blå skjerm, "fryser"

Anbefalte innlegg

Er det noen geniale folk her som klarer å hjelpe meg med å finne ut hva som er galt?

Har fått noen seriøse feil på maskinen etter bytte av skjermkort, og har selvsagt kastet det gamle skjermkortet så får ikke bytta tilbake for å sjekke om det er den som er problemet (er jo også mulig at jeg har skada noen andre deler i prosessen med å bytte, da jeg ikke akkurat er noe særlig handy).

Datamaskinen "fryser" ofte, og da gjerne når det kun er enkle ting som kjører, som nettleser. Kan også fryse uten at maskinen er i bruk, hvis jeg for eksempel har skrudd den på og går bort fra den et par min. Eneste som hjelper er restart.

I tillegg så krasjer den ofte, får opp forskjellige blå skjermer, bland annet: bad_pool_header, memory_management, system_service_exception, irql_not_less_or_equal (tror jeg), og den aller beste: Hardware malfunction.

Er jo skjermkortet som virker som den åpenbare synderen, men det som er rart er det at maskinen har ikke krasja en eneste gang ved spilling av csgo, som jo krever litt mer av skjermkortet enn et tomt skrivebord, så jeg ble litt usikker.

Datamaskinen: Komplett PC som er bytta litt deler på, kjører Windows 7, 64b

Hovedkort: MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2

CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q8200

Ram: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5

Skjermkort: MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX

PSU: Corsair TX 650W

Harddisk 1 (hoved): Intel® 335 SSD 240GB 2.5" SATA3.0 w/ki

Harddisk 2: Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2

Har i tilleg koblet i (usikker på relevansen da):

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S

NorthQ 3580 Siberian Tiger CPU kjøler

Har prøvd å formatere, oppdatere alle drivere osv. Har sjekket temperatur i biosen, CPU: 25 grader og system 22 grader.

Blir veldig glad for alle tips, for er grønn på dette..

Endret av d1cte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moddet bioser for 10 år siden til MSI Neo kort.

De hadde notorisk problem med enkelte nyere nvidia kort den gangen grunnet auto tuning av pcie frekvensen i en skjult setting (spekulertes i at det var for å vinne i review benchmarks)

Tror ikke du har store muligheter til å stabilisere det. Du kan prøve å sette ned pcie frekvensen til 95mhz eller under 100.

P45 og 775 er temmelig utdatert. Er ikke sikkert bios/hovedkortet er på lag med den nye 7xx serien.

Lenke til kommentar

Moddet bioser for 10 år siden til MSI Neo kort.

De hadde notorisk problem med enkelte nyere nvidia kort den gangen grunnet auto tuning av pcie frekvensen i en skjult setting (spekulertes i at det var for å vinne i review benchmarks)

Tror ikke du har store muligheter til å stabilisere det. Du kan prøve å sette ned pcie frekvensen til 95mhz eller under 100.

P45 og 775 er temmelig utdatert. Er ikke sikkert bios/hovedkortet er på lag med den nye 7xx serien.

Hei! Tusen takk for svar :)

Ja har vært inne på muligheten for at min gamle data og nye skjermkort ikke passer sammen, og siden jeg ikke er noe flinkt til dette og for å unngå å få slike feil så ba jeg faktisk komplett om hjelp til å finne skjermkort som passer..

Prøvde å sette ned frekvensen, men vet ikke om jeg var på rett sted, for fant bare 45 og noe enda lavere, og resultatet ble at maskinen ikke startet i det hele tatt, kun kjørte oppstart igjen og igjen.

Men tror du det er sannsynlig at det er noe feil på skjermkortet når maskinen aldri krasjer ved spilling? Tenkte at om jeg får utelukket det så er det vel bare å begynne å oppgradere mer av maskinen..

Lenke til kommentar

Blir ikke utviklet nye bioser for hovedkort med sokkel 775 som er død å begravet for lenge siden.

Neo kort med bokstav F var dessuten low end budget kort.

Du må clr cmos instillinger for å få det til å boote igjen om du har endret og lagret feil data i cmos settings.

Du må slå av strømforsyningen , eller trekke støpselet ut av 220v først.

Deretter kan du finne jumperen på hovedkortet som du flytter på for å gjøre clear cmos (5-10sekunder)

Føre du flytter jumperen tilbake til original plassering.

Da kan du kople tilbake strøm på maskinen og starte den opp igjen , gå rett inn i bios/cmos settings og bruk "load optimized defaults" etterfulgt av F10 for å lagre å gå ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kondensatoter sjekket, så bra ut, men mine kunnskaper om maskinen gjør at jeg aner ikke hva jumper er, men googlet litt, er det de to små gule pinnene? Og de skal flyttes? Og så flyttes tilbake? Beklager at jeg må ha det inn med teskje, men er på dypt vann her nå....

Lenke til kommentar

Tuuuusen takk for hjelpa, nå har maskinen stått på en dag uten å krasje :D
Håper den holder seg sånn, men i allefall for øyeblikket har jeg en maskin som funker.

Og takk for at dere holdt ut dumme spørsmål :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tuuuusen takk for hjelpa, nå har maskinen stått på en dag uten å krasje :D

Håper den holder seg sånn, men i allefall for øyeblikket har jeg en maskin som funker.

Og takk for at dere holdt ut dumme spørsmål :wee:

Hvordan går det med maskinen . Nå er det ca to uker etter.

Er det fremdeles okay , eller er det dukket opp problemer igjen ?

Lenke til kommentar

Hei! Maskinen krasjer enda innimellom, og spesielt hvis jeg bruker netflix, da er den omtrent garantert å krasje, men det er ikke like ofte som før så nå er det mulig å bruke maskinen (før jeg resetta bios så krasja den minst hvert 5 min eller oftere).

Lenke til kommentar

OK - Ikke helt bra mao.

Krasjer under netflix kan skyldes dårlig driver for nettverk.

Har du oppdatert brikkesett og nettverks drivere . Og bruker du kablet tilkopling og ikke noe trådløst usb greie.

Du kan jo laste opp en memory.dmp (krasj file) i zip arkiv i en ny tråd på forumet.

Ref: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=919442

Det er noen personer her som har satt seg inn i windbg og kan hjelpe deg med å decode bluscreen dump filen om du ikke klarer selv . Dette for å se om det er software feil som forårsaker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...