Gå til innhold

Trenger lcd-inverter kondensatorer ?

Anbefalte innlegg

Heisann

Har fått tak i en Seiko TDI-5A inverter for 320x200-displayet g321d.

I vanlig bruk gir den ut -24 volt, men når displaet starter opp tror jeg det trekker opp mot 1000 volt, er litt uklart for meg dette. Uansett, burde jeg sette kondensatorer mellom jord og Vin og jord og Vout på inverteren, og i så fall hvor store ?

Link til inverteren:

http://www.siielectroniccomponents.com/lcd..._selection.html

Og displayet her:

http://www.siielectroniccomponents.com/lcd...321dx1r1ac.html

En annen ting jeg er litt forvirret vedgående, er hvorvidt -24 V skal inn på de vanlige interfacepin'ene, eller om de skal på den spesielle kabelen som går til bakclight (CN2). Ser ut som om de mener det første på liquid-mp3.schijf.org sine forum, og det andre hos seiko.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første: du må for all del ikke blande belysningen og selve displayet!

For det andre. JEg har ikke lest gjennom alle spesifikasjonene, så bare fort over, men det skal være stort sett det samme på de fleste display.

det er BAKGRUNNSBELYSNINGEN som skal ha 1000V. Dessuten er det ingenting som "trekker 1000v".. den trenger det...

Den skal kobles til på siden kan jeg tenke meg... -24V skal kobles på inngangen for negativ spenning. Denne er for å få polariseringen til å funke. I tilegg til dette trenger du +5v (tror jeg).

altså: lyset skal ha 1000V(AC), Driverkretsene skal ha +5v og polariseringen til displayet trenger -24V.

vet ikke helt hvor du skal få -24V fra da men... sansynligvis må du lage en negativspenningsgenerator... men den vil fortsatt trenge minst ca 25V... da må du ha en spenningsdobler...

Foresten: hva slags kontroller er det på de displayene? og hva skalg software skal du bruke?

tror foresten du har missforstått dette litt... displayer trenger -24V... den gir ikke ut noe...

har du en direkte link til den artikkelen på det andre forumet?

Lenke til kommentar
for det første: du må for all del ikke blande belysningen og selve displayet!

For det andre. JEg har ikke lest gjennom alle spesifikasjonene, så bare fort over, men det skal være stort sett det samme på de fleste display.

det er BAKGRUNNSBELYSNINGEN som skal ha 1000V. Dessuten er det ingenting som "trekker 1000v".. den trenger det...

Den skal kobles til på siden kan jeg tenke meg... -24V skal kobles på inngangen for negativ spenning. Denne er for å få polariseringen til å funke. I tilegg til dette trenger du +5v (tror jeg).

altså: lyset skal ha 1000V(AC), Driverkretsene skal ha +5v og polariseringen til displayet trenger -24V.

vet ikke helt hvor du skal få -24V fra da men... sansynligvis må du lage en negativspenningsgenerator... men den vil fortsatt trenge minst ca 25V... da må du ha en spenningsdobler...

Foresten: hva slags kontroller er det på de displayene? og hva skalg software skal du bruke?

tror foresten du har missforstått dette litt... displayer trenger -24V... den gir ikke ut noe...

har du en direkte link til den artikkelen på det andre forumet?

Her er direkte link til schematic:

http://van-z.no-ip.com/schijf/schematics/G...otty_wiring.gif

Heisann, ja jeg innså etter at jeg hadde postet tråden at jeg hadde skrevet litt feil.

Vet at lyskatoden skal ha 1000Vac, og det er dette inverteren er til.

Grunnen til at jeg var litt forvirra, er at kretsen man kan bruke til å generere -24 volt fra +5/+12 også kalles inverter, da dc/dc-inverter.

Så da satt jeg med skjegget i postkassa, og har altså ennå ikke klart å skaffe til veie noe som gir -24 volt til kontrasten/polariseringen på displayet.

Kontrolleren på displayet er en Epson SED1330, og software som kan brukes med de er liquid-mp3 og powerlcd. Forumet finner du på http://liquid-mp3.schijf.org , og displayet selges for $50 på www.eio.com.

Så tilbake til det initielle spørsmålet: må jeg sikre denne inverteren med noen kondensatorer ?

EDIT: Har funnet en komponent som kanskje kan funke, kunne noen tatt en titt på denne tråden og se hva de kan oppklare med ? Er litt usikker på hvordan han tenker det skal fungere... http://van-z.no-ip.com/schijf/forum/viewto...php?p=1283#1283

Lenke til kommentar

er forskjell på converter og inverter da...

det du trenger er en negativspenningsgenerator og en spenningsdobler... (ok.. må 5doble da...)

er ikke helt sikker på om det funker noe særlig bra med 5dobling, .em det kan jo prøves... jeg kan prøve å tegne opp et lite skjema til deg hvis du er interessert... vet ikke hvor mye elektronikkunskaper du har, men det skulle være ganske enkelt å lodde sammen noe..

De konverterne i den linken funker ikke... de jeg fant var 15-(ettellerannen spenning)... pluss at det var en fra 48v til noe..) (glemsk)

vet ikke hvilke spenninger du har tilgjengelig, men jeg regner med det er 5 og 12 volt... det du trenger er noe som kan konvertere fra 5v (eller 12) og ned til -24 volt...

*får idè*.. hvis du er villig til å modde ATX pluggen din litt så kan det bli litt enklere da... Der har du nemmelig -12 volt.. det du kan gjøre er å sette på en spenningsdobler der... kan være at det blir bittelitt for lav spenning... er ikke sikker på hvor nøye displayet er på spnninga...

Lenke til kommentar
er forskjell på converter og inverter da...

det du trenger er en negativspenningsgenerator og en spenningsdobler... (ok.. må 5doble da...)

Regner vel med at man ikke trenger mer enn å doble, siden man har 12V tilgjengelig ?

er ikke helt sikker på om det funker noe særlig bra med 5dobling, .em det kan jo prøves... jeg kan prøve å tegne opp et lite skjema til deg hvis du er interessert... vet ikke hvor mye elektronikkunskaper du har, men det skulle være ganske enkelt å lodde sammen noe..

Har prøvd på diverse kretser, men tror kanskje jeg smelter maxim-ic'ene under lodding. Her er et eksempel:

http://216.239.59.104/search?q=cache:hf8cU...&hl=no&ie=UTF-8

Og her er en del invertere:

http://van-z.no-ip.com/schijf/forum/viewtopic.php?t=31

Jeg bygde en som var basert på max629, og prøvde å koble opp en ferdiglagd tdkkrets, men fikk ikke riktig spenning ut av den.

De konverterne i den linken funker ikke... de jeg fant var 15-(ettellerannen spenning)... pluss at det var en fra 48v til noe..) (glemsk)

Veit det, men de er dual rail, og kan gi ut +12V på ene pin'en og -12V på den andre, og tanken var å koble +12V til jord, tror jeg. Er litt usikker på hva han mener med "0V" i stedet for å skrive GND,vet ikke om det er bevisst. Høres uansett ut som om det er fyren i butikken som har gitt ham tipset.

vet ikke hvilke spenninger du har tilgjengelig, men jeg regner med det er 5 og 12 volt... det du trenger er noe som kan konvertere fra 5v (eller 12) og ned til -24 volt...

*får idè*.. hvis du er villig til å modde ATX pluggen din litt så kan det bli litt enklere da... Der har du nemmelig -12 volt.. det du kan gjøre er å sette på en spenningsdobler der... kan være at det blir bittelitt for lav spenning... er ikke sikker på hvor nøye displayet er på spnninga...

Ja, har tenkt på dette selv, men kan du anbefale en krets som fungerer som en spenningsdobler da ?

Lenke til kommentar

den første linken du posta skulle nå være perfekt...

hvilken spenning fikk du ut av den da? har ikke datablad for de IC'ene, men er du sikker på at maxin629 og den som står i skjemaet i den linken er den samme? (samme utspenning)

.... hadde jo vært desidert enklest om du fikk brukt en slik en...

0V er foresten det samme som GND (jord...)

Lenke til kommentar
den første linken du posta skulle nå være perfekt...

hvilken spenning fikk du ut av den da? har ikke datablad for de IC'ene, men er du sikker på at maxin629 og den som står i skjemaet i den linken er den samme? (samme utspenning)

.... hadde jo vært desidert enklest om du fikk brukt en slik en...

0V er foresten det samme som GND (jord...)

Var ikke akkurat den jeg lagde, men en tilsvarende bygd opp rundt max629 (fant ikke linken fordi sida var nede), og testet av andre. Men greia er at jeg tror jeg ødelegger de små maxim-ic'ene mine med loddebolten, og 629 finnes kun i smdversjon, hvis ikke kunne jeg satt den i en sokkel.

De kretsene jeg har bygd har svidd seg etter 30 sekunder, ulike komponenter.

Kan det ha noe å si at jeg testet kretsen uten å gi den last ?

Her er trådene fra de gamle forsøkene mine:

og http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=113855&hl= (her har de 10 første postingene blitt slettet etter oppgraderingen av forumet).

og

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=102908&hl=

Lenke til kommentar

er ikke den IC'en i det skjemaet en TO220 kapsling da?

SMD går greit å lodde hvis du har utstyr til det...

hvis det svir seg er det som regel et tegn på at noe er feil... :lol: heh

sjekk og dobbeltsjekk at du har plassert alt rett og har riktige verdier på alle komponentene... sjekk spesielt motstander og slikt at du ikke har for eksempel 220 ohm i stedet for 220k ohm

Lenke til kommentar
er ikke den IC'en i det skjemaet en TO220 kapsling da?

SMD går greit å lodde hvis du har utstyr til det...

hvis det svir seg er det som regel et tegn på at noe er feil...  :lol:  heh

sjekk og dobbeltsjekk at du har plassert alt rett og har riktige verdier på alle komponentene... sjekk spesielt motstander og slikt at du ikke har for eksempel 220 ohm i stedet for 220k ohm

Neida, har gått igjennom det hundre tusen ganger, alt skal være greit...står igjen med at jeg enten har brukt feil type spoler/kondiser (dvs. at jeg burde ha noen bygd av annet materiale, med andre effektmål), at jeg har svidd IC'en eller at kretsen rett og slett må ha last for ikke å kortslutte.

Og atter en gang: har ikke loddet akkurat den kretsen jeg linka til, men en nesten lik med max629, og den er i smdversjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...