Gå til innhold

Wimp legger ned app til Windows Phone

nilsgs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da ble det plutselig uaktuelt for min del med 930 som ny tlf i februar.

Med android kan man "sideloade" en applikasjon om man har package (apk file). Er det umulig på WP å installere noe utenom fra ms appstore ?

I utgangspunktet og offisielt, så nei. Windows Phone er i og for seg like låst som iOS i den forstand at alt skal og må gå igjennom Microsoft sin egen autoriserte og kontrollerte butikk, nemlig Windows Store.

Men det finnes vel diverse omveier som tilsynelatende kan fungere.

Er jo helt latterlig. De kan i det minste la appen være i Store selv om de ikke ønsker å oppdatere den lenger.

Hvis kundemassen er så liten på Windows Phone som de mener, så vil de jo ikke få noe særlig med klager på at den ikke blir oppdatert. :p

Her snakker du som en noe uvitende forbruker, for en utvikler og for WIMP selv så gir det lite mening å videreføre en EoL (End-of-Life) applikasjon til Windows Phone, spesielt om brukerantallet er temmelig lavt noe jeg ikke tviler på når WIMP selv uttaler det. Må huske at Windows Phone har vokst mye i land som India og i flere rimeligere markeder, mens WIMP i utgangspunktet er en skandinavisk satsning og her er det relativt lite bruk av Windows Phone, det kombinert med at WIMP ikke akkurat har flust av brukere heller så er det ikke usannsynlig at mengden Windows Phone brukere er såpass lav at den for WIMP sin del blir irrelevant.

Det å ha en "død" app liggende å flyte på Windows Store er en ytterst dårlig ide da det ofte skaper en hel mengde med negativ PR, en PR som fort kan smitte over på potensielle kunder på andre plattformer. Her det nok bedre å ofre de få Windows Phone-brukerne de eventuelt her, kontra det å risikere å miste øvrige brukere eller potensielt nye brukere som kan få høre negative erfaringer som folk har fra programvaren til Windows Phone.

En god "app" er jo ikke en "set it and leave it" greie, en app skal jo til stadighet oppdateres og vedlikeholdes, optimaliseres mot nye APIer og ny maskinvare. Det at appen i utgangspunktet allerede har et veldig dårlig rykte tilsier jo at det faktisk var en del arbeid igjen før den var på et bra nivå i utgangspunktet, noen kostander de åpenbart ikke var villige til å ta i første omgang. Det å ha en halvdårlig app liggende ute, som de vet de ikke kommer til å vedlikeholde med tanke på nye oppdateringer, og som aldri ha blitt testet opp imot Denim osv kan vel ikke føre mye positivt med seg fra WIMP sin side.

Samtidig så er det jo generelt en negativ greie å ha en app du ikke lenger drifter og satser på liggende ute og dermed gir brukere et falskt inntrykk av at dere støtter plattformer, noe de strengtatt ikke gjør lenger. Surt fort det fåtallet av brukere som benytter appen aktivt, men disse vil jo fremdeles ha appen på sine telefoner og blir jo dermed ikke direkte berørt med det første.

Merkelig avgjørelse med Windows 10 på trappene hvor en og samme app kan bli utviklet til å kjøre på alle 4 platformene (mobil, nettbrett, pc og Xbox One).

Vil dette si at det ikke blir noen Wimp på Windows 10 mobiler, nettbrett eller Xbox One?

Jeg mener, de hadde jo fint klart å vedlikeholde appen til Windows Phone frem til da vel?

Det er også et veldig rart tidspunkt å droppe Wimp på Windows Phone på, nå som Spotify har gjort sitt inntog.

Hvorfor er det så merkelig? En app utviklet for Windows Phone 8 / 8.1 blir jo ikke automatisk en "Universal App" for Windows 10? Ergo så måtte jo utviklerne ha utviklet appen med de nye utviklerverktøyene for "Univeral App" og Windows 10 og det kan jo være nettopp dette de har vurdert som en kostnad de ikke er villig til å investere i på grunn av svake brukertall.

Spotify har vi hatt til Windows Phone i en årrekke, de har riktignok begynt å vise en smule større interesse for Windows Phone i det siste og de har nå forket over en blåkopi av Android / iOS utgaven av sin app istedenfor at vi har en som er mer skreddersydd for Windows Phone og Microsoft sitt UX. Men den vedlikeholdes jo ikke i nærheten av like bra og aktivt som utgaven til Android og iOS.

Tror ikke WIMP bryr seg så mye om at Spotify har begynt å vedlikeholde sin app til Windows Phone litt semi-aktivt heller. Som WIMP sa så var brukerantallet såpass lavt at de ikke så noe poeng i å satse videre på plattformen. Det blir nok ikke flere brukere av at Spotify gjør seg mer aktuelle på Windows Phone så det gjør det vel bare mindre attraktivt for WIMP å satse videre på plattformer. Igjen så opererer WIMP hovedsakelig i Skandinavia, et marked med relativt lav oppslutning rundt Windows Phone så jeg tror det er en relativt kalkulert risiko hva gjelder vurdering av potensielle tapte kunder.

Snodig. En ting er at man ikke oppgraderer den, men er det noen kostnader forbundet med å bare la den ligge på den versjonen den er? Som utvikler kan det vel være greit å ha appen klar i tillfeller win 10 på mobil tar av?

Eller er det slik at dette kun er et "politisk spill" internt i Wimp for å kvitte seg med folk fordi butikken der går dårlig?

Hva tilsier at appen vil fungere knirkefritt med Windows 10? Det må stortsett en del vedlikehold og optimalisering til mellom større operativsystemoppdateringer, nå som WIMP har besluttet å drepe utvikling mot Windows Phone da de ikke ser på det som verdt det å investere mot plattformen, hva tilsier da at appen overhode ville fungert skikkelig til Windows 10 uten noen oppdateringer og vedlikehold? Skal vi dømme ut ifra tilbakemeldinger så fungerer den jo tilsynelatende ikke helt 100% den dag i dag.

Det er ingen direkte kostander med å la den ligge ute på Windows Store, men det er mye gambling tilknyttet PR ved å la en halvdårlig app bli liggende ute på Windows Store helt uten planer for videre utvikling, oppdateringer og vedlikehold. Negativ PR som kan påvirke potensielle brukere av WIMP på øvrige plattformer osv.. Her ligger det etter hvert en god del penger.

At "butikken går dårlig" er det vel ingenting som tyder på, selskapet har vel gått med bra overskudd etter det jeg forstår? Saken er vel heller den at antallet brukere på Windows Phone er for svakt til å forsvare en utvikling og vedlikehold av en app til plattformen.

De argumenterer også med at den manglende støtten for lossless er en grunn til at de dropper appen. Man kan undre seg over timingen. W10 støtter jo flac, og om magefølelsen min er korrekt, blir det flere telefonbrukere av Windows etter hvert. De har mistet meg som kunde nå.

Det er jo en valid grunn, WIMP satser jo veldig bak sin "HiFi" løsning og at de er den eneste musikktjenesten som har et fult biblioteket tilgjengelig i lossless format (FLAC og ALAC).

Så vidt meg bekjent så støtter vel ikke Windows Phone native avspilling av noe trapsfritt format? Det måtte vel i så fall være WMA Lossless men WIMP har vel ingen planer om å ha musikkbiblioteket sitt i et tredje lossless format bare for å kunne tilby til den lille andelen Windows Phone-brukere de måtte ha.

At Windows 10 vil få støtte for FLAC forandrer jo ikke på så veldig mye, dagens app vil jo måtte skrives om med de nye utviklerverktøyene for "Universal App" til Windows 10 og det er vel nettopp en slik investering WIMP ikke er villig til å ta på det nåværende tidspunktet grunnet for laber interesse på Windows Phone.

Jeg sendte en mail til Wimp support i forrige uke for uttrykke min bekymring og forvirring over valget deres. I svaret står det at produktavdelingen har bestemt seg får å avslutte all support og utvikling til WP. <ironi>De har tydeligvis mange flere brukere på systemer Bladelius, Raumfeld, Simple Audio og Bluesound, som de faktisk har offisiell "app"-støtte for.</ironi> Til og med min gamle Squeezebox Touch støtter de fremdeles, selv om det ikke har kommet ut oppdateringer på årevis.

Får krysse fingrene for at de tar til fornuft og snur i saken.

Her sammenligner du fugl og fisk... Her må du sette ting i lit perspektiv, dette handler jo først og fremst om kostander for utvikling og vedlikehold i forhold til potensiell inntjening via brukergruppen. Kostnaden ved å utvikle en WIMP app til et statisk system som Bladelius, Raumfeld, Simple Audio, Bluesound, Squeezebox osv er jo noe helt annet kontra et dynamisk system som Windows Phone.

De øvrige løsningene er låste systemer, med programvare som ikke oppdateres, utvikles eller forandrer seg med tiden og mot maskinvare som er helt statisk. Windows Phone oppdateres til stadighet, API-er forandres, nye API-er introduseres. Kompatibilitet, stabilitet og optimalisering mot nyere modeller og store oppdateringer av operativsystemet må sikres osv.. Alt dette koster tid og penger, mens WIMP appen til blant annet Canal Digital er en løsning de har utviklet temmelig raskt og enkelt og så var de ferdig med det.

Bruker selv en Lumia 1020, og sliter med denne på flere områder. Har Canal Digtal og dermed Wimp Premium inkludert for 50,- ekstra. Dette tilbud er ibrukelig med WP grunnet den elendige appen spm stopper i tide og utide, samt at offline avspilling ikke funker. Alle irritasjonsmomentene med 1020 som f. eks dårlig kamera(gule bilder, noen ganger helt sorte ved bruk av blits), treg oppstart av apper, snapshat mangler, dårlig Facebook app, dårlig OneDrive ift andre plattformer, gjør at jeg er nå lei av å være kjærringa mot strømmen. Tror ikke win 10 vil gjøre underverker på app fronten, mulig på sikt innen et til to år. Blir nok heller å bytte til iphone en å forsøke å overtale alle mulige utviklere om å lage en wp app....

Enhver nye utgave av Windows Phone skulle jo gjøre "underverker" så jeg forstår gått at du gir opp. Er selv i samme båt, men jeg er ikke en som har brukt Windows Phone aktivt som primærløsning, har bare hatt det på sekundære telefoner og vært en som liker UX-designet og systemet veldig godt. Men akkurat som deg så opplever jeg så mange fallgruver, spesielt på applikasjonsfronten at opplevelsen faller helt igjennom. Spesielt det at ting som OneDrive, Office for Mobile osv som er first-party apps fra Microsoft selv henger etter utgavene til Android og iOS er jo under enhver kritikk spør du meg.

Selvsagt vil Windows 10 forandre på det. For utvikler de et program til Windows 10 PC, så fungerer den samme appen på alle de andre Windows 10 platformene også (mobil, nettbrett og Xbox One).

Er det da noen grunn til å IKKE gjøre det?

Blir det samme som at de bare skulle laget Wimp til Android mobiler og utelatt nettbrettene.

Nei, nei og atter nei.. Det du skriver her forutsetter at alle går rett over på å benytte de nye utviklerverktøyene og hopper rett på å utvikle "Universal Apps" når Windows 10 kommer. Sannsynligheten for det er nok temmelig minimal.

Hvorfor? For det første så vil INGEN av disse applikasjonene støtte Windows 7, nå får vi se hvor mange som oppgraderer å går over til Windows 10 i og med at det leveres gratis til alle privatpersoner med Windows 7 og Windows 8/8.1 det første året, men det vil nok helt sikkert være en veldig stor prosentandel igjen på Windows 7 åkkesom så det at enhver utvikler hopper rett på utviklerverktøy og løsninger som ekskluderer Windows 7 tviler jeg sterkt på.

For det andre; Det er mange restriksjoner og begrensinger inne i bildet her. Det er slettes ikke alle som benytter Visual Studio og XAML for utvikling av applikasjoner til Windows, noe de eventuelt må gå over til for å kunne utvikle en "Universal App" og for det andre så må alle "Universal Apps" distribueres via "Windows Store" noe som betyr at en gitt prosentandel av summen går til Microsoft, og det er en del restriksjoner på hvilken type applikasjoner, hva de kan gjøre, hvordan de kan integrere og kommunisere med systemet osv i forhold til retningslinjene som settes av Microsoft angående applikasjoner som kan distribueres via Windows Store. Til nå så har jo ikke Microsoft tillatt ting som nettlesere, om de ikke firer på dette så er det jo totalt uaktuelt for Google, Mozilla osv å benytte seg av disse utviklerverktøyene og løsningene.

Det er heller ikke sånn at en app som utvikles med nye Visual Studio og XAML vil på magisk vis fungere på alle typer enheter helt av seg selv. Du er fremdeles avhengig av å utvikle UX og GUI mot hver enhet osv, dette koster også tid og penger. Per i dag så vil jo WIMP måtte programmere sin applikasjon for Windows på nytt, da dagens løsning ikke er programmert i Visual Studio i det hele tatt, en investering jeg tviler på at de er interessert i å ta med det aller første. De vil nok heller bare videreføre og videreutvikling den eksisterende løsningen inntil videre, samtidig som de kanskje har et lite team som sakte men sikkert arbeider med en ny utgave utviklet via Visual Studio og XAML i bakgrunnen også ruller de ut den når den blir klar en gang i fremtiden, og da kan de sikkert også rulle ut en ny app til Windows Phone / Windows 10 Mobile.

Det er slettes ingen automatikk i at dette nye og flotte "Universal App" opplegget til Microsoft vil få apputvalget til Windows Phone til å spire og gro. For det første må utviklere først få ut sine applikasjoner via Visual Studio og XAML og det kan jo ta sin tid avhengig av satsningsgrad. Og for det andre så har veldig mange allerede en eller annen løsning for Windows Legacy (X86) som de er mer enn god nok fornøyde med, som også vil fungere med Windows 10, så det at alle vil kaste seg rundt og hoppe rett på det å lage en "Modern App / Universal App" med de nye verktøyene viser vel statistikken rundt applikasjon utvikling til Windows at sjeldent er tilfellet. Fryktelig mange applikasjoner er jo fremdeles basert på .NET Framework 2.X og en hel haug av gamle verktøy og løsninger selv om vi har hatt nye verktøy i en årrekke.

Men "Universal App" er en unektelig god tanke og ide fra Microsoft sin side, men spørsmålet er hvor lang tid det vil ta før utviklerne faktisk er over på de nye verktøyene og løsningene og hvor bra de viser seg å fungere i praksis med tanke på optimalisering og execute.

Lenke til kommentar

Ja synd Jay-Z bruker iPhone :p

Får vel håpe på at de trekker appen for å heller gå rett utviklingen av en stabil Windows 10 app i stedenfor. Om Wimp han planer om å komme på nivå med Spotify i kundemasse, så må de vel ha med Windows plattformen.

Hvor mange potensielle WIMP kunder tror du det er på Windows Phone plattformen? Virker som du overvurderer plattformen veldig her nå, WIMP vs Spotify står neppe å faller på Windows Phone for å si det sånn..

Lenke til kommentar

Det er times salg kun i kveld på Lumia 930 til 2495,- elkjøp.no

Er ikke det en brukbar pris ?

Kjempepris for en flott telefon, for utenom hodetelefonutgangen så har jeg egentlig ingenting å klage på hva gjelder maskinvaren. Qualcomm Snapdragon 800 er jo ikke det flotteste lenger, men til 2500 kr så kan man slettes ikke klage. Men ut ifra dine tidligere innlegg så har du jo grei erfaring med Windows Phone og hvilke fordeler og ulemper det medfører. Er mange som er kjempefornøyde med Windows Phone, og all ære til dem for det men som du sikkert vet smertelig godt så må man være villig til å leve med de hullene som er for at det skal bli optimalt.

Lenke til kommentar

Selvsagt vil Windows 10 forandre på det. For utvikler de et program til Windows 10 PC, så fungerer den samme appen på alle de andre Windows 10 platformene også (mobil, nettbrett og Xbox One).

Blir det samme som at de bare skulle laget Wimp til Android mobiler og utelatt nettbrettene.

Nei, nei og atter nei.. Det du skriver her forutsetter at alle går rett over på å benytte de nye utviklerverktøyene og hopper rett på å utvikle "Universal Apps" når Windows 10 kommer. Sannsynligheten for det er nok temmelig minimal.

Hvorfor? For det første så vil INGEN av disse applikasjonene støtte Windows 7, nå får vi se hvor mange som oppgraderer å går over til Windows 10 i og med at det leveres gratis til alle privatpersoner med Windows 7 og Windows 8/8.1 det første året, men det vil nok helt sikkert være en veldig stor prosentandel igjen på Windows 7 åkkesom så det at enhver utvikler hopper rett på utviklerverktøy og løsninger som ekskluderer Windows 7 tviler jeg sterkt på.

Nei, jeg vet jo det. Men er det ikke bare Windows Phone Wimp kutter ut? De kutter vel ikke Windows 8 RT utgaven eller Xbox One utgaven?

Med Windows 10 er alt det sammen appen. Ergo ingen grunn til å kutte ut den ene, men støtte de andre.

Til tross for at jeg foretrekker Windows Phone fremfor alternativene så er de alt for sent ute til festen.

Det vil kun være 2 store brukergrupper som det vil være verdt å utvikle for og det er Android og iOS.

Disse er så store at ingen andre vil noen gang kunne konkurrere, samme hvor bra det måtte være fordi det vil aldri kunne utvikle et lignende appsystem og utvalg.

Windows Phone er bare for spesielt interesserte og brukere av det OSet må bare finne seg i at de må klare seg uten apps.

For med annet Microsoft kaster penger etter utviklerne så finnes det ingen gode grunner til å utvikle for annet enn Android og iOS dessverre.

Lenke til kommentar

Med android kan man "sideloade" en applikasjon om man har package (apk file). Er det umulig på WP å installere noe utenom fra ms appstore ?

Har googlet litt, og det ser ikke ut til at det er mulig å gjøre tilsvarende på WP dessverre.

Får satse på at 920en lever en stund til. Etter det blir det å bytte til Spotify, selv om jeg har vært godt fornøyd med Wimp.

Edit: Sideloading er visst mulig, men da trenger du den originale installasjonsfilen (APPX/XAP). Denne er dessverre fjernet fra Windows Store, og sjansen for å finne den på telefonen frykter jeg er liten.

http://www.techmesto.com/installing-downloaded-apps-wp8-1/

Fikk lastet ned wimp.xap nå. Gikk inn i kjøpshistorikken min, fant wimp og gikk inn på Wimp appsiden og der var det fortsatt mulig å laste den ned for manuell installasjon :-)

Lenke til kommentar

Nei, jeg vet jo det. Men er det ikke bare Windows Phone Wimp kutter ut? De kutter vel ikke Windows 8 RT utgaven eller Xbox One utgaven?

Med Windows 10 er alt det sammen appen. Ergo ingen grunn til å kutte ut den ene, men støtte de andre.

Har WIMP en app til Windows RT da? Kan ikke se noen i Windows Store på mine maskiner hvertfall? Om de har de så har det gått meg et hus forbi og da lurer jeg på hvorfor i all verden jeg ikke får den opp? De har heller ingen til Xbox One så vidt jeg kan se på min Xbox One?

Sånn sett så kutter de jo ikke ut noe annet enn Windows Phone ettersom de aldri har vært på WinRT eller Xbox One i utgangspunktet. Om de har planer og ambisjoner om å sikte seg inn på WinRT og Xbox One i fremtiden aner jeg ikke, men skulle de først komme med en "Universal App" så vil de nok pushe til alle enheter vil jeg tro. Men ingenting tyder på at de vil pushe ut noen "Universal App" med det første, den vil jo uansett måtte utvikles uavhengig av Windows Phone utgaven de nå har skrinlagt.

Til tross for at jeg foretrekker Windows Phone fremfor alternativene så er de alt for sent ute til festen.

Det vil kun være 2 store brukergrupper som det vil være verdt å utvikle for og det er Android og iOS.

Disse er så store at ingen andre vil noen gang kunne konkurrere, samme hvor bra det måtte være fordi det vil aldri kunne utvikle et lignende appsystem og utvalg.

Windows Phone er bare for spesielt interesserte og brukere av det OSet må bare finne seg i at de må klare seg uten apps.

For med annet Microsoft kaster penger etter utviklerne så finnes det ingen gode grunner til å utvikle for annet enn Android og iOS dessverre.

De har vært for sent ute, og de har ikke tatt sin egen plattform alvorlig nok. Microsoft sin svar og løsning er jo "Universal Apps" og det er nok en god plan i lengden, men vi vil nok dessverre ikke se noen florering av apps med det aller første men etter hvert som flere og flere går over til "Modern Apps / Universal Apps" så vil det jo gagne Windows Phone også. Spørsmålet er hvor lang tid det vil ta og hvor bra disse "Universal Apps" vil fungere på tvers av enheter og skjermstørrelser, vi har jo tross alt fått sett fryktelig lite til disse løsningene i praksis fra Microsoft sin side enda.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Xbox music abonnement i ett år.

Det var i Microsoft store og var for RT , dette da jeg hadde og brukte det i metro app på lenovo yoga.

Utvalget var bra synes jeg og kjøp av album (nedlasting uten drm) var til fornuftig pris.

Xbox music app forsto jeg slik at abo kunne brukes i kryss mellom metro og windows phone (men jeg hadde ingen WP enhet å teste dette med).

Den music funket sammen på Xbox 360 .

Når det gjelder interessen for wimp er det ene og alene fordi jeg har premium versjon for kun kr 50,- pr mnd.

Xbox music betalte jeg 99,- pr mnd..

iPhone kan man jo ikke bruke who's calling på , så mitt iOS/Apple univers forblir med en iPad Air 2 64gb wifi-cellular.

Ipadn kan ikke sende sms , kun iMessage til Apple id adresser.

Så da er jeg tilbake å vurderer en android telefon igjen (selv om jeg har lyst på noe annet ).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har googlet litt, og det ser ikke ut til at det er mulig å gjøre tilsvarende på WP dessverre.

Får satse på at 920en lever en stund til. Etter det blir det å bytte til Spotify, selv om jeg har vært godt fornøyd med Wimp.

Edit: Sideloading er visst mulig, men da trenger du den originale installasjonsfilen (APPX/XAP). Denne er dessverre fjernet fra Windows Store, og sjansen for å finne den på telefonen frykter jeg er liten.

http://www.techmesto.com/installing-downloaded-apps-wp8-1/

Fikk lastet ned wimp.xap nå. Gikk inn i kjøpshistorikken min, fant wimp og gikk inn på Wimp appsiden og der var det fortsatt mulig å laste den ned for manuell installasjon :-)

Glimrende!!! Jeg så ikke at det var en "Last ned og installer manuellt" link. Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Hvor mange potensielle WIMP kunder tror du det er på Windows Phone plattformen? Virker som du overvurderer plattformen veldig her nå, WIMP vs Spotify står neppe å faller på Windows Phone for å si det sånn..

Nei var ikke kundemassen til WP jeg hadde i tankene, men heller det at det vil være forventet at en satsende aktør også støtte de fleste seriøse plattformene, selv går jeg ofte etter løsninger som støttes av flest mulig plattformer f.eks. På den andre siden så har vel ikke Spotify vært spesielt flinke på å støtte WP de heller, så det har nok ikke så stor betydning som jeg kanskje ga uttrykk for nei :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...