maua90 Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Hei, Skal prøve å forklare dette kort: Lyden på min nye Samsung TV forsvant plutselig, jeg ringte til kundesupport som gikk gjennom en lang sjekkliste med meg uten at lyden fungerte.Support sier at de ikke får hjelpet meg noe mer per telefon, men at de må sende en serviceperson til å se på TVen, noe jeg godtar. Får så tekstmelding fra en tredjepart som sier at de vil sende ut en servicemann, og hvor det avsluttes med "brukerfeil vil bli belastet kunden". Det hele endte selvsagt med en tåpelig brukerfeil fra min side; Men spørsmålet mitt er følgende: Jeg har nå fått faktura på over 2000,- for servicen, hvor de fakturerer meg bla. for deler de har bestilt og returnert til Samsung og kjøretillegg. Er det virkelig mulig å fakturere meg en såppas heftig sum, uten at jeg har fått noe som helst prisoverslag på hva servicen ville koste? I tillegg er det verdt å nevne at jeg ikke personlig har bestilt servicen, men fikk inntrykk fra samtalen med "ekspertene" på kundesupport at de ikke kunne hjelpe meg og at dette var en nødvendighet. Setter pris på om noen kan gi meg sitt perspektiv på dette, usikker på om jeg kan sende en innsigelse til Samsung og hva denne skal inneholde. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Du kan kontakte dem å si at du aldri bestilte noen deler.Ellers, så er 1000 kr/t ikke unormalt. Nå vet jeg ikke hvor langt unna serviceverkstedet du bor, men det går fort 2 timer for tur - service - retur. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Man skal få et prisoverslag før service igangsettes. Godtar man ikke prisoverslag, kan man imidlertid bli fakturert for forundersøkelse, men skal i så fall ha blitt informert om dette på forhånd. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Hva var feilen? Burde det ha blitt ordnet med hjelp over telefon? Lenke til kommentar
maua90 Skrevet 31. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2015 (endret) Hei folkens, takk for svar! Jeg bor midt i Oslo sentrum. At Samsung valgte å bruke et serviceverksted fra Hadeland er ikke noe jeg kommer til å betale for (ref. kjøretillegg). Feilen var at det var en AUX kabel som sluttet å virke. Jeg tok ut AUX'en fra stereo, men ikke fra selve TVen. Jeg trodde jo da at TVen ville merke at det ikke var kontakt med noe stereo og automatisk gå over på innebygde høytalere. I tillegg gikk jeg inn på TVens lyd-meny og valgte "innbygde høytalere" i kontrast til stereoutgang uten at den valgte å kjøre lyden over på TVens innebygde høytalere. Den Øst-Europeiske damen jeg snakket med i kundesupport hadde tydelig svært lite teknisk kompetanse, men fulgte bare et "skjema" som de har fått utdelt med kontrollspørsmål til slike saker. Tviler ikke på at en person med mer erfaring kunne løst saken over telefon.Da jeg forklarte problemet over telefon åpnet jeg med at jeg først trodde det var AUX`en og overgangen mellom stereo og TV som var problemet. Videre at jeg hadde koblet ut AUX fra stereo og valgt innbygde høytalere gjennom TVens meny uten at lyden fungerte. Det eneste kundebehandleren ba meg om å gjøre var å oppgradere TVens software, ta en lydsjekk samt resette fabrikkinnstillinger på TVen. Spørsmålet blir jo da hvilket nivå av teknisk kompetanse en kan forvente at en kundebehandler på en supportavdeling har. Når man ringer til en dedikert servicetelefon for Samsung produkter forventer en at personen man snakker med innehar høyt ferdighetsnivå og erfaring fra tilsvarende problemer. Kundebehandleren har jo en slags ekspertmakt ovenfor de som ringer inn. Når en kunde da får beskjed om at de ikke kan hjelpe deg, men at de vil sende ut en servicetekniker vil jo man tro at det er en nødvendighet og godta det. Hva tenker dere? Endret 31. januar 2015 av maua90 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Det kan vel i hvert fall virke som sjekklisten til Samsung er litt underutviklet. . Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 I dette tilfellet hadde eg fakturert deg for timer brukt og tilkjøring. Synes ikke det er riktig at du skal betale for deler som ikke har blitt brukt. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Beklager hvis noen synes jeg er litt krass, men her det temmelig klønete håndtering fra begge parter. Er jo enig at det høres ut som kundebehandleren ikke har så høy kompetanse, men spørs også hvordan kunden forklarer seg...Fortalte ts at det var en lydkabel tilkoblet TV?Når man sier: "Feilen var at det var en AUX kabel som sluttet å virke", det er da ikke feil på TV? Og en kabel slutter ikke å virke hvis det ikke er en fysisk feil /skade...Hva er alt maset om AUX? Samsung TV-er har ikke noen AUX-tilkobling. Kan man ikke bare si "lydkabel tilkoblet hodetelefonkontakten"?Hva med å lese bruksanvisningen? Løsningen står der under feilsøking: Bildet er bra, men det eringen lyd, med løsningsforslag: Hvis TV-en har en hodetelefonkontakt, må du kontrollere at ingenting er koblet til den. Lenke til kommentar
maua90 Skrevet 31. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2015 Beklager hvis noen synes jeg er litt krass, men her det temmelig klønete håndtering fra begge parter. Er jo enig at det høres ut som kundebehandleren ikke har så høy kompetanse, men spørs også hvordan kunden forklarer seg... Fortalte ts at det var en lydkabel tilkoblet TV? Når man sier: "Feilen var at det var en AUX kabel som sluttet å virke", det er da ikke feil på TV? Og en kabel slutter ikke å virke hvis det ikke er en fysisk feil /skade... Hva er alt maset om AUX? Samsung TV-er har ikke noen AUX-tilkobling. Kan man ikke bare si "lydkabel tilkoblet hodetelefonkontakten"? Hva med å lese bruksanvisningen? Løsningen står der under feilsøking: Bildet er bra, men det er ingen lyd, med løsningsforslag: Hvis TV-en har en hodetelefonkontakt, må du kontrollere at ingenting er koblet til den. Hei Mr D. Det er uten tvil klønete håndtering fra begge parter som du så fint beskriver det. Jeg må beklage min upresise forklaring i denne rettssaken, det var absolutt ikke meningen at du som leser skulle bli forstyrret av at jeg kalte hodetelefonkontakten, som faktisk er en AUX jackutgang for en AUX utgang. Ellers hjalp ikke innlegget ditt meg nevneverdig mye. Ha en fin dag videre. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Beklager hvis noen synes jeg er litt krass, men her det temmelig klønete håndtering fra begge parter. Er jo enig at det høres ut som kundebehandleren ikke har så høy kompetanse, men spørs også hvordan kunden forklarer seg... Fortalte ts at det var en lydkabel tilkoblet TV? Når man sier: "Feilen var at det var en AUX kabel som sluttet å virke", det er da ikke feil på TV? Og en kabel slutter ikke å virke hvis det ikke er en fysisk feil /skade... Hva er alt maset om AUX? Samsung TV-er har ikke noen AUX-tilkobling. Kan man ikke bare si "lydkabel tilkoblet hodetelefonkontakten"? Hva med å lese bruksanvisningen? Løsningen står der under feilsøking: Bildet er bra, men det er ingen lyd, med løsningsforslag: Hvis TV-en har en hodetelefonkontakt, må du kontrollere at ingenting er koblet til den. Hei Mr D. Det er uten tvil klønete håndtering fra begge parter som du så fint beskriver det. Jeg må beklage min upresise forklaring i denne rettssaken, det var absolutt ikke meningen at du som leser skulle bli forstyrret av at jeg kalte hodetelefonkontakten, som faktisk er en AUX jackutgang for en AUX utgang. Ellers hjalp ikke innlegget ditt meg nevneverdig mye. Ha en fin dag videre. AUX kommer fra auxiliary som fra gammelt av betyr ekstra inngang. Du har brukt hodetelefonutgangen. Hvorfor svarer du ikke på hvorfor du ikke leste bruksanvisningen hvor svaret på problemet ditt stod... Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Min Samsung-TV har både AUX i form av RCA-plugger og Optisk Toslink på baksiden i tillegg til hodetelefoner på siden av ramma. Så å bastant skrive "Samsung TV har ikke AUX" blir vel noe snevert. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 (endret) Nå begynner dette å bli litt ot. Blir litt vanskelig å diskutere når man ikke er enig i terminologiene. Min Samsung-TV har både AUX i form av RCA-plugger og Optisk Toslink på baksiden i tillegg til hodetelefoner på siden av ramma. Så å bastant skrive "Samsung TV har ikke AUX" blir vel noe snevert.Hva mener du egentlig med "AUX i form av RCA-plugger og Optisk Toslink"? Du har uansett ikke AUX i form av RCA-plugger på din Samsung-TV, det er i såfall RCA-kontakter. AUX er fra gammelt av navn på en reserveinngang (en inngang som ikke er navngitt et bestemt apparat). Jeg står fast på at det ikke finnes noen inngang på Samsung TV-er som heter AUX. Hodetelefonutgangen heter HEADPHONE eller er merket med et symbol. Den optiske utgangen heter vel OPTICAL OUT. RCA-kontaktene heter er vel COMPONENT eller AV3/AV2. Typiske eksempler på AUX-innganger: Endret 31. januar 2015 av Mr D Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 (endret) Aux er bare en forkortelse på "Auxilary" (ekstern), og er en fellesbetegnelse på innganger eller utganger hvor man kan tappe (eller kjøre lydsignaler inn) i et apparat - fra et annet apparat. Betydningen er den samme i PA-systemer, men der har de ofte et litt annet bruksområde. Aux-utganger skiller seg ofte ut fra hodetelefon-utganger, da en hodetelefon-utgang kan volumjusteres - er det ikke alltid Aux-utganger kan det, som feks Toslink fra en TV hvor signalet er tilnærmet "uberørt" fra kilden. Edit: Selv om Toslink ut heter "optical out", er det like fullt en Auxilary-output - forkortet til AUX. Endret 31. januar 2015 av magnusalex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå