Gå til innhold

Pensjonsparing for dummies

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Kan ingenting om dette. En blir trukket pensjonspenger uansett hvor man jobber? Privat eller offentlig?

For de som jobber samme sted regner jeg med dette er mulig å holde noenlunde oversikt over hvis en tar seg sammen.

Hva skjer når man bytter jobb? Hvor blir det av det oppsparte? Er det noe en må gjøre aktivt selv for å få med seg dette?

Leste om en her som hadde valgt å få pensjonssparingen i fond. Er dette noe man kan velge? Jeg er ansatt i en kommune, ingen har spurt meg hvor jeg vil ha pensjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I kommunen er du godt sikret med kommunal tjenestepensjon via KLP vil jeg anta. Ingenting du kan tukle med der, da du vil få en prosentsats av lønna di. Det er oss i privat sektor som er blitt rævvkjørt når det kommer til pensjon, og i stor grad overlatt til oss selv for å dø stille i en grøft.

Pensjonsmidler fra tidligere arbeidsgivere samles i ulike "fripoliser", der forvalteren ruller rundt i fete honorarer i 40 år før vi kan få dem ut...

Lenke til kommentar

I kommunen er du godt sikret med kommunal tjenestepensjon via KLP vil jeg anta. Ingenting du kan tukle med der, da du vil få en prosentsats av lønna di. Det er oss i privat sektor som er blitt rævvkjørt når det kommer til pensjon, og i stor grad overlatt til oss selv for å dø stille i en grøft.

Pensjonsmidler fra tidligere arbeidsgivere samles i ulike "fripoliser", der forvalteren ruller rundt i fete honorarer i 40 år før vi kan få dem ut...

Så lenge jeg er ansatt i denne kommunen og blir det til jeg blir pensjonist...ja. Hvis ikke, som er mest sannsynlig, går dette også til fripoliser? Som forresten er hva-i-all-verden-for-noe-sa-du?

Lenke til kommentar

Fripoliser er penger tidligere arbeidsgivere har satt inn på pensjonskontoen din, alt mellom 2 og 8% av brutto årslønn.

Noen må forvalte pengene, som f.eks Storebrand. De tar fra 0,5 til flere prosenter i årlig forvaltningshonorar. Så over årene har du betalt ganske mye for at noen skal passe på dem :) Jippi!

Lenke til kommentar

Fripoliser kan du velge forvalter til. De pengene er dine, men du får ikke ta på dem før du blir pensjonist. Av og til lønner det seg å ha dem i samme selskap som den aktive pensjonsavtalen er i, for er du heldig blir forvaltningsgebyret lavere.

Men det varierer fra selskap til selskap.

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt vært inne på linken det linkes til? For der finner du nemlig ut hvor mye du har, hvem som forvalter de nå, og hvordan du flytter de. Har selv flyttet de 30.000 (yaay) fra en eller annen bank til Gjensidige (min hovedbank).

30.000 var etter tre år som kontorrotte.

Men ellers jeg er enig med deg, det er jævlig mange ord og slikt å sette seg inn i.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Når du er ansatt i det offentlige er du omfattet av offentlig tjenestepensjon, og ikke innskuddsbaserte løsninger/foretakspensjon (og fripoliser) som de andre her i tråden refererer til.

Denne blir stående kollektivt sammen med arbeidsgivers innskudd i den kommunale pensjonskassen, (evt. KLP, de andre bankene har trukket seg ut av dette markedet). Det gjør at du ikke kan gjøre investeringsvalg, eller noe annet med pensjonen før du tar ut AFP eller når pensjonsalder. Den vil derimot etter dagens hovedavtale sikre deg 66% av lønnen i utbetalt pensjon.

Merk deg at dagens lukrative ordninger ikke er bærekraftig og raskt kan endres, derfor kan det være lurt å begynne å spare langsiktig selv ved siden av f.eks i aksjefond.

image.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...