Gå til innhold

Samsung satt under massivt press av iPhone 6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare det å sette opp e-post på iphone kan vise seg å være et helvete i forhold til en android telefon. ...

Folk er forskjellige. Jeg syns det er betydelig enklere å sette opp epost på iPhone enn det er på noe som helst annet jeg har hatt. Inkludert Android.

Men som sagt, folk er forskjellig...:-)

Lenke til kommentar

Bare det å sette opp e-post på iphone kan vise seg å være et helvete i forhold til en android telefon. ...

Folk er forskjellige. Jeg syns det er betydelig enklere å sette opp epost på iPhone enn det er på noe som helst annet jeg har hatt. Inkludert Android.

...nok et eksempel på hvorfor ios er for basic brukere og Android er for med avanserte brukere.

Lenke til kommentar

...nok et eksempel på hvorfor ios er for basic brukere og Android er for med avanserte brukere.

Jeg vet ikke helt hva du mener med det jeg...mulig jeg fortsatt er basic, har ikke holdt på med data i mer enn drøyt 30 år...:-)

Lenke til kommentar

er vel nok for brukere som vil sitte nede i kjellern og flashe&cracke mobilen sin for å fjerne 1 liten bloatware program :)

uansett hva dere sier om apple, så ser det ut som at de tjener mer, og at samsung presses ut :) haters gon hate

Lenke til kommentar

¨samsung ser på Apples suksess og tenker; hmm de har av metall og ikke vi. Hva gjør vi? Jo vi gjør akkurat sånn vi har gjort med hele galaxy serien, vi kopierer såklart!

Håper virkelig dette er troll. Det er ganske åpenbart at Apple har hentet MYE inspirasjonen til sine iPhone 6 fra produsenter som HTC og Sony. OG iOS har jo vært å porte funksjoner fra Android og windows phone i 2 år nå. Noe som er helt greit, og veldig bra for forbrukerne. Skjønner ikke at det skal være noe negativt, hverken den ene eller andre veien.

Å gå over til aluminium er jo den billigste måten å lage mobiler, mye billigere enn å lage plastvarianter. Håper de fortsatt kommer til å lage noen modeller der de beholder plast. De håpte nok på at folk ville realisere at aluminum ikke er det samme som kvalitet, og at plast er uendelig mye mer praktisk

Erm.. Det siste der vil jeg gjerne se noen tall på.

Klarer ikke å se hvordan noe produsert i aluminum er billigere enn det samme produsert i plast. Det forklarer liksom ikke hvorfor alle billige Kina produkter alltid er laget av plast mens ekslusive og dyre produkter ofte er av aluminum.

Du vet hva som skal til for å smelte og forme aluminum? Holder ikke med en pizzaovn for å si det sånn. Den gjør susen på plast derimot

Plast er ikke plast. Du kan ha veldig dyr plast, og du kan ha billig plast. Det er ingen grenser for hva slags kjemiske kombinasjoner du kan komme opp med, plast er utrolig fleksibelt i bruk. Derfor må ikke premium produtker som Samsung bruker, sammenlignes med den billigste plasten du kan finne. Det gjør det dessverre. Materialkostnadene for behandlet aliminium i en mobil er jo rundt 2 kr. Aliminium er utrolig lett og forme, og et billig metall. Er bare å se på CPU kjølere, de bruker hule kobberrør for å spare mest mulig på kobberet. Så putter de på hundrevis av gram med alu og selger det for nesten ingenting.

Samsung bruker nok mye penger på R&D når det kommer til materialene sine. Materialkostnader for alu og plast er jo stort sett ikke eksisterende. Alu er stort sett det samme hele tiden, ingenting fancy der. Når det kommer til plast derimot.... Den blir stadig bedre og bedre. Det koster, det må forskes og testes mye, på avanserte og dyre laboratorier. Samsung er det selskapet som helt klart viser mest vilje til satsing på nye teknologier som dette. Det kan du jo se med hvor utrolig velutstyrt Samsung sine telefoner er, AMOLED skjermene som de er helt alene om osv. I Forbindelse med Bendgate ble det jo gjort en vitenskapelig test. Note tålte 150N mot iPhone sine 80N. Note knuste altså samtlige Alu telefoner. Styrken ligger jo ikke i pynten utpå, det er den innvendige strukturen. Samsung sine telefoner er på ingen måte svakere, heller sterkere. De er lettere pga materialvalget. De føles og mykere og behageligere, de føles aldri kalde, og blir ikke veldig varme. Riper er så godt som usynlige. Teksturen gjør at du får mye bedre grep.

Du sier bare kina produsenter lage plast-mobiler...? Det er utrolig feil. Både Xiaomi, Huawei og Oppo bruker aluminium. Grunnen til at de selger telefonene sine billig er at de har utrolig mye mindre marginer. Det er ikke noe magi, eller lavere kvalitet. Huawei får så godt som bare 5 og 6 her på tek, de lager veldig gode mobiler. I motsetning til Samsung, Apple, Htc og Sony derimot, tar de lite profitt for slagene. Det er nok for å komme seg inn i markedet med sine mer ukjente merkenavn. Så nei jeg har ingen konkrete tall på at alu er billigere, og hvis du har noen argumenter for at alu er dyrere enn SAMSUNG sin plast i sine TOPPMODELLER så er jeg villig til å høre. Den eneste fordelen jeg ser med alu er at folk synes det er mer estetisk, selv om det i stor grad er basert på en feilaktig tro på at alu=premium. Det er det ikke, alu er tvert imot lett, billig og lett formelig. Derfor brukes det. Virkelig premium metaller ville vært titan eller Magnesium legeringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stagnert? De delger mobiler som aldri før, men har stagnert. Får det ikke helt til å stemme..

Makedsandel 2013 = 15.5%, 2014 = 15% ...

Apple kan fortsatt ha solgt flere telefoner i 2014 enn 2013 selv om markedsandelen har gått ned.

Det var salgstall i artikkelen også. Det ser ut til at de aller fleste har solgt mer enn tidligere, og at Samsung mer har stått i ro enn å gå særlig tilbake på totalsalget.

Problemet til Samsung er vel ikke det totale volumet, men heller det at salget av "toppmodeller" stuper og da følger fortjenesten / inntjeningen med på kjøpet. I og med at inntjeningen har falt med over 60%, med volumet ser ut til å være det samme så kan jo det bare bety en ting; salget av telefoner med grei / god fortjeneste stuper, mens salget av telefoner med dårlig fortjeneste øker.

Det at volumet opprettholdes burde vel egentlig bare mangle? Nå som nærmest alle anskaffer seg en Androidtelefon til 200-500 kr som reservetelefon, som billigtelefon, som "ha med på fest" telefon og som de som bare skal ha en billig telefon osv istedenfor en Nokia dumbphone som de gjorde for 1-2 år tilbake så skulle det vel bare mangle at volumet øker? I og med at Samsung produserer soleklart flest av disse billigmodellene så er det vel logisk at det tar en stor del av dette markedet, og at volumet da ikke øker er jo urovekkende for Samsung for det indikerer jo bare at salgstallet av de dyrere modellene faller drastisk.

Sammenligning av markedsandeler blir jo også temmelig meningsløst når du sammenligner telefoner som er i prisklassen 4000 kr+, primært 5500 kr+ med telefoner som selges for under 500 kr. Hvor mange iOS brukere og iPhone brukere tror du ikke kan ha funnet på å plukke opp en Galaxy Young til et par hundrekroner som reservetelefon, det vil jo da telle som 1:1 mot markedsandelene til tross for at det ene er en telefon som stortsett ikke blir brukt, ikke fører til noe fornuftig inntjening for utviklere og økosystemet til Android eller noe som helst.

Her ligger vel også veldig mye av årsaken til at så stor prosentandel av Androidtelefoner kjører gammel programvare, og hvorfor så liten prosentandel er registrert koblet opp mot Google PlayStore og mot Internett generelt og hvorfor inntjeningen for utviklere via PlayStore er såpass dårlig sett opp imot markedsandel kontra iOS.

Et av de aller største markedene i verden er Kina, Google Play finnes ikke i Kina, og alle Android telefoner solgt der kan derfor ikke kobles opp mot play store. Dessuten blir det feil å si at Samsung faller på toppmodeller og selger massevis av "reservetelefoner". Det er jo nettopp på lavkostnadstelefoner at Smasung presses. Galaxy S5 solgte jo helt klart mindre enn iPhone, fordi den ikke var så god i forhold til konkurrentene. Ikke at iPhone ikke var det, men at de endelig fant ut at de skulle kjøre mer htc/sony oppskrift har jo gjort det til en stor forbedring over 5en uansett.

Hvis du ser på salgstallene for Note 4 er de bedre enn noensinne. Dette er jo en telefon uten reelle konkurrenter, i et eget øverste premium sjikte for seg selv (Bare se tek.no sin test, det er ingen telefoner som kommer i nærheten av å slå note 4, så dette er på ingen måte subjektivt)

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det Igjen; fjern TouchWiz!!

Hvorfor det? Jeg elsker liker touchwiz meget. For meg er Touchwiz det jeg finner enklest å navigere i, men jeg har ikke noe problem med å bruke andre android skall heller, eller WP for den saks skyld.

Jeg synes at Samsung presterer å fordumme alt med TouchWiz, og alt ser en smule barnslig ut... Apple gjør det også, men på en litt mer elegant måte.

Samsung gjør det på alle sine produkter, jeg kjøpte en Samsung Ativ Book 8, som har bra ytelse og bra kvalitet, men jeg føler at all programvare de har installert er blitt begrenset. F.eks touchpadden, der er det programvare for å endre på ting, men bare noen få ting, jeg irriterte meg grønn på dette. Så jeg lette litt rundt pp nettet og det viste seg at Samsung har bestillt programvaren med færre valgmuligheter. Er det mulig? Hvorfor begrense noe sånt??? Heldigvis var det en måte å trikse seg til å fikse problemet, men herregud...!

Lenke til kommentar

Samsung er kjent for sine plastikk mobiler og jeg synes det er på tide de lærer.

Apple har hele tiden forstått hva kvalitet og brukervennlighet betyr .

Lærer samsung disse triksene vil de ta tilbake markedsandeler.

Ser bare forskjellen på min note3 kontra min Sony z3 og sony ligger jo milevis foran....

Jeg er enig i at Sonys telefoner framstår som bedre sånn situasjonen er i dag, men de selger jo også mye dårligere....

AtW

Jeg må si at grunnen til at Sony selger dårligere enn Samsung er ikke pga. kvalitet, men nesten utelukkende pga. markedsføring, Samsung ligger veldig sterkt de, og saueflokken følger etter...

Lenke til kommentar

Samsung er kjent for sine plastikk mobiler og jeg synes det er på tide de lærer.

Apple har hele tiden forstått hva kvalitet og brukervennlighet betyr .

Lærer samsung disse triksene vil de ta tilbake markedsandeler.

Ser bare forskjellen på min note3 kontra min Sony z3 og sony ligger jo milevis foran....

Jeg er enig i at Sonys telefoner framstår som bedre sånn situasjonen er i dag, men de selger jo også mye dårligere....

AtW

Jeg må si at grunnen til at Sony selger dårligere enn Samsung er ikke pga. kvalitet, men nesten utelukkende pga. markedsføring, Samsung ligger veldig sterkt de, og saueflokken følger etter...

Kanskje, men det gjør jo at jan-ottos oppskrift ikke er så veldig garantert som en suksess.

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du ser på salgstallene for Note 4 er de bedre enn noensinne. Dette er jo en telefon uten reelle konkurrenter, i et eget øverste premium sjikte for seg selv (Bare se tek.no sin test, det er ingen telefoner som kommer i nærheten av å slå note 4, så dette er på ingen måte subjektivt)

Hvor henter du Note 4 salgstallene ifra? I og med at Samsung ikke operer med en skit av salgstall så forstår jeg ikke helt hvor du henter disse ifra? Alle rapporter fra operatører både lokalt og globalt, ja selv de siste tallene fra Sør-Korea tilsier at Apple iPhone 6 selger så bra at det knapt er å oppdrive.

Har ikke sett noen salgstall som tilsier at Galaxy Note 4 selger i nærheten av like bra som iPhone 6? Fult mulig at Galaxy Note 4 selger bra i forhold til Samsung sine forventninger, det skal jeg ikke si noe på da det ser ut som Samsung alltid forventer mer av sin Galaxy S-serie enn de gjør av Galaxy Note, men det er da ingenting som tyder på at Galaxy Note 4 selger i nærheten av iPhone 6? Og sett i lys av prislappen på Galaxy Note 4 og det drastiske fallet i inntjening for Samsung så kan de da umulig selge så vanvittig bra? Om inntjening daler med 60% til tross for sjokkerende bra Galaxy Note 4 salg så har Samsung gjort noen merksnodige valg et eller annet sted hvis du selger over forventning og likevel dropper noe vanvittig på inntjening.

Hva du føler om Galaxy Note 4 og ikke hva gjelder "øverste Premium sjikte" er jo egentlig totalt irrelevant, i markedet så er det vel først og fremst prislappen som kategoriserer produkter i et budjsett, mellom eller øvre siktet og er jo Galaxy Note 4 og en iPhone 6 / 6 Plus i noenlunde samme prisklasse og i og med at iPhone 6 ser ut til å selge mer enn noen annet "toppmodell" og øvrige telefoner i det øvrige prissiktet så er tilsynelatende markedet uenig med deg hva gjelder at Note 4 skal være i et eget sjiktet, i så fall så gjør Galaxy Note 4 det temmelig dårlig om det er uten konkurranse, og likevel selger dårligere enn to andre modeller som koster det samme, om ikke mer.

Lenke til kommentar

Hvor henter du Note 4 salgstallene ifra? I og med at Samsung ikke operer med en skit av salgstall så forstår jeg ikke helt hvor du henter disse ifra? Alle rapporter fra operatører både lokalt og globalt, ja selv de siste tallene fra Sør-Korea tilsier at Apple iPhone 6 selger så bra at det knapt er å oppdrive.

Har ikke sett noen salgstall som tilsier at Galaxy Note 4 selger i nærheten av like bra som iPhone 6? Fult mulig at Galaxy Note 4 selger bra i forhold til Samsung sine forventninger, det skal jeg ikke si noe på da det ser ut som Samsung alltid forventer mer av sin Galaxy S-serie enn de gjør av Galaxy Note, men det er da ingenting som tyder på at Galaxy Note 4 selger i nærheten av iPhone 6? Og sett i lys av prislappen på Galaxy Note 4 og det drastiske fallet i inntjening for Samsung så kan de da umulig selge så vanvittig bra? Om inntjening daler med 60% til tross for sjokkerende bra Galaxy Note 4 salg så har Samsung gjort noen merksnodige valg et eller annet sted hvis du selger over forventning og likevel dropper noe vanvittig på inntjening.

Hva du føler om Galaxy Note 4 og ikke hva gjelder "øverste Premium sjikte" er jo egentlig totalt irrelevant, i markedet så er det vel først og fremst prislappen som kategoriserer produkter i et budjsett, mellom eller øvre siktet og er jo Galaxy Note 4 og en iPhone 6 / 6 Plus i noenlunde samme prisklasse og i og med at iPhone 6 ser ut til å selge mer enn noen annet "toppmodell" og øvrige telefoner i det øvrige prissiktet så er tilsynelatende markedet uenig med deg hva gjelder at Note 4 skal være i et eget sjiktet, i så fall så gjør Galaxy Note 4 det temmelig dårlig om det er uten konkurranse, og likevel selger dårligere enn to andre modeller som koster det samme, om ikke mer.

Du skal ha alle andre til å dokumentere sine påstander, så svarer du selv med tomme påstander basert på hva du selv synes... Classy.

Lenke til kommentar

Galaxy note selger absolutt ikke i nærheten av iPhone 6. Den selger bra i forhold til note 3. Når du ser på prisklasse så er den jo i konkurranse med iPhone, det stemmer. Hvis du ser det utifra et perspektiv om hva som er den beste telefonen har ikke note 4 noe konkurranse. Når du ser utifra salgstall derimot har den absolutt tøff konkurranse. Den er jo større enn iPhone 6, så folk som vurderer iPhone 6 ser nok ikke mye på Note. iPhone 6 plus derimot er jo en mer direkte konkurrent. Likevel er jo Samsung sin egen TV avdeling er tydelig bevis på at det ikke nødvendigvis er de beste produktene som selger best. Note 4 blir jo heller ikke markedsført som noen mainstream telefon som alle bør ha. Den blir jo markedsført mot spesielle grupper. Hvis Note-serien hadde begynt å selge mye, tror jeg nok at den ville blitt nedgradert. Tror nok at de velger mer økonomiske deler (gjelder for alle produsenter) i telefoner som selger mer. Det kan du jo se av S5 sitt kamera, mot Note 4, der de har kjøpt noe av det beste Sony kan tilby. Ting som lydbrikker, mikrofon, høytalere osv er og deler det er brukt mer penger på.

Jeg er ellers glad at Apple endelig lagde vanlig størrelse telefoner, så slipper folk å lide under de små skjermene. Virker som om folk er ganske glad for det også.

Lenke til kommentar

Et av de aller største markedene i verden er Kina, Google Play finnes ikke i Kina, og alle Android telefoner solgt der kan derfor ikke kobles opp mot play store.

Jeg har lastet ned apper fra Google Play i Kina, men da har jeg sikkert gjort noe feil da?

Det eneste jeg vet er dette:

http://www.androidauthority.com/china-google-play-568324/

Kan godt være at det ikke er blokkert for enheter som allerede har aktivert i utlandet. Tviler på at du har gjort noe feil :p

Lenke til kommentar

Galaxy note selger absolutt ikke i nærheten av iPhone 6. Den selger bra i forhold til note 3.

Galaxy Note 4 solgte i starten noe bedre enn Note 3 i Nord Amerika og EU, men totalt har den solgt dårligere (4,5 mill mot 5 mill første måned i følge rapporter).

http://www.gsmarena.com/galaxy_note_4_sales_outpace_the_note_3_in_north_america_and_eu-news-10128.php

Samsungs regnskapstall tyder på at utviklingen for Note 4 har vært dårligere enn Note 3, som solgte like bra eller bedre den andre måneden den var i salg som den første.

Endret av spiff42
Lenke til kommentar

iphone har hatt fint lite å si for dem som bruker Android. Kun 9% av dem som har kjøpt +-versjonen har gått fra Android. Med tanke på at Apple har tapt 0,5% markedsandeler betyr det at ipbone 6 minus har gått ganske kraftig tilbake sammenliknet med iphone 5. Man kan trygt si at Apple ikke har tatt et jafs i markedet med sin nye +-modell men i stedet kanibalisert sitt eget produkt.

Lenke til kommentar

iphone har hatt fint lite å si for dem som bruker Android. Kun 9% av dem som har kjøpt +-versjonen har gått fra Android. Med tanke på at Apple har tapt 0,5% markedsandeler betyr det at ipbone 6 minus har gått ganske kraftig tilbake sammenliknet med iphone 5. Man kan trygt si at Apple ikke har tatt et jafs i markedet med sin nye +-modell men i stedet kanibalisert sitt eget produkt.

Din logikk henger ikke på greip. iPhone sin markedsandel har økt siden iPhone 6 og 6 Plus ble lansert (tapet i markedsandeler skjedde mens iPhone 5S var toppmodellen).

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...