tilhenger Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Hei, vi er en gruppe ingeniørstudenter fra HiB som i forbindelse med et entrepenørfag gjerne trenger svar på denne undersøkelsen. Den gjelder en innretning som skal hindre hengere i å bremse når en skal f.eks rygge i oppoverbakke. På forhånd takk til de som tar seg tid, er bare et par spørsmål. Vi trenger litt statistikk å presentere. https://no.surveymonkey.com/s/K7PP6Y9 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Dette har da vært løst på alle tilhengere de siste 20 årene eller så ved at bremsene kun virker effektivt ved kjøring fremover. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Eg opplever ikke dette som ett problem. Eg har vært borti det på en eldre henger men ikke noe ut over det. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Jeg har ikke opplevd dette som et problem selv, men har hørt om folk som har problemer med det, når bakken er bratt nok og vekten på hengeren er høy nok. Det store spørsmålet er hva slags innretning er det snakk om? Er det noe man fysisk må koble av/på hver gang man skal rygge opp en bakke? Hvis ja, hvor mange kg tåler den før den ryker. Hvis den ryker mens man rygger smeller bremsen på med et veldig trykk. Vil draget tåle dette og/eller vil kulekoblingen hoppe av kulen og gjøre skader på bilen? Og er det mulighet for feilmontering? Jeg er litt negativ, men håper det hjelper dere i utviklingen av produktet Forresten første spørreundersøkelsen jeg har tatt som det står "bare et par spørsmål" og det faktisk er bare et par spørsmål Lenke til kommentar
tilhenger Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 Takk for respons folkens Vi er kjent med at det er løst i de aller fleste hengere, men det forekommer jo likevel, enten i gamle eller i dårlig vedlikeholdte hengere. Det er snakk om en avstiver som hindrer belgen i å komprimeres under rygging. Vi tenker en fastmontert innretning med en låsesplint el. lignende som innføres før rygging og tas ut etterpå. Er foreløpig et høyst hypotetisk produkt, enten det er bra eller ikke Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Kan ikke den låsesplinten pr definisjon sette hele bremsesystemet ut av spill dersom den blir glemt? 3 Lenke til kommentar
tilhenger Skrevet 30. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2015 Det kan den ja. Men det blir jo opp til sjåføren å huske dette, i likhet med håndbrekket og andre sjekkpunkt før en setter av gårde med henger på slep. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) En slik sak som fører manuelt må deaktivere for å få bremsene til å fungere lurer jeg på om muligens vil være ulovlig.. På gamle campingvogner hadde man en løsning som var en pinne man dyttet på, men denne løste seg automatisk ut igjen når man beveget bilen forover etter å ha rygget. Dette høres dessverre ut som en lite gjennomtenkt løsning på et ikke-eksisterende problem. Endret 30. januar 2015 av Snylter 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Det kan den ja. Men det blir jo opp til sjåføren å huske dette, i likhet med håndbrekket og andre sjekkpunkt før en setter av gårde med henger på slep. Forskjellen på å glemme å ta av håndbrekken før man kjører og å glemme å aktivere bremsesystemet før man kjører er faktisk vesentlig stor. Slike systemer bør ikke være avhengige av hukommelsen til mennesker. De færreste, om noen, har fysiske sjekklister de går igjennom før de kjører avgårde. Om det ikke er ulovlig slik Snylter sier så er det i det minste livsfarlig. 3 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Hett tips: Ikke løs et problem som ikke finnes ved å faktisk lage et potensielt problem. 3 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Dette har som nevnt eksistert i årevis, det kalles ryggesperre, alle moderne hengere har automatisk sådan. Noen anerkjente merker (eksempel under) har tydeligvis manuell ryggesperre i tillegg til den automatiske, så det er tydeligvis ikke forbudt. Det kan imidlertid godt hende, som antydet i innlegg #8, at den manuelle er "halvautomatisk", altså noe som må aktiveres manuelt, men deaktiverer seg selv ved kjøring fremover. (det høres ikke særlig praktisk ut ved finmanøvrering frem og tilbake...) http://www.tilhenger.com/default.aspx?cat=tilhengere&page=spec_lm7 Standard utstyr: Automatisk ryggesperre Manuell ryggesperre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå