Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere IKEA-sofa - klinke sammen hjørnesofa

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte en IKEA-sofa av type hjørne Tidafors, som kom i går. Selvfølgelig i ganske mange deler. Etter noen timer hadde vi montert alle løse deler og satt igjen med siste finish, tre moduler som skal bare hektes i hverandre. Altså hjørnet og to langsider. Her var det fullstendig stopp. Etter en time med svette, banning, roping og frustrasjon måtte vi bare gi opp. En sofa til 11000 som nå tar hele stua uten å kunne brukes..får hodeverk bare av å tenke på det.

Var samme problem med forrige sofa vi hadde, men etter hårfint mindre banning og frustrasjoner fikk vi det til. Men den sofaen hadde helt stramme puter og rette vegger.

Er det bare oss som har trøbbel med dette?

Hva kan vi gjøre, å bestille en IKEA-montør til x antall kroner for å ferdigstille en 99% ferdigmontert sofa frister lite.

Hvem andre kan gjøre sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det den bruksanvisningen sier er egentlig ikke annet enn få skiten sammen. Og opplyser om at hvis du ender opp med høydeforskjell på modulene har du kanskje ikke faktisk hektet de sammen. No shit, Sherlock...

Jeg kan ikke skjønne annet enn at man må ha et ganske stort trykk mellom modulene i det disse hektes sammen. Dette er spesielt vanskelig når det ikke er noe fornuftig sted å ta tak og øke kraften. Ser for meg at en bør være 1-2 kraftige karer på hver ende som presser modulene mot senter. Så må man være 2-3 stk til å få disse hektene på plass samtidig. Det er altså tre hektepunkt som skal innpå samtidig. På tegningen er de oppe i tre personer virksomme, tror i hvertfall ikke det er en underdrivelse av personell.

Lenke til kommentar

Du er ikke alene :)

Jeg monterte også en Tidafors hjørne for 2 år siden og husker mye stress med å hekte de sammen. Det gikk til slutt men jeg husker ikke hva som knakk koden.

Jeg hadde med meg 2 hjelpere.

Lykke til!

Tusen takk! Du skulle vært der i går og sagt det. Det hadde reddet vaskebaljen og noen vaskemidler som måtte tåle avreaksjon.

Lenke til kommentar

De hektegreiene er litt treningssak. Etter å ha flyttet og ommøblert noen ganger kan jeg og kjerringa nå sette sammen modulene på to minutt, men ja - de første 2 gangene måtte det svettebannes.

Det vil si at du mener dere har "knekt koden". Og hva er den? Snakker vi teknikk eller rå kraft?

Forsøkte å gjøre det pent og pyntelig med å stå på hver vår side og lirke dette på plass, men en ser jo lett at hektene er ganske langt fra hverandre. Forsøkte oss så med forskjellige vinkler der kona løfta ytre kanten og vi angrep sentermodulen fra absolutt alle mulige vinkler. Sjanseløst.

Jeg tenker at det som da står igjen er virkelig rå kraft mellom modulene. Og for å kompensere for mangel på muskelbunter så plassere den ene enden mot veggen (selvfølgelig syltynne gipsplater i hele leiligheten). Deretter får kjerringa dytta andre modulen så hardt det går. Så får jeg prøve å synkronisere hektene innpå etter beste evne.

Problemet her er at jeg er både den med mest fysisk kraft og teknisk innsikt, så jeg må ta hektene.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet så er det litt avstand da sofaputene holder dem litt fra hverandre. Så det må være noe kraft som får dem inntil hverandre. Men en skal altså samtidig lirke dette sammen som man skal dytte de sammen. Og i det hele tatt å dytte de sammen når man er midt mellom modulene uten noe å ta tak er håpløst.

Vi får hektet på den nederste enkelt, men det øverste hektepunktet er bare sjanseløst.

Lenke til kommentar

De hektegreiene er litt treningssak. Etter å ha flyttet og ommøblert noen ganger kan jeg og kjerringa nå sette sammen modulene på to minutt, men ja - de første 2 gangene måtte det svettebannes.

Det vil si at du mener dere har "knekt koden". Og hva er den? Snakker vi teknikk eller rå kraft?

Forsøkte å gjøre det pent og pyntelig med å stå på hver vår side og lirke dette på plass, men en ser jo lett at hektene er ganske langt fra hverandre. Forsøkte oss så med forskjellige vinkler der kona løfta ytre kanten og vi angrep sentermodulen fra absolutt alle mulige vinkler. Sjanseløst.

Jeg tenker at det som da står igjen er virkelig rå kraft mellom modulene. Og for å kompensere for mangel på muskelbunter så plassere den ene enden mot veggen (selvfølgelig syltynne gipsplater i hele leiligheten). Deretter får kjerringa dytta andre modulen så hardt det går. Så får jeg prøve å synkronisere hektene innpå etter beste evne.

Problemet her er at jeg er både den med mest fysisk kraft og teknisk innsikt, så jeg må ta hektene.

Det er ikke nødvendig med kjempemye kraft faktisk - "koden"(så sant det er en) er at én løfter og dytter moderat innover(står lengst fra skjøten), mens den andre står i skjøteenden og dytter sammen og styrer hektene på plass. Det er viktig at en løfter i bakenden, så modulen som skal senkes ned er i mest mulig i vater, så hektene glir pent i hverandre - da skal det holde med moderat press innover.

Kan vel også være en ide med et par "prøve-hektinger" for å sikte, så du vet at når du prøver ordentlig så treffer du.

Kan prøve å illustrere, kommer senere.

Lenke til kommentar

Bra jobbet, takk for illustrasjonene! Det er flere elementer her som begunstiger det illustrerte ganske mye.

• det er helt stramme puter
  • enkle og kvadratiske/rektangulære former
  • ganske liten modul som skal hektes på, mye lettere å løfte
  • komplette bein på begge moduler, så de står av seg selv
  • 90 grader hjørne,dvs hjørnemodulen kan stå mot en vegg som danner motkraft

Vår sofa har det motsatte:

• litt løsere puter så de kan ikke dyttes helt sømløst sammen
  • mer kantete former
  • spesielt den ene modulen som skal på er en lang langside, mye vekt og få steder å få godt tak
  • kun bein i ytterkant på begge moduler som skal på
  • hjørnet er kanskje ca 60 grader vinkel, som gjør at det sklir unna mot veggen
Lenke til kommentar

Jeg tok et tilfeldig bilde fra internett for å lage illustrasjonen, men det er faktisk Tidafors vi har(pluss en annen). Vi har nøyaktig denne:

tidafors-corner-sofa-with-arm-right-beig

• hjørnet er kanskje ca 60 grader vinkel, som gjør at det sklir unna mot veggen

Her hjelper det at den ene sitter/ligger på hjørnet.

Men jeg har et annet forslag til deg, hvis vekt og manglende ben gjør det ekstra vanskelig - legg hele skiten på ryggen, sett det sammen og reis den opp etterpå? :)

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det er NØYAKTIG dette beistet vi kjemper mot! :nei: Bor du langt unna? Skulle betalt gode penger for å ondskapen på plass :)

Tror forslaget ditt hadde fungert bra om det ikke hadde vært behov for noe kraft/trykk mellom modulene for å hekte de sammen, men alt det kompliseres veldig når en legger det på ryggen. Dessuten gjelder det bare på første modulkobling, den siste kan naturlig nok ikke gjøres på ryggen. Men ja, må vel forsøke det også etterhvert hvis/når alt annet feiler.

Lenke til kommentar

Skal til Furuset på lørdag og spille tennisturnering, vegg i vegg med IKEA Furuset. Vedr utfordringen så har de ikke så mye å tjene. De risikerer at de ikke får hekta den på igjen, da står de der med en ødelagt utstilling og har bevist for en kunde at f....skapet er tett på umulig å få sammen. Så sjansene for at en ville blitt avfeid med "det her har vi nu inte kapasitet för at göra, tyvärr" er ganske stor.

Men jeg kan jo dra innom og forklare situasjonen og høre om de har noe tips.

Lenke til kommentar

F!%¤skapet er på plass... fulgte min egen resept. Sykt mye trykk og press med veggen som motkraft. Var mange forsøk og vi så den nærmet seg mer og mer, da var det bare å peise på med enda mer trykk og vinkle litt samtidig. Selv etter at den ene gikk på var det nesten så vi gav opp den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...