Gå til innhold

Valutakurser for privatøkonomi

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er at når folk ser oppdaterte valutakurser i avisen, eller andre såkalt offisielle informanter, så tenker man at dette er noenlunde reelle tall som ikke bare påvirker verdensøkonomien. Det vil også bety noe for hver enkelt.

Her er min oppfatning at man da ikke får et helt riktig bilde. For det første har alle banker egne kurser og varierende grad av oppdatering. Min bank, Skandiabanken har i alle år hatt de fleste banktjenester gratis. Også utenlandsbetaling. Så merket jeg plutselig at de hadde satt opp prisene ganske mye, med betydelige gebyrer. Argumentet var at de gjorde dette for å tilby bedre valutakurser og et bedre generelt tilbud. Det fikk meg til å tenke, hva slags kurser har jeg da betalt med og forholdt meg til i alle år? Tydeligvis ikke særlig gode i følge banken selv.

Til de fleste formål en privatperson befatter seg med noe som involverer valuta så har man ingen praktisk oversikt over tjenesteyters påslag. Enten bakes det inn i en dårlig kurs, eller så legger de bare på et gebyr gir deg totalprisen for x antall dollar for x antall kroner. Uten at du ante hva som skjedde i mellom. Når jeg lastet opp penger på min paypal-konto nå ser jeg bare hva jeg fikk av dollar for antall kroner, ikke noe om gebyrer eller dårlige kurser. Nå er nok noen ganger denne informasjonen mulig å få tak i, dvs hvis man leter og graver og virkelig vil finne ut av det. Men for alle praktiske formål for folk flest er dette skjulte avgifter. Nå så jeg at jeg fikk en spesielt dårlig deal. Det vil si at i tillegg til alle andre avgifter når man betaler noe så tilsniker de seg ekstra avgifter på denne måten.

Poenget er at det mest interessante når man gjør en handel med utenlandsk valuta er ikke hvordan kursen er, det er hvor dårlige vilkår man handler på. Hvor mange tilsnikete gebyrer ligger skjult. Det overstiger normalt sett svingningene i valutaen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nå si at valuttakursen teller en hel del også, kursen man faktisk betaler følger stort sett alltid valuttakursen, med noe påslag.

Så, om dollaren nærmer seg 10kr, så har dette en reel betydning for den som veksler.

Man bør sjekke gebyrer osv på ALLE tjenester man benytter seg av, at du ikke gjør det betyr ikke ingen gjør det.

F.eks PayPal har en egen valuttakalkulator: https://www.paypal.com/no/cgi-bin/webscr?cmd=_profile-currencies(link på første siden etter innlogging, veldig enkelt å finne)

Men, for småbeløp har nok en evt. avgift mer å si ja, skal du sende 5 dollar vil en avgift på 20kr bli forholdsvis mye.

Du burde kanskje vurdere å få oversikt over prisene på tjenestene du betaler?

Lenke til kommentar

God illustrasjon av nettopp det jeg mener er kjernen i problemet.

Ja, det er ofte (slettes ikke alltid) MULIG å sjekke gebyrer, få oversikt osv. Men alt dette tar en del tid og belønningen er at nå vet du at du betaler ganske mye i diverse gebyrer...men, du må betale likevel da alternative løsninger bare tar enda mer tid og kanskje også penger.

Jeg mener det er helt urimelig at hver forbruker skal sette seg inn i alle metodene disse aktørene bruker på å lure deg. Det kommer forbrukerne i hvertfall uansett ikke til å gjøre. Ofte er ikke den ekstra kostnaden isolert sett enorm, neppe noe som kommer til å få forbrukeren til å velge en annen tjeneste eller produkt. Men prosentvis er ofte kostnaden svært stor og slikt sett et større problem for helheten.

Dermed burde man standardisere og regulere måten det legges påslag på valuta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...