Gå til innhold

Er dette en fin tid å investere i ny GPU?

Anbefalte innlegg

Er dette en fin tid i å investere i en ny GPU? Litt kjedelig og bruke 6k på ny high-end GPU om det er noe nytt like rundt hjørnet. Et raskt søk på Google viser til en masse rykter, men kan ikke si jeg finner noe som holder vann. Har nVidia/AMD snakket om hva de har oppi ermet og eventuelt når dette kommer ut?

Sikler veldig på dette om dagen ettersom det er noen kroner å spare nå i Januar, men er så redd det kommer noe nytt og bedre om 3 mnd til samme pris. Vet det er håpløst å tenke sånn i teknologiverden, men tenkte jeg kan forhøre meg før jeg legger inn en bestilling på kortet jeg linker til over. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan vel anta at GM200 slippes av nvidia i 2016 (kanskje slutten av 2015 - mye spekulasjoner her). Historisk vil da AMD komme ut før dette, kanskje 6 mnd. før.

Nøyaktige datoer er vanskelig å komme med, men det vil komme kort som slår GTX 980 i løpet av de neste 6 - 12 mnd. Noe slikt kan man nok anta.

Ellers er det som du sier: Ingen vits å vente egentlig. Kjøp kjøp ..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror vi får se noe før slutten av 2015, men det er nå bare håpefulle meg. Dog forventer jeg en svindyr versjon (Titan 2 eller Server-versjon) først ut, så da spørs det hvor mye det vil gjøre med markedet, og om det er noe man ønsker å investere i. Men igjen, det kommer ann på hvor stort behov man har for et slikt skjermkort. Classified 980 er jo ikke akkurat det billigste, så det kan godt hende den lenge etterlengtede GM200-brikka er noe for deg.

Med tanke på hvor brasende bra maxwell hittil har vært og skalert, så vil den mest sannsynlig være et av de større stegene der ute, og gruse dagens skjermkort i ytelse.

900-serien er også ment å være et steg mot høyere effektivitet, ikke ytelse, hvor du først er nødt å vente til neste (GM200) før man får noen som presser grenser for ytelse. Så det kommer også ned til hva du prioriterer. Men i og med at du ser på 980 classified, så kan jeg vel ana at maks strømsparing ikke står aller høyest på lista.

Hele spørsmålet rundt NÅR den kommer ut er dog veldig usikker. Kan være innen 3 måneder for alt vi vet. Hadde nok ikke vurdert å kjøpe et påkostet 980 kort i disse tider, i alle fall om man har en ganske grei rigg fra før.

Så om du lurer på om det er smart å kjøpe et high-end skjermkort? Nei. Det vil jeg ikke si. Ganske dårlig faktisk. Hadde du kjøpt GTX 980 for flere måneder siden så hadde du fått dem til akkurat samme pris. Vi er nok ikke langt unna punktet hvor det er lurt å selge. Altså, prisen på skjermkort holder seg ofte stabilt en stund for så å plutselig falle som følge av nyheter/plutselige lanseringen av kommende kort, eller fordi Nvidia/AMD rett og slett ønsker å få folk til å kjøpe mer, og dropper prisen.

Og da vil verdien kunne synke omtrent over natta. Og da er det for sent å selge til nesten fullpris slik du kan i dag.

Men for all del, det kan skje forsinkelser, eller nyheter om at nye versjoner er langt unna. Men etter ryktene å dømme, med faktiske tester av nye toppkort fra AMD, og "lekkede" specs fra Nvidia toppkort, så ville jeg ikke satset på det...

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Visst man hele tiden skulle sittet å vente på det neste og det beste, så hadde man blitt sittende uten skjermkort :p

Jeg er kjempe fornøyd med min 980, Den er super stillegående, trekker lite strøm og overklokker ganske bra. Når behovet kommer så kan man kjøpe et til brukt kort å få 80% bedre ytelse for en billig penge.

Lenke til kommentar

Visst man hele tiden skulle sittet å vente på det neste og det beste, så hadde man blitt sittende uten skjermkort :p

Jeg er kjempe fornøyd med min 980, Den er super stillegående, trekker lite strøm og overklokker ganske bra. Når behovet kommer så kan man kjøpe et til brukt kort å få 80% bedre ytelse for en billig penge.

Helt klart. Men det er ganske markante tider man bør og ikke bør kjøpe om man virkelig ønsker å få mest ut av kortet.

Et skjermkort vil ikke falle jevnt og trutt i pris, men gjøre store hopp. Du ønsker å selge rett før et slikt hopp, og ønsker å kjøpe rett etter et hopp. Det blir litt som å spekulere i aksjer, bare litt mer forutsigbart. Selvsagt, visse andre faktorer som dollarpris og slikt kan også påvirke litt. I dette tilfellet har dollaren omtrent aldri vært så høy, ingen gode salg heller, noe som gjør et kjøp nå desto svakere.

F.eks:

Kjøpte GTX 780 Classified ikke veldig lenge etter det ble lansert, men fortsatt, rett etter annonseringen av GTX 780Ti kom. Da fikk jeg et kort som over dagen kostet 1500kr mindre, og var lett å få til god pris på bruktmarkedet. Men det betydde igså at den etter 7-8 måneder så var prisen nøyaktig den samme, og jeg kunne, om jeg ville, solgt de nesten uten tap.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så i prinsippet er du glad for at det går til Hel"%$!! med norsk økonomi? :p

Nei, men jeg er glad for at jeg sparte 1700kr for samme kortet ved å kjøpe det før jul.

Er ikke så mye jeg får gjort med kronekursen. Den stabiliserer seg vel etterhvert regner jeg med.

Har ikke noe planer om å kjøpe noe dyre gadgets på en stund, så gjør ikke meg noe at kronekursen er litt lav for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Er dette en fin tid i å investere i en ny GPU? Litt kjedelig og bruke 6k på ny high-end GPU om det er noe nytt like rundt hjørnet. Et raskt søk på Google viser til en masse rykter, men kan ikke si jeg finner noe som holder vann. Har nVidia/AMD snakket om hva de har oppi ermet og eventuelt når dette kommer ut?

Sikler veldig på dette om dagen ettersom det er noen kroner å spare nå i Januar, men er så redd det kommer noe nytt og bedre om 3 mnd til samme pris. Vet det er håpløst å tenke sånn i teknologiverden, men tenkte jeg kan forhøre meg før jeg legger inn en bestilling på kortet jeg linker til over. :)

Det er greit å se dette i en sammenheng med hva du har fra før.

Din HW som er listet tilsier at du vil få en meget bra boost med 980. Om det da er noe vits å satse på noe som kommer etter 980 uten at du vurderer resten av din HW, bør også være en tanke for din egen del.

Jeg vil si at du helt klart gjør et bra kjøp om du går for det 980 kortet du har linket til hos Komplett. Et meget bra kort som klokker meget lett.

Fra 670 til 980 med din HW vil bli som en helt ny verden uten noe mer utgifter enn GPU.

Jeg sier kjøp :thumbup:

Lenke til kommentar

Så i prinsippet er du glad for at det går til Hel"%$!! med norsk økonomi? :p

Det kan vel diskuteres. Andre eksportnæringer enn olje går jo som det ryker av nå, ettersom de kan eksportere til høyere dollarpris, og således sitte igjen med mer penger for eksakt samme produkt/mengde.

I tillegg blir det billigere å kjøpe norskproduserte produkter, i forhold til import, som igjen stimulerer norsk økonomi.

Så selv om oljeprisen går ned, og den norske kronen svekkes, er det ikke heeeelt krise.

Lenke til kommentar

Det er sant. Vi selger som "hakka møkk" i min bransje.

Men uansett svak krone (får mindre for penga på reise f.eks), og så kommer man jo ikke unna at tusenvis av norske folk mister jobben sin for tiden. Hva som skjer med oljefondet fremover er jo spennende, regner med vi kan se langt etter folketrygd når den tid kommer. Privat pensjonsparing FTW her iallfall.

Lenke til kommentar

Det er sant. Vi selger som "hakka møkk" i min bransje.

Men uansett svak krone (får mindre for penga på reise f.eks), og så kommer man jo ikke unna at tusenvis av norske folk mister jobben sin for tiden. Hva som skjer med oljefondet fremover er jo spennende, regner med vi kan se langt etter folketrygd når den tid kommer. Privat pensjonsparing FTW her iallfall.

Nå er vi off topic så det holder, men.

Alternativet til svekket krone = lavere lønninger

Hva tror du gir minst bekymringer?

Vi er noen heldiggriser som bare sitter og mesker oss i velferd, enn så lenge.

Lenke til kommentar

Lav krone hjelper på eksportbransjen, ala. Olje. Men med lave oljepriser så hjelper det ikke så mye. Og det er jo nettopp den lave oljeprisen som foårsaket den svake kronen, så det blir et tveegget sverd.

Men oljefondet baserer seg vel i aller høyeste grad på investeringer i utlandet, med mye av verdien i dollar? Og før dette "cracket" med oljeprisene, så hadde oljefondet nærmest eksplodert i omfang, så SÅ lite tror jeg ikke det er. Var det ikke snakk om at de nådde 5000 milliarder kroner elns da? :p

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Kortet jeg har sett på ligger forøvrig til samme pris hos NetOnNet uten at det dekkes av noen form for tilbud så da trenger jeg ikke stresse med å kjøpe nå i Januar.

En kombinasjon av at det ryktes i nye modeller, svak krone/høye priser og at behovet for oppgradering akkurat nå ikke er særlig stort må jeg si det frister å vente. Går stort sett i CS:GO om dagen og der holder 670'n fortsatt koken.

Må si jeg er veldig usikker, tror kanskje det blir å ha litt is i magen og vente ut i 2015 Q1/2 å se hva som skjer. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Beklager å gjennopplive en litt gammel tråd, men - er det mulig at både 980 og 970 modellen vil falle noe i pris ganske snart? Tenker å oppgradere for Witcher 3, men har før brent meg på kjøp av div hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...