kruttet Skrevet 28. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2015 Heisann. Jeg la inn Windows 10 TP i dag, og i forkant av dette brukte jeg disk management og krympet C:, slik at det ble 30 gb på en ledig partisjon. Da jeg installerte Windows, fikk jeg imidlertid ikke valg om å bruke denne partisjonen, og alt ble lagt inn på C. Så nå står jeg med både Win 8.1 og 10 TP på C, og en tom, uformatert disk på 30 gb. Jeg skulle gjerne nå fått reallokert de 30 slik at de ble en del av C igjen, men i disk management er det eneste valget å opprette en ny partisjon fra de 30 gbene som står igjen. Finnes det noen løsning, uten å måtte formatere C? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2015 Det avgjørende er hvor den uallokerte biten er plassert i forhold til andre partisjoner. Det er enkelt å utvide C med uallokert som er "til høyre", dvs etter C. Det kan man gjøre i Disk Management. Men hvis den er "til venstre" (foran) er det verre. Du kan bruke et tredjeparts partisjonsprogram som kan flytte partisjoner. Det innebærer som regel å boote fra et annet medium, f.eks en Linux Live CD. En slik flytteprosess er tidkrevende, og hvis den går galt er det ingen recovery. En annen ting er hvordan du kan ha både 8.1 og 10 på samme partisjon? Det skal ikke være mulig. Merk at om de ligger på forskjellige partisjoner vil de begge si at de ligger på C: Bokstaven er ikke noe som er fast tildelt en partisjon, de tilhører operativsystemet. Lenke til kommentar
Kurderen Skrevet 29. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2015 Men først må du slette den partisjonen som du opprettet ved å høyre klikke og Slette volum. Da blir det utildelt diskplass. Deretter høyre klikk på C og velg Utvid volum og bare klikke deg gjennom resten. Lenke til kommentar
kruttet Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2015 Hei og takk for svar! Jeg har ikke OSene på samme partisjon. Den la inn W10 uten at jeg fikk valget om å velge hvor jeg skulle legge inn W10TP (fikk det iallefall ikke med meg). Det er nå mulig å rulle tilbake til W8.1 hvis jeg ønsker. Så det ligger en backup e.l. på samme partisjon. Partisjonen jeg ønsker å inkludere i C, er allerede utildelt, men jeg får ikke valg om å utvide plassen på C. Den utildelte plassen ligger til høyre for C. Når jeg høyreklikker på C, er valget om å utvide grået ut. Jeg får kun lov til å trykke på "Shrink volume". Lenke til kommentar
kruttet Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2015 Jeg løste det enkelt ved å legge inn Partition Wizard. Denne reallokerte hardiskplassen uten noen problemer og i løpet av sekunder. Som en kuriositet, fant jeg en Linux Swap Partition på 24 gb på samme disk. Den var tom, og jeg aner ikke hvorfor den var der. Husker ikke sist jeg knotet med Linux, men hadde visst ikke ryddet opp. Så nå har jeg mer enn nok plass på primærdisken igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå