Pære- Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Har akkurat flyttet inn i en leilighet som ble bygget i 2013. Er fornøyd så langt, men er en ting som plager meg. Er Air-condition i stua og på soverommet, og jeg lurer derfor på om det er riktig at de kan sette opp en støyende air-condition på et soverom, som man ikke kan skru av? For der man "kontrollerer" air-conditionen, er det kun tre styrker, men ingen "av" knapp.. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Mener du ventilasjon? Det burde være støyfeller før utløp ja og er det felles annlegg for flere leiligheter? Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 Ja, det er vel ventilasjon. Eneste jeg kan kontrollere inne i min leilighet er tre forskjellige styrker på denne ventilasjonen. Syntes det er rart å ha en så støyende ventilasjon på et soverom.. Tror det er felles anlegg. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Ja, det er vel ventilasjon. Eneste jeg kan kontrollere inne i min leilighet er tre forskjellige styrker på denne ventilasjonen. Syntes det er rart å ha en så støyende ventilasjon på et soverom.. Tror det er felles anlegg. Er det borettslag eller selveier? Lenke til kommentar
War Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Gjort billig. 2 muligheter, ta opp med styre som senker hastigheten eller rive tak og montere støyfelle på kanal. Betong? tre? Nedsenket tak? Hvordan ligger rørene? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 (endret) Jeg har noe lignende her hos meg (balansert ventilasjon),og er veldig uvant når man kommer fra bolig uten dette, men er ikke noe man blir holdt våken av og man venner seg til det. Ventilasjonen kan normalt sett stilles i nivåer, min i 3: Nivå 1: du er bortreist (du hører den knapt) Nivå 2: Normal bruk Nivå 3: ved mye fuktighet, f.eks mye våte klær eller mye dusjing eller klesvask på baderommet). På alle mine er det i ut/innfeltet en "sirkel" i midten, denne demper lyden noe og sender lufte ut 360 fra ventilen istedenfor rett frem. Min er forøvrig fra flexit.no Endret 29. januar 2015 av AllFather Lenke til kommentar
Feh Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Jeg har også balansert ventilasjon, men jeg har et deksel som stikker litt ut fra veggen og som fjerner all støy. Jeg var irritert over at det suste på soverommet, men det var bare fordi dekselet ikke var satt ordentlig på. Er dog ingen nivåer jeg kan stille inn på mitt. På badet derimot suser det som faen Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 http://imgur.com/PSdAYso http://imgur.com/nBGkqTz Her er bilder av det hvertfall.. Vet ikke om jeg kan gjøre så mye annet enn å kontakte styret? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Kan du skru den ned uten å lage merker i veggen? Bare nyfiken på lydnivået uten det gitteret der, kan ikke se for meg at det gjør annet en å lage mer lyd. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Hva med å ta cowboy-løsningen og programere om selv? http://www.flaktwoods.se/f7158d9b-1a35-4528-adf9-ff0ca9d3f4af Man kan tilsynelatende skru den veldig langt ned på den knappen som heter "borte", den til venstre. Kanskje såpass at den knapt er hørbart. Man kan stille inn temperatur også, men usikker på hva den gjør, du får nesten prøve deg fram om du tør Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Har akkurat flyttet inn i en leilighet som ble bygget i 2013. Er fornøyd så langt, men er en ting som plager meg. Er Air-condition i stua og på soverommet, og jeg lurer derfor på om det er riktig at de kan sette opp en støyende air-condition på et soverom, som man ikke kan skru av? For der man "kontrollerer" air-conditionen, er det kun tre styrker, men ingen "av" knapp.. Det heter seg at støynivået i boliger skal være Leq,A <= 30 dB eller Lmax,A <= 32 dB. Dette er ganske strenge krav, men selv om kravet er innfridd så vil det likevel kunne oppleves som forholdsvis støyende. Det kan være en idé å få det kontrollert av tredjepart om støynivået er over eller under kravet. Er det over kravet, så har utbygger/byggherre ansvar for utbedringer, og da må de også betale for støymålingen. Hvis ikke, så må du utbedre selv til egen kostnad. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 http://imgur.com/PSdAYso http://imgur.com/nBGkqTz Her er bilder av det hvertfall.. Vet ikke om jeg kan gjøre så mye annet enn å kontakte styret? Er et lignende deksel foran mine åpninger. Mine "klipses" bare på, så det var bare å dra det av og presse inn på nytt slik at det satt skikkelig fast. Susing kom som følge av en liten sprekk/åpning mellom deksel og feste slik at luften presset seg ut gjennom der istedet for hullene. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 m Hva med å ta cowboy-løsningen og programere om selv? http://www.flaktwoods.se/f7158d9b-1a35-4528-adf9-ff0ca9d3f4af Man kan tilsynelatende skru den veldig langt ned på den knappen som heter "borte", den til venstre. Kanskje såpass at den knapt er hørbart. Man kan stille inn temperatur også, men usikker på hva den gjør, du får nesten prøve deg fram om du tør Det er ikke anbefalt å overstyre nivået eller slå helt av. Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 Har prøvd å trykke litt på de knappene på dekselet, men får ikke noe mindre støy.. Og dekselet sitter som det skal, så får vel bare vende meg til lyden. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 ... hvis du er overbevist at alt er riktig, så... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 (endret) For å svare på spørsmålet, så er det riktig at det er ventilasjon på soverommet og stuen og at det ikke kan slås av. Grunnen til dette er at hus som har balansert ventilasjon i praksis er nesten tett uten ventilasjonen slått på. Det er ikke ventiler på vinduene lenger, eller vanlige luker på veggene slik man hadde i "gamle dager". Derfor skal det også være glippe under alle dører (for at luften får sirkulere fritt i hele boligen). Ventilasjonsystemet skal aldri slås helt av, selv om du drar bort på ferie over lengre tid. Så ja, så lenge det er "ordinær støy" fra ventilasjonssystemet, så må du nesten bare venne deg til lyden. Endret 29. januar 2015 av darkness| Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå