Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Periodiskesystem

Anbefalte innlegg

Dette høres dessverre ut som om jeg vil at dere skal gjøre leksene for meg, og det beklager jeg.

Jeg holder på med en oppgave hvor jeg skal finne ut følgende;

"a) Hvilket grunnstoff har atomer med 3 ytterelektroner og 2 elektronskall?

b) - ,, - med 6 ytterelektroner og 3 elektronskall?

c) - ,, - med 8 ytterelektroner og 2 elektronskall?''

Jeg skulle gjerne ha sett i boka, men dessverre har jeg klart å glemme den igjen på skolen. Så jeg lurte på om dere har noen nettsider jeg kan se på for å få hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet. :) Det er helt ok å spørre om leksehjelp. Jeg flytter tråden til riktig kategori for deg.

Bare vær obs på at poenget med lekser er å lære noe så det er ikke lurt å spørre om en fasit. Spør heller om framgangsmåte og bruk den til å finne svarene selv.

Periodesystemet

Fremgangsmåten er slik: antall elektronskall forteller hvilken rad i det periodiske systemet stoffet befinner seg. Antall elektroner i ytterskallet forteller hvilken plass det har på raden. For eksempel er beryllium (Be) på rad 2 plass 2. Fremgangsmåten fungerer for de 3 øverste radene. Etter det dukker det opp noen avvik. Jeg antar dere ikke skal lære om avvikene ennå, men bare vær obs på at fremgangsmåten er litt forenklet. Får du behov for rad 4 og nedover så kan du tyvtitte i elektronkonfigurasjonstabellen her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette høres dessverre ut som om jeg vil at dere skal gjøre leksene for meg, og det beklager jeg.

Jeg skulle gjerne ha sett i boka, men dessverre har jeg klart å glemme den igjen på skolen. Så jeg lurte på om dere har noen nettsider jeg kan se på for å få hjelp?

Dette er lenge sia, men er det ikkje 2 elektroner i første skall og så 8 i det neste altså

A: 5, Bor

B: 16, Svovel

C: 10, Neon

Kan godt hende eg tar heilt feil her :) best du venter til noen andre kommer :D

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

Dette er lenge sia, men er det ikkje 2 elektroner i første skall og så 8 i det neste altså

A: 5, Bor

B: 16, Svovel

C: 10, Neon

Kan godt hende eg tar heilt feil her :) best du venter til noen andre kommer :D

Tusen takk for svarene, selvom du strengtatt ikke trengte å besvare spørsmålene mine! Jeg gjorde den neste oppgaven som var å fylle ut et skjema for de 20 første grunnstoffene og derfra klarte jeg å finne svaret på denne oppgaven. Tusen takk allikevel for at du tok deg bryet med å hjelpe meg. Det setter jeg stor pris på.

Du hadde helt riktig forresten, tusen takk :D

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...