cenenzo Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 (endret) sdad Endret 4. februar 2015 av cenenzo Lenke til kommentar
Djn Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 (endret) Her må det noen antagelser til, ser jeg. Har du fått noe som helst informasjon, eller må du gjette fra fasitene hva som koster en instruksjon (og ikke), hvorvidt "for i = 1 to 2" kjører en eller to ganger, og hvordan "n/2" blir rundet av? Endret 28. januar 2015 av Djn Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 (endret) sdaa Endret 4. februar 2015 av cenenzo Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Tror denne koden er lettere å betrakte når den faktisk settes opp som kode. C(n): sum = 0; for i = 1, i <= n-1, i++: sum += i; endfor; for j = 1, j <= n-1, j++: sum += j; endfor; return sum; Første for-løkke vil kjøre n-1 ganger med "<="-operatoren. Med bare "<" ville den kjørt n-2 ganger. Uansett er hele metoden kun avhengig av to enkle for-løkker, som gir kompeksitet . Altså at tidsbruken er lineært avhengig av hvor stor n er. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Husk at han regner på T, ikke O, og altså skal ha det nøyaktige tallet og ikke bare graden. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 Tror denne koden er lettere å betrakte når den faktisk settes opp som kode. C(n): sum = 0; for i = 1, i <= n-1, i++: sum += i; endfor; for j = 1, j <= n-1, j++: sum += j; endfor; return sum; Første for-løkke vil kjøre n-1 ganger med "<="-operatoren. Med bare "<" ville den kjørt n-2 ganger. Uansett er hele metoden kun avhengig av to enkle for-løkker, som gir kompeksitet . Altså at tidsbruken er lineært avhengig av hvor stor n er. så hvis jeg skulle svart det på samme måte som min, så vil linje 2 og 4, ha times: n-1? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Husk at han regner på T, ikke O, og altså skal ha det nøyaktige tallet og ikke bare graden. Ser jeg gikk litt foran skjema der ja. Tror denne koden er lettere å betrakte når den faktisk settes opp som kode. C(n): sum = 0; for i = 1, i <= n-1, i++: sum += i; endfor; for j = 1, j <= n-1, j++: sum += j; endfor; return sum; Første for-løkke vil kjøre n-1 ganger med "<="-operatoren. Med bare "<" ville den kjørt n-2 ganger. Uansett er hele metoden kun avhengig av to enkle for-løkker, som gir kompeksitet . Altså at tidsbruken er lineært avhengig av hvor stor n er. så hvis jeg skulle svart det på samme måte som min, så vil linje 2 og 4, ha times: n-1? Nå gitt jeg litt i andre baner enn det oppgaven faktisk spør om, men ja. Jeg leser det som at hver for-løkke kjøres n-1 ganger i C(n). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå