Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag vg1 (kjemi)

Anbefalte innlegg

jeg skjønner ikke helt fordi et sted står det (om galvanisk element tror jeg):

"Det foregår en oksidasjon ved den negative elektroden og en reduksjon ved den positive elektroden."

"Metallet som står til høyre i spenningsrekken vil bli den positive elektroden."

"Metallet lengst til høyre i spenningsrekka vil ta elektroner fra det andre metallet"

dette motsier hverandre litt eller? fordi om det metallet som står til høyre TAR IMOT elektroner, så skal det jo bli negativt, men så står det jo på den i midten at den blir positiv??

og på den øverste står det at det skjer en reduksjon ved den positive??? men når noe blir positivt oksideres det jo hæ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når elektronene går en vei, så går strømen motsatt vei. Og strøm går fra positiv elektrode til negativ elektrode, altså går elektronene fra negativ til positiv.

Ingen av cellene bygger opp positiv/negativ ladning, fordi det er en slik saltbro eller noe imellom som sørger for at begge cellene er nøytrale.

Det skjer reduksjon ved den positive cellen fordi reduksjon er når noe får flere elektroner, og elektronene går til den positive cellen, altså får den flere elektroner

Ikke bland sammen positiv elektrode med noe som er positivt ladd

Lenke til kommentar

Regelen gjelder.

Ved anoden skjer det en oksidasjon: Metall -> Ion + elektron. Ionet går over i løsningen, mens elektronet kan gå gjennom den ytre kretsen til katoden.

Ved katoden skjer det en reduksjon: Ion fra løsningen + elektron -> metall.

Ladningen balanseres hele tiden av saltbroen.

Husk at navnet på elektrodene (anode/negativ og katode/positiv) kun kommer av at elektronene "flyter" fra - til +

Lenke til kommentar

edit: En del svar mens jeg skrev, ser jeg. Ah well.

Tenk på en likestrømskilde (f.eks. et batteri): Den negative siden er en kilde til elektroner, den positive siden tar opp elektroner, så hvis du kobler de sammen går det elektroner fra negativ til positiv.

Se for deg at du har to metaller i vann, f.eks. sink og kobber, og kobler de sammen med en ledning. Hvis du sjekker med et voltmeter, vil kobberet være den positive siden.

For at dette skal virke, må det også være et anion i vannet, altså noe som kan danne et salt med metallet. La oss si det er klor, Cl- (f.eks. fra bordsalt, NaCl, som du har løst i vannet først).

På sink-siden vil noen sink-atomer rives løs og kombinere seg med kloren til ZnCl2. Det første trinnet i det er at Zn2+ forsvinner ut i vannet mens to elektroner, 2e- , blir igjen i metallbiten. Noen av disse elektronene vil igjen gå med på å rive sink løs fra sinkkloriden - den kommer ut som Zn2+ og det går med to elektroner til å nøytralisere den (mens kloren blir igjen i vannet som Cl- ).

Akkurat det samme skjer på kobber-siden - det dannes noe CuCl2, og noe CuCl2 blir konvertert tilbake til metall.

Hadde begge sidene hatt samme posisjon i spenningsrekken hadde det ikke skjedd så mye - det hadde vært en liten sirkulasjon mellom metall og metallsalt som etter veldig lang tid hadde løst opp metallene. Disse to metallene er derimot forskjellige: Kobberet vil trekke elektroner fra sinken gjennom ledningen.

På kobbersiden blir disse overskudds-elektronene deretter brukt til å konvertere CuCl2 eller ZnCl2 tilbake til metaller. På sink-siden forsvinner elektronene opp i ledningen, så det er ingen til overs for å gjøre det samme der; i stedet blir stadig mer sink løst opp, kombinerer seg med klor til sinkklorid, og så etterhvert tilbake til sink-metall på kobber-siden. Kobberet blir etterhvert dekket i sink, og sinken blir etterhvert tæret bort.

Salt-til-metall- konverteringen er en reduksjon, den skjer på den positive siden (fordi det er der elektronene i ledningen trekkes til), og metall-til-salt er en oksidasjon, som skjer på den negative siden (altså der elektronene i ledningen kommer fra).

Legg merke til at positiv/negativ er definert ut fra hvordan elektronene i ledningen beveger seg.

edit2: Jeg har gått over dette et par ganger og luket bort noen teite feil nå.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

tror jeg gir opp, stryk er vel et flott resultat på prøven

Hvis du har en ledning mellom to forskjellige metaller i vann, vil det ene trekke elektroner fra det andre. Det skjer noe kjemi i vannet som bruker opp disse elektronene etterpå, så ikke tenk på hvor de blir av. Vi kaller den siden som gir fra seg elektronene "negativ". Ok så langt?

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Hvis du har en ledning mellom to forskjellige metaller i vann, vil det ene trekke elektroner fra det andre. Det skjer noe kjemi i vannet som bruker opp disse elektronene etterpå, så ikke tenk på hvor de blir av. Vi kaller den siden som gir fra seg elektronene "negativ". Ok så langt?

Ja!

Lenke til kommentar

Ja!

Bra. :)

Neste trinn er hva som skjer med elektronene:

Det er metallsalter i vannet, for eksempel ZnCl2 . Det kan gå over til Zn (metall) og 2Cl- (anion), men det krever to elektroner. De elektronene som kommer gjennom ledningen brukes opp på dette.

Lenke til kommentar

Ja!

Det er metallsalter i vannet, for eksempel ZnCl2 . Det kan gå over til Zn (metall) og 2Cl- (anion), men det krever to elektroner. De elektronene som kommer gjennom ledningen brukes opp på dette.

det skjønte jeg ikke helt hehh

Lenke til kommentar

det skjønte jeg ikke helt hehh

Ikke tenk på hvorfor helt enda, men det vil være salter av det "negative" metallet i vannet - feks. sink-klorid (ZnCl2) om du bruker sink/kobber og har det i saltvann.

Kobberet tar til seg elektroner over ledningen. Disse elektronene vil ikke bare sitte der; de er kjempe-reaktive. Samtidig som disse elektronene sitter der, svever det ZnCl2 rundt i vannet. Salter som er løst i vann sitter ikke veldig godt sammen, så det er alltid noen Zn2+ og Cl- hver for seg også. Elektronene vil hoppe fra kobberet over på Zn2+ og "nøytralisere" (redusere) det til Zn. Det blir også to Cl- "til overs" i vannet, som har mistet Zn-atomet sitt.

Zn2+ og ZnCl2 er løslige i vann, mens Zn er sink-metall og uløslig.

Disse elektronene som kommer over ledningen blir altså "sugd opp" av Zn2+ i vannet - det reduserer oppløst ZnCl2 til Cl- og sink-metall.

eller vent blir ikek den som gir ifra seg positiv, siden det er oksidert

På den negative siden forsvinner det elektroner ut i ledningen hele tiden. Dermed blir en del av sinken positivt ladet, altså Zn2+ . Det vil reagere med Cl- i vannet, danne ZnCl2, og løse seg opp.

Den positive ladningen blir altså nøytralisert av Cl- i vannet like fort som den oppstår, så i praksis får den ingen ladning. Zn blir oksidert til Zn2+ (som så reagerer videre med Cl-).

Legg merke til at det er en slags sirkel her: Elektronene kommer fra sink, gjennom ledningen, ned i kobberet, og ut i vannet hvor de reduserer positivt ladet sink fra sinkklorid. Det frigjør negative klor-ioner (som har like mange elektroner til overs), som reagerer med sink som har mistet elektronene sine (altså blitt oksidert). Via omveier går elektroner rundt og rundt helt til ett av stoffene er brukt opp.

I vannet går kloren i skytteltrafikk, og frakter sink fra den negative til den positive siden.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...