Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsinkelsesrente på forsikringsoppgjør

Zash

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Har hatt en forsikringssak gående mot et forsikringsselskap i to måneder nå.
Saken er egentlig løst, men selskapet har krevd at deres serviceverksted (Moobi) skal reparere telefonen.

Hendelsesforløp, med ca datoer:

26.november - ringte forsikringsselskap, fikk godkjent oppgjøret, og beskjed om at servicekonvolutt skulle sendes.

5.desember flyttet jeg, men hadde allerede tegnet videresendingsavtale med posten, men fikk enda ingen konvolutt.
22. desember ringte jeg på nytt og bestilte ny servicekonvolutt, til min nye adresse.
12. januar sendte jeg mail til forsikringen, for å vite status på saken. De ba meg kontakte Moobi. Sendte omgående mail til Moobi.
13. januar bekreftet Moobi to ganger, med to forskjellige saksbehandlere, at de ikke hadde registrert saken hos seg. Sendte så ny mail til forsikringsselskapet, om at Moobi ikke hadde registrert noe sak hos dem. Etter mail fra forsikringsselskap til Moobi, fikk jeg beskjed om at de hadde fått saken, og at servicekonvolutt skulle sendes på nytt.
19. januar mottok jeg konvolutten, og sendte den i retur 21.januar.

Moobi har omsider mottatt telefonen min, og venter nå på om den kan repareres, eller om den må erstattes.

Det jeg da lurer på, er om jeg har krav på forsinkelsesrenter her, siden saken har tatt lengre enn to måneder. Jeg har og måttet kjøpe meg en ny telefon (billig Huawei), da jeg skulle til utlandet, og var derfor helt avhengig av å ha en telefon. Ved normal avhjelpstid hadde ikke det blitt nødvendig, da jeg ikke reiste utenlands før i januar.

Edit: Sendte en mail til Moobi og spurte om status, og fikk bare beskjed om at saken var lukket, og hvis jeg ville ha mer informasjon måtte jeg ringe dem...

Endret av Zash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaden var knust skjerm. Ikke selvpåført, og dekket gjennom forikring.
Lånetelefon er ikke nevnt i vilkår for min forsikring, men kunne fått en enkel telefon fra Moobi for 190 kroner.
Har ikke bedt om å få dekket lånetelefon.

Lenke til kommentar

Knust skjerm regnes som selvpåført skade (altså ikke en mangel), og du er derfor ikke dekket av Forbrukerkjøpsloven. At du benytter forsikringen er en aksept fra din side på at dette ikke er en mangel ved telefonen.

Med andre ord har du ikke rett på lånetelefon, eller at avhjelpen skal utføres innen rimelig tid.

Du må i så fall bruke andre lover enn Forbrukerkjøpsloven, men hvilke lover, og eventuelt hva du kan ha krav på, vet jeg ikke.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...