Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har begynt å få stor interesse for både Marvel og DC Comics etter å ha sett alle de nye seriene om Green Arrow, The Flash etc. Har ikke lest noe comics før hverken fra Marvel eller DC, så jeg har ingen aning om hvor jeg kan starte. Noen som har noen gode tips på hvor det er bra for en 'noobie' å starte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du starte på noe relevant for tv-seriene, eller generelt?

 

Noe fra Marvel ihvertfall.

 

Agents of S.H.I.E.L.D.

 

Inhuman: Genesis, tv-serien har veldig begynt å utforske Inhumans og Kree. Så da er denne grei for å bli kjent med mytologien og det rundt Inhumans og Kree.

 

Secret Avengers: Let's Have a Problem, dette er en veldig morsom, spennende og kul tegneserie. Den har en Avengers-gruppe bestående av Hawkeye, Spider-Woman og Black Widow med Phil Coulson, Nick Fury og superskurken MODOK. Det er en serie som er mer det Agents of S.H.I.E.L.D. burde ha vært i grunn vil jeg si. Spionserie med ordentlige Marvel-helter.

 

Secret Warriors, Skye/Daisy Johnson er en karakter i denne. Det er en gjeng SHIELD-agenter med superkrefter som hjelper Nick Fury.

 

 

Daredevil

Daredevil: Yellow, Daredevil - Born Again, Daredevil: Man without Fear. Jeg ville ha starta med Yellow, fordi det er en frisk måte å gjenfortelle opprinnelsehistorien til Daredevil, som også er noe relevant til den kommende Netflix-serien. Samtidig kommer både Born Again og Man without Fear til å være ganske relevant for serien, så jeg ville forsettet med disse etter Yellow.

 

Jessica Jones

 

Alias av Brain Michael Bendis, en av de beste tegneseriene etter min mening produsert av Marvel de siste 10 årene. Jessica Jones er ganske ny karakter iforhold til mange andre Marvel-karakterer. Dette er basisen for serien, men det også den ordentlige introduksjonen av henne. En av de beste kvinnelige superheltene synes jeg. The Pulse er grei fortsettelse som har en del med Luke Cage også i likhet med Alias.

 

Iron Fist

 

Immortal Iron Fist, det ny historie men den plukker også opp bakgrunnhistorien til Iron Fist og forteller de viktige bitene av den.

 

 

Luke Cage

 

For det meste synes jeg Alias er greit sted å starte for denne karakteren også. Men også karakteren i New Avengers og Secret War. Karakteren starta veldig stereotypisk av seg, så jeg ville ikke gått så langt tilbake.

 

Avengers

 

Civil War er en grei historie å få med seg, men langt fra det beste Avengers har å komme med. Virker allerede som filmen som kommer i 2016 blir mye bedre enn tegneserien. Jeg ville ikke skippet den, men det betyr ikke at den er så veldig bra.

 

Infinity Gauntlet, en av de beste Avengers/alle Marvel-karakterer nærmest team-up hvor alle går mot Thanos. Har oppfølgere, men denne er nesten den virkelig must av dem. Relevant for kommende filmene også.

 

Secret War og Kang Dynasty er mye bedre Avengers-historier, selv om Secret War er mer enn generell Marvel-historie er alle superheltene i Secret War nettopp Avengers så og si (pluss noen X-Men og Fantastic Four).

 

Age of Ultron var en skuffende historie, som filmen bare ser ut til å bruke navnet til grunnet en ganske komplisert historie i grunn.

 

 

Captain America

The Winter Solider har du grunn fått ganske god innsikt i via filmene, men synes allikevel at Ed Brubaker sin The Winter Solider-samling er ganske must have. The Death of Captain America er også en lesning verdt å lese etter Civil War.

 

 

Hvis det er noe bestemte Marvel-karakterer du er interessert i så bare gi en lyd.

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen spesielle karakterer du interesserer deg for? Eller noen spesielle sjangre?

 

Maury har mange gode tips. Kan legge til Avengers og The New Avengers av Jonathan Hickman. Begge er pågående serier som har fått veldig bra kritikk. X-men: The Dark Phoenix Saga kan også anbefales. Selv liker jeg Deadpool godt og. Deadpool av Posehn liker jeg personlig, det er en realtivt ny serie. Det er også eldre bøker om Deadpool som er gode.

 

DC hadde en event som kalles The New 52 i 2011, hvor de essensielt startet alle seriene sine på nytt. Mange av disse er gode, men pass på at du finner riktig serie. Det finnes flere serier med samme navn.

Noen generelle DC anbefalinger:

 

The Flash og Green Arrow har begge fått gode kritikker, og de finnes i paperback. Navnet på dem står under Collections i disse linkene.

 

Batman: Det finnes veldig mange gode serier om Batman, og han er jo en av de mest populære karakterene. Han fikk også flere nye serier med New 52, og serien som heter Batman får knallgode tilbakemeldinger. Jeg har kun lest The Court of Owls, men det likte jeg veldig godt. Year One, The Killing Joke og The Dark Knight Returns synes jeg er mer eller mindre essensielle historier om Batman. Alle er veldig gode. Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth, The Long Halloween og Dark Victory er også bra bøker.

 

Image Comics og Vertigo gir også ut veldig mange bra serier, men det er ikke typisk superheltsjangeren som er i fokus der. Selv følger jeg flest serier fra Image om dagen, i tillegg noen av de jeg har nevnt tidligere. Image har f.eks. The Walking Dead, som tv-serien er bygget på, og Vertigo har Fables som spillet "The Wolf Among Us" er basert på. Saga og The Manhattan Projects publiseres og av Image, og de er noe av det beste jeg leser om dagen.

 

reddit.com/r/comicbooks har og en fin liste over anbefalt lesestoff, som dekker en god del.

Lenke til kommentar

Er det noen spesielle karakterer du interesserer deg for? Eller noen spesielle sjangre?

 

Interesserer meg muligens mest for Green Arrow, Wolverine (X-men), The Flash, Superman, Batman, Thor, Iron Man, Hawkman, Blade, Ghost Rider og Spiderman. Sjangervis har jeg kanskje sansen for det litt mørkere, likte filmen V for Vendetta for eksempel.

 

Men veldig mange gode eksempler her sånn :) Har sett Agents of S.H.I.E.L.D også, og synes det var veldig spennendes. Hvis tegneserien er bedre, så er det jo ikke mer supert enn det :)

Lenke til kommentar

Batman (new 52) av Snyder, som jeg linket til, er en del mørkere enn "vanlig" Batman imo i alle fall. V for Vendetta finnes jo i tegneserieformat også, men denne har jeg ikke lest selv. Alan Moore har skrevet den, han har skrevet mye bra.

 

Serien som heter "The Savage Hawkman" (fra New 52) har IKKE fått noe særlig god kritikk. Jeg aner ikke om det er andre serier om Hawkman som er gode, det gjør det helt sikkert.

 

Locke & Key (av Hill og Rodriguez) er også en helt fantastisk serie, og kan vel gå innunder horror. Det er en relativt kort serie, seks volum om jeg ikke husker feil.

 

DC og Marvel har veldig mye bra, men om du er interessert i andre ting enn superhelter, så kan det absolutt være verdt å sjekke ut andre forlag også, f.eks Image, IDW, Vertigo (eid av DC) og Valiant.

 

Som nevnt er det mye bra anbefalinger i listen fra reddit, og Maury anbefalte mye interessant også.

 

Edit: S.H.I.E.L.D. av Jonathan Hickman anbefales også.

Endret av Blodappelsin
Lenke til kommentar

Støtter både Fables og Saga. The Manhattan Projects må jeg få med meg.

 

Er ikke sånn interessert i DC Comics sine tegneserier. Ganske lite av Marvel Now! som var en form for soft reboot av Marvel etter 2012-crossover eventen Avengers Vs. X-Men. En veldig svak crossover synes jeg personlig. Enkelte ting funka synes jeg, som solo-tegneserien til Cyclops, All New X-Men, Moon Knight, Inhumans som nevnt, Ms Marvel.

 

Uansett noen til Marvel-karakterer som er greit å få med seg noe rundt. Selv om de ikke har noe filmer eller serier rundt seg på vil jeg anbefale å lese noe Moon Knight og The Punisher. Litt mer gate-helter som Daredevil, Iron Fist og Daredevil.

 

Doctor Doom

 

Dessverre en karakter som er litt ødelagt av Fantastic Four-filmene, og ser ut til å bli det i rebooten også i sommer, hvor karakteren er en "blogger" liksom.

 

Avengers: The Private War of Doctor Doom, ikke perfekt men en god måte å kombinere en av de beste Marvel-skurkene og en de mest kjente Marvel-gruppene.

 

Doctor Strange and Doctor Doom: Triumph and Torment, personlig en av mine absolutt favoritter innen tegneserier. Den gir en så god innsikt i hva Doom har som mål. God team-up med Doctor Strange, som er en av mine personlig favoritthelter innen Marvel.

 

Doctor Strange

 

Triumph and Torment nevnt ovenfor er en god Doctor Strange-comic, selv om Strange ikke er så sentral som Doom i den (selv om de beggge to er med i hele tegneserien så og si).

 

The Oath, denne er skrevet av Lost-produsent Brian K. Vaughn faktisk. Veldig fin comic som er med å sette opp Doctor Strange til resten av Marvel-universet, spesielt mot New Avengers. Dessverre en av de eneste tegneseriene før 90-tallet av Doctor Strange som er verdt noe.

 

The Eternity Saga (Strange Tales 130-146), en av de beste "silver age"-tegneseriene til Marvel. Dette synes jeg er personlig er den beste Doctor Strange-historien.

 

 

Kommer med mer senere i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For øvrig har Marvel en digital tjeneste som heter Marvel Unlimited. 10$ i måneden, og du kan lese mer eller mindre hva som helst av Marvel. Les mer om den på http://marvel.com/comics/unlimited

 

DC har ikke noe tilsvarende, jeg vet ikke med de andre forlagene. Comixology er en annen digital tjeneste du kan sjekke ut. Personlig liker jeg best å ha de fysisk, men med Marvel Unlimited får du mye for pengene i alle fall.

Lenke til kommentar

Gidder ikke lese hele tråden halv fire om natta, så tar dette kjapt. Først, skaff deg et nettbrett om du ikke har det, og last ned en app fra Comixology. Dette gir deg tilgang til det meste fra Marvel, DC, Dark Horse og så videre. Selve appen er gratis, og du får en del gratis blader osv. Dette er en fint måte å starte på. DC har for eksempel en del 101-blader som introduserer deg til forskjellige karakterer (Bane 101, Nightwing 101 osv.) Jeg bruker for øvrig en app for hver av Marvel, DC, Dark Horse og IWD for å holde oversikt, så aner ikke om det er en app for alt sammen i ett.

 

 

Alle tre appene jeg bruker sorterer butikken inn i flere kategorier, som Features, New, Series, Story Arcs og så videre. Marvel har også Discover, som er svært interessant. Som navner sier er dette en enkel måte å oppdage nye serier på. Featured er logisk nok populære, nye serier. Ellers anbefaler jeg å ta en titt under Story Arcs. Dette er samlinger med komplette historier som strekker seg over mange blader (Blackest Nigth, House of M, Avengers Vs X-Men og så videre.) Dette er en enkel måte å få en fullstendig historie, så du slipper å lete deg frem til bladene de er i. Mange går over flere serier, og er ikke bare i én enkel serie. Marvel har for eksempel Edge of Spider-Verse pågående nå, som foregår over flere Spider-man blader.

 

Så for å ta noen av favoritt-seriene mine:

 

1. The Unbeatable Squirrel Girl. (Marvel) Absolutt favoritt, selv om bare ett eneste nummer er kommet. Squirrel Girl er på mange måter en vits, men av forskjellige grunner (les: ren flaks) har hun i løpet av årene klart å banke opp en hel drøss superskurker på egenhånd. Det inkluderer Thanos, som er regnet som en av de farligste folkene i hele Marvel-universet. :p Tegneserien hennes er ren komedie, og må ikke tas på alvor. Men fanken så moro den er. :D

 

 

2. Harley Quinn (2013-) (DC): Nesten like bra som Unbeatable Squirrel Girl, og har pågått en god stund. De fleste kjenner nok dessverre til Harley Quinn som "dama til Joker", men hun er langt mer enn det. Denne serien beviser for alvor at hun kan stå på egne ben. Harley er kort sagt en klin gæren psykopat med et hjerte av gull, og sånt blir det moro av. :)

 

3. Gotham City Sirens (DC): Dessverre bare en serie på 26 nummer, og jeg synes slutten var rimelig nedtur. Men bortsett fra det er det knall hele veien. Vi snakker Harley Quinn, Catwoman og Poison Ivy som flytter sammen og prøver å ha et vanlig liv uten kriminalitet, men... vel, hva tror du? :p Serien klarer fint å blande humor og seriøsitet, og den er rimelig gjennomført hele veien. Alle tre damene er ganke forskjellige fra hverandre, og serien klarer å vise dette rimelig bra med egne historier for alle tre, samtidig som det er en "hovedhistorie" som drives frem hele veien.

 

4. Army of Darkness (Dark Horse): Strengt tatt ikke en "superhelt-serie", skjønt det kan jo diskuteres. :p Jeg aner ikke om du har sett de tre Evil Dead-filmene, men kort sagt sloss Ash mot demoner i en liten hytte i de to første filmene, før han dro tilbake til 1300-tallet (av alle ting) og sloss mot demoner der i den tredje filmen. I tegneserien drar han tilbake til 1300-tallet, men ting har forandret seg en del siden sist. Men det er også andre serier med Ash, blandt annet den pågående "Ash in space". Kort sagt drar han opp til en romstasjon fordi... hvorfor ikke? :p

 

5. Teenage Mutant Ninja Turtles/Ghostbusters (IWD): Er nok bare en mini-serie på fire blader, men den er så bra at jeg tar den med likevel. Det er så absurd som det høres ut. Nnja Turtles presterer å hoppe litt til en annen dimensjon, og møter Ghostbuster-folkene. Og ja, det funker helt fint. :)

 

6. Superior Spider-man (Marvel). Når vi først snakker om ting som ikke burde funket har vi jo Superior Spider-man. Hele konseptet her er at Doctor Ocktopus ligger for døden, så han tilkaller Spider-man for å få et siste ord med ham, eller noe sånt. Men før Spider-man vet ordet av det ligger han og ser opp... på seg selv? :p Jepp, på et eller annet vis klarte Doc Ock å bytte kropp med Spider-man. Resultatet er at Peter Parken (nå i kroppen til Doc Ock) prøver alt han kan å bytte tilbake før han dør... men feiler. Peter Parker dør mens han fortsatt er i kroppen til Doc Ock, så vi får en Doc Ock som en ny Spider-man. Det var jo ikke helt bra. :p Da jeg hørte om dette første gang klarte jeg ikke å ta det seriøst, men det var før jeg faktisk leste dette. Det burde ikke fungere, men det gjør det. Synes nå jeg, i alle fall.

 

7. Arrow: Season 1.5 og 2.5 & The Flash: Season Zero (DC). En prequel-tegneserie som foregår før tv-sesongene. De er strengt tatt ikke nødvendige å lese for å skjønne hva som foregår i tv-serien, men de er rimlige bra laget, og har en del interessante hint til hva som (høyst sannsynlig) kommer til å skje i tv-seriene.

 

8. Smallville; Season 11 (DC): Du trodde Smallvile var over? Tro om igjen. ;) TV-serien sluttet som kjent med Clark Kent som endelig tok på seg drakten og ble Superman, men selv om den er borte fra tv-skjermen har den fortsatt i tegneseriene. Resultatet er litt blandet. Mye av dette er like bra som tv-serien, noen ting er bedre, og noen ting dårligere. Nå da det er en tegneserie trenger de ikke tenke på budsjett, og det merkes. Clark gjør seg utmerket som Superman, så det er litt synd at dette aldri ble noe av på tv-skjermen.

 

9. He-Man and the Masters of the Universe (DC): Jepp, He-Man er også tilbake. Eller strengt tatt forsvant han aldri, men har dukket opp igjen og igjen. Vi hadde en tegneserie på 2000-tallet, og en som pågår nå. Serien starter litt sløv med Hordak som invaderer Eternia, og personlig mener jeg de brukte alt for lang tid på dette. Det minner veldig om en krigs-tegneserie, og ikke "ekte" He-Man. Men det tar seg betraktelig opp etterhvert, så jeg anbefaler på det sterkeste å holde ut en stund. :) Men nå skal det sies at jeg har vokst opp med He-Man, så denne serien har alltid betydd mye for meg, på samme måte som Ninja Turtles og Transformers. Men Transformers er rævkjørt av Michael Bay, og selv om Ninja Turtles gjør det utmerket på Nickelodeon (anbefales på det sterkeste, selv for voksne) er det ikke helt det samme. Men He-Man er og blir He-Man. Det skal godt gjøres å rævkjøre ham. (uff, det ble litt feil.) :p Vi får håpe det blir noe av den filmen hans, så han kommer frem i rampelyset igjen der han hører hjemme. :)

 

10. Ultimate Fantastic Four (Marvel): Du har sikkert fått med deg at Fox lager en ny film med Fantastic Four? Og godt mulig at så godt som alle hater den? Det folk ser ut til å overse er at filmen ikke vil følge den originale serien som de forrige filmene, men er en reboot basert på Ultimate Fantastic Four. Alle fire er ungdommer i stedet for godt voksne, og de drar ikke til verdensrommet, men til Negative Zone (i tegneserien, i alle fall) og får kreftene der. Doom er heller ikke som vanlig, men det gir jeg blaffen i. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...