Gå til innhold

Lanseringstidspunktet til Apple Watch er nå offisielt


Anbefalte innlegg

 

Ironisk hvordan du først oppfordrer til ikke å ha en diskusjon, når du samtidig rett etterpå provoserer opp til å starte nettopp det.

 

Diskusjonen jeg ville kverke var hvorvidt Apple var "først". Det er en fånyttes diskusjon, da ingen påstår at Apple var først med noe som helst - om noe så var de kanskje først med å gjøre milliardbusiness ut av produktsegmentene de har lansert produkter i, men selv den er hårete. Det er stråmann numero uno når Apple er tema. Diskusjonen du kan argumentere for at jeg "provoserte til" er hvorvidt Apple's lanseringer har hatt en stor påvirkning på markedet, større enn noen av konkurrentene, men det er heller ikke mye til diskusjon da du skal ha en svært selektiv tolkning av historien og en ganske markant agenda for å hevde det motsatte.

 

 

Ingen påstår apple var først med noe som helst faktisk? Om du tror det foreslår jeg at du leser litt hva folk skriver, inkludert i denne tråden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen påstår apple var først med noe som helst faktisk? Om du tror det foreslår jeg at du leser litt hva folk skriver, inkludert i denne tråden.

 

AtW

 

I innlegg #64 kommer Snickers-is med utsagnet "iPad var langt fra den første tablet-computeren" - noe som objektivt sett er riktig. Denne blir besvart med at iPad var noe helt nytt og ikke egentlig kan sammenlignes med de tidligere produktene - noe som ikke er like objektivt sant da det alltid vil kunne være litt subjektiv synsing involvert i en slik vurdering, men man skal som sagt være rimelig satt i en agenda for å argumentere mot det. Dette ble formodentlig lest til å bety at Apple var først, for dermed var øvelsen med å plassere ulike produkter på en tidslinje i gang - om ikke det er en diskusjon om hvorvidt Apple var først eller ikke, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har da aldri sagt at ingen diskuterer det, jeg har protestert på din påstand om at "ingen påstår apple er først med noe som helst" , folk påstår det hele tiden. Noe som også var tydelig i innlegget besvarte, som påstod at apple var først ute med en konkretisert type tablet (for vedkommende kom med konkrete eksempler på hva de var først ute med). Så ja, det ble lest til å bety at de var først med denne typen tablet, for det var akkurat det som ble sagt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har da aldri sagt at ingen diskuterer det, jeg har protestert på din påstand om at "ingen påstår apple er først med noe som helst" , folk påstår det hele tiden. Noe som også var tydelig i innlegget besvarte, som påstod at apple var først ute med en konkretisert type tablet (for vedkommende kom med konkrete eksempler på hva de var først ute med). Så ja, det ble lest til å bety at de var først med denne typen tablet, for det var akkurat det som ble sagt.

 

AtW

Denne tråden handler vel om forventningene knyttet til Apple Watch, og akkurat den er Apple først med...:-)

Lenke til kommentar

 

Jeg har da aldri sagt at ingen diskuterer det, jeg har protestert på din påstand om at "ingen påstår apple er først med noe som helst" , folk påstår det hele tiden. Noe som også var tydelig i innlegget besvarte, som påstod at apple var først ute med en konkretisert type tablet (for vedkommende kom med konkrete eksempler på hva de var først ute med). Så ja, det ble lest til å bety at de var først med denne typen tablet, for det var akkurat det som ble sagt.

 

AtW

Denne tråden handler vel om forventningene knyttet til Apple Watch, og akkurat den er Apple først med...:-)

 

 

Jeg tror vi alle kan være enig i at apple er først med apple watch ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

...noen er faktisk litt opptatt av fakta...

 

AtW

Okey...da gjør jeg et forsøk på fakta...

 

Det fantes bærbare musikkspillere for iPod. Likevel var iPod noe helt nytt og sammen med iTunes tok en hel musikkbransje sovende på senga.

 

Det fantes mobiltelefoner før iPhone. Likevel var iPhone noe helt nytt og sammen med AppStore tok en hel mobiltelefonbransje som sov like godt i senga.

 

Det fantes noe mer eller mindre merkelige forsøk på bærbare små datamaskiner i skjæringspunktet mellom bærbar PC og noe nettbrettlignende før iPad. Likevel var iPad noe helt nytt og tok også denne bransjen på senga.

 

I etterkant har flere produserer kopiert Apple så godt de kan, men originalen er og blir originalen...:-)

 

PS.

Dette er et forsøk på oppsummering, ikke bensin på bålet.

DS.

 

 

Jeg er redd din oppfatning av fakta muligens skiller seg litt fra den allmenne oppfatningen. Uansett forholder det seg omtrent som følger hva gjelder telefoner: Apple har aldri hatt mer enn rett over 25% markedsandel på det meste. Det var i begynnelsen på 2012, og da hadde Android på sin side rukket å bli over dobbelt så store. Først i 3. kvartal 2013 klarte de å passere Symbian etter over 6 år. Det øyeblikket i 2010 da Android fløy forbi ios hadde de to omkring 15% hver, mens Symbian på sin side hadde over 40%. Selv RIM hadde nesten 20% på den tiden. Det var faktisk først etter 2 hele år på markedet at ios klarte å passere Windows Phone. Ideen om at iphone dalte ned i markedet som en bombe og snudde alt på hodet er godt forankret i enkelte menneskers livlige fantasi.

 

World_Wide_Smartphone_Sales_Share.png

 

 

Når det gjelder nettbrett forholder det seg som følger: Ikke før Q1, 2011 klarte man særlig mer enn 10 mill enheter på et kvartal. Det tilsvarer så vidt 3% av telefonmarkedet i dag, altså et ganske ubetydelig tall i denne sammenhengen. I kortere perioder har ipad hatt så vidt over 50% markedsandel, men ikke etter at salgstallene passerte 30 millioner enheter pr kvartal. Det betyr altså at man trygt kan si at det var et nisjeprodukt minst et halvannet år etter lansering. Når man må spørre mer enn 500 mennesker før man finner en eneste person som har et nettbrett er det ikke akkurat slik at markedet har løsnet. Særlig ikke når vi samtidig så at omtrent hver tredje person på denne tiden hadde skaffet seg smarttelefon.

 

Tablet1Q13vsPC.jpg

 

Ikke bare var tallene relativt marginale i begynnelsen, men Apple fikk aldri noe skikkelig grep om markedet. I det vi passerte 40m/kvartal skaffet Android seg et solid overtak som bare har økt og økt. I motsetning til mobiltelefonverdenen har imidlertid ikke Apple klart å holde takten. De begynte raskt å falle tilbake mens Android tok hele økningen og litt til alene. Når Apple lanserte nye produkter klarte de å ta igjen litt, men ser man for eksempel på 2014 solgte de færre ipad i løpet av hele året enn de alene solgte mobiler siste kvartal.

 

evans-tablets-q2-2013.jpg

 

 

Så jeg er redd innlegget ditt også var bensin på bålet. Å ta "fakta" fra magen er ikke en god ting.

Lenke til kommentar

Apple har aldri hatt dominerende markedsandel i noe marked som helst over tid, med unntak av ipod. Og det er helt i tråd med strategien deres.

 

Om man derimot ser på markedet de faktisk konkurrerer i - altså premiumsegmentet, er bildet et helt annet. Både innen dyre telefoner, tablets og laptoper er de dominerende og har vært det lenge. Så kan resten slåss om lavmarginkundene, og folk som ikke forstår strategien kan fortsette å komme med grafer som viser at Apple er i ferd med å gå under, mens selskapet ler hele veien til banken.

 

Det som er risikoen med Apples strategi er selvsagt at de er avhengige av å holde på premiumkundene sine, og at en for liten markedsandel kan føre til at utviklere slutter å lage software for plattformen. Foreløpig ser ikke det så veldig farlig ut, da iOs-kunder fortsatt er mye mer enn Android-kunder for utviklere.

 

Det er nok dette vi vil se på klokker også - tipper $200-klokkene med Android Wear kommer til å klare seg greit, men at app-universet kommer til å være et helt annet på iOs enn på Android, grunnet betalingsviljen til Apples kunder. De bruker enkelt og greit mer penger. I tillegg er det jo sånn at de enorme tallene for Android-enheter i stor grad kommer fra ekstrem lowend-enheter (kinatablets, telefoner med forket Android), noe som begrenser markedet for klokker. Man kjøper ikke en $200-klokke til en $50-telefon.

 

Det blir spennende å se fremover - men jeg tror det er en plass for smartklokker både til Android og iOs, og forventer at iOs blir den dominerende plattformen en god stund, til det blir mulig å presse prisen på gode Androidklokker enda mye lavere. Mens Apple ler hele veien til banken som vanlig, da se selger for $600 eller hva nå stålversjonen kommer til å koste.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er redd din oppfatning av fakta muligens skiller seg litt fra den allmenne oppfatningen. Uansett forholder det seg omtrent som følger hva gjelder telefoner: Apple har aldri hatt mer enn rett over 25% markedsandel på det meste. Det var i begynnelsen på 2012, og da hadde Android på sin side rukket å bli over dobbelt så store. Først i 3. kvartal 2013 klarte de å passere Symbian etter over 6 år. Det øyeblikket i 2010 da Android fløy forbi ios hadde de to omkring 15% hver, mens Symbian på sin side hadde over 40%. Selv RIM hadde nesten 20% på den tiden. Det var faktisk først etter 2 hele år på markedet at ios klarte å passere Windows Phone. Ideen om at iphone dalte ned i markedet som en bombe og snudde alt på hodet er godt forankret i enkelte menneskers livlige fantasi.

 

World_Wide_Smartphone_Sales_Share.png

 

 

Når det gjelder nettbrett forholder det seg som følger: Ikke før Q1, 2011 klarte man særlig mer enn 10 mill enheter på et kvartal. Det tilsvarer så vidt 3% av telefonmarkedet i dag, altså et ganske ubetydelig tall i denne sammenhengen. I kortere perioder har ipad hatt så vidt over 50% markedsandel, men ikke etter at salgstallene passerte 30 millioner enheter pr kvartal. Det betyr altså at man trygt kan si at det var et nisjeprodukt minst et halvannet år etter lansering. Når man må spørre mer enn 500 mennesker før man finner en eneste person som har et nettbrett er det ikke akkurat slik at markedet har løsnet. Særlig ikke når vi samtidig så at omtrent hver tredje person på denne tiden hadde skaffet seg smarttelefon.

 

Tablet1Q13vsPC.jpg

 

Ikke bare var tallene relativt marginale i begynnelsen, men Apple fikk aldri noe skikkelig grep om markedet. I det vi passerte 40m/kvartal skaffet Android seg et solid overtak som bare har økt og økt. I motsetning til mobiltelefonverdenen har imidlertid ikke Apple klart å holde takten. De begynte raskt å falle tilbake mens Android tok hele økningen og litt til alene. Når Apple lanserte nye produkter klarte de å ta igjen litt, men ser man for eksempel på 2014 solgte de færre ipad i løpet av hele året enn de alene solgte mobiler siste kvartal.

 

evans-tablets-q2-2013.jpg

 

 

Så jeg er redd innlegget ditt også var bensin på bålet. Å ta "fakta" fra magen er ikke en god ting.

 

Statistikk kan også være villedende. iPhone hadde en treg utrulling, men tok raskt markedsandeler i high-end segmentet etter hvert som den ble tilgjengelig. F.eks. hadde den 17% av smartphone markedet i USA etter litt over ett år, selv om den kun var tilgjengelig i ett av mobilnettene.

http://www.wired.com/2008/10/iphone-3g-secon/

 

Å si at nettbrettsalg er et nisjeprodukt i forhold til smartmobil blir litt søkt. Smartmobil salget øker så kraftig da er alt annet nisjeprodukter, inkl. pc, tv osv.

 

iPad salget var fra starten av det raskest selgende elektronikk-produktet i historien. Å kalle det marginalt blir misvisende. iOS var det mest solgte nettbrett os-et fram til markedet ble oversvømt av billig-nettbrett fra slutten av 2012. I Norge er iPad fortsatt det klart markedsledende nettbrettet.

Når det er sagt så har økningen i Nettbrett-markedet stagnert de siste 12-16 mnd, og iPad har stagnert mer enn resten av markedet (og falt). Hva det skyldes er for tidlig å si, men siden iPad fortsatt er totalt dominerende i statistikk over bruk så kan det tyde på at levetiden til nettbrett (og da spesielt iPad) er minst like lang og kanskje lengre enn pc-er og mye lengre enn mobiler. Dette er også et element som gjør det feil å sammenligne salgstall til mobil og nettbrett: Mobiler byttes ut mye oftere.

Lenke til kommentar

Virker som Snickers-Is tar alt som ikke er "negativt" for Apple, eller går imot Apple som "nisje". Det å sammenligne smarttelefoner (altså mobiltelefoner, et enhet som så godt som samtlige som ikke lever i U-land må / skal ha) mot nettbrett somt tross alt er et verktøy og en enhet som på ingen måte er sett på som en nødvendighet i verken I-land eller U-land er jo temmelig søkt.

 

Kan selvfølgelig argumentere med at "ikke alle trenger smarttelefon" og det er for så vidt sant, men så er vel mye av grunnen til Android sin stadig eksplosjon og vekst i volum nettopp fordi Android smarttelefoner har erstattet "dumme"telefoner i den laveste prisklassen. Hvor man tidligere fikk en Nokia 100 eller whatever til 200 kr som billigste telefon, så er den nå erstattet med en Samsung Galaxy et eller annet til samme pris.

 

Vi har ikke lenger noe smarttelefon eller ikke smarttelefon marked, alle telefoner som selges per i dag og egentlig i hele 2013 har vært smarttelefoner i alle prisklasser, eneste unntaket er de som spesifikt har etterspurt og helt bevisst ønsket å anskaffe seg en ikke-smarttelefon.

 

 

Det å sammenligne markedet og salgstallet for et slikt marked, mot en marked for nettbrett er jo utopi og temmelig idiotisk. Du må også huske på at i og med at alle bruker en mobiltelefon daglig så er den også en større del av folk sitt liv og deres daglige rutine. Folk har som oftest et litt annet forhold til stadig oppgradering av en såpass essensiell enhet, kontra et nettbrett som i bestefall er en sekundær enhet for de fleste. Akkurat som folk flest ikke bytter en bærbar vært 1-2 år, så bytter vel fåtallet nettbrettet, mens de fleste bytter vel tradisjonelt mobilen etter 1,5 til toppen 3 år.

 

 

Enig med spiff42 her, skal vi følge denne logikken for hva som er "nisje" så er vel så godt som alt innen forbrukerelektronikk å se på som "nisje" forutenom mobiltelefoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er redd din oppfatning av fakta muligens skiller seg litt fra den allmenne oppfatningen. Uansett forholder det seg omtrent som følger hva gjelder telefoner: Apple har aldri hatt mer enn rett over 25% markedsandel på det meste. Det var i begynnelsen på 2012, og da hadde Android på sin side rukket å bli over dobbelt så store. Først i 3. kvartal 2013 klarte de å passere Symbian etter over 6 år. Det øyeblikket i 2010 da Android fløy forbi ios hadde de to omkring 15% hver, mens Symbian på sin side hadde over 40%. Selv RIM hadde nesten 20% på den tiden. Det var faktisk først etter 2 hele år på markedet at ios klarte å passere Windows Phone. Ideen om at iphone dalte ned i markedet som en bombe og snudde alt på hodet er godt forankret i enkelte menneskers livlige fantasi.

 

World_Wide_Smartphone_Sales_Share.png

 

 

Når det gjelder nettbrett forholder det seg som følger: Ikke før Q1, 2011 klarte man særlig mer enn 10 mill enheter på et kvartal. Det tilsvarer så vidt 3% av telefonmarkedet i dag, altså et ganske ubetydelig tall i denne sammenhengen. I kortere perioder har ipad hatt så vidt over 50% markedsandel, men ikke etter at salgstallene passerte 30 millioner enheter pr kvartal. Det betyr altså at man trygt kan si at det var et nisjeprodukt minst et halvannet år etter lansering. Når man må spørre mer enn 500 mennesker før man finner en eneste person som har et nettbrett er det ikke akkurat slik at markedet har løsnet. Særlig ikke når vi samtidig så at omtrent hver tredje person på denne tiden hadde skaffet seg smarttelefon.

 

Tablet1Q13vsPC.jpg

 

Ikke bare var tallene relativt marginale i begynnelsen, men Apple fikk aldri noe skikkelig grep om markedet. I det vi passerte 40m/kvartal skaffet Android seg et solid overtak som bare har økt og økt. I motsetning til mobiltelefonverdenen har imidlertid ikke Apple klart å holde takten. De begynte raskt å falle tilbake mens Android tok hele økningen og litt til alene. Når Apple lanserte nye produkter klarte de å ta igjen litt, men ser man for eksempel på 2014 solgte de færre ipad i løpet av hele året enn de alene solgte mobiler siste kvartal.

 

evans-tablets-q2-2013.jpg

 

 

Så jeg er redd innlegget ditt også var bensin på bålet. Å ta "fakta" fra magen er ikke en god ting.

 

Statistikk kan også være villedende. iPhone hadde en treg utrulling, men tok raskt markedsandeler i high-end segmentet etter hvert som den ble tilgjengelig. F.eks. hadde den 17% av smartphone markedet i USA etter litt over ett år, selv om den kun var tilgjengelig i ett av mobilnettene.

http://www.wired.com/2008/10/iphone-3g-secon/

 

Å si at nettbrettsalg er et nisjeprodukt i forhold til smartmobil blir litt søkt. Smartmobil salget øker så kraftig da er alt annet nisjeprodukter, inkl. pc, tv osv.

 

iPad salget var fra starten av det raskest selgende elektronikk-produktet i historien. Å kalle det marginalt blir misvisende. iOS var det mest solgte nettbrett os-et fram til markedet ble oversvømt av billig-nettbrett fra slutten av 2012. I Norge er iPad fortsatt det klart markedsledende nettbrettet.

Når det er sagt så har økningen i Nettbrett-markedet stagnert de siste 12-16 mnd, og iPad har stagnert mer enn resten av markedet (og falt). Hva det skyldes er for tidlig å si, men siden iPad fortsatt er totalt dominerende i statistikk over bruk så kan det tyde på at levetiden til nettbrett (og da spesielt iPad) er minst like lang og kanskje lengre enn pc-er og mye lengre enn mobiler. Dette er også et element som gjør det feil å sammenligne salgstall til mobil og nettbrett: Mobiler byttes ut mye oftere.

 

 

Husk at USA ikke er verden, USA er markant mer apple og xbox-vennlige feks enn resten av verden (bruk og kjøp). Jeg er forsåvidt enig i at tablet ikke er et nisjeprodukt. Men det er vel også å overdrive å kalle TV et nisjeprodukt kontra mobil, hvem er det som ikke disponerer en TV? Det er ganske få.

 

AtW

Lenke til kommentar

Husk at USA ikke er verden, USA er markant mer apple og xbox-vennlige feks enn resten av verden (bruk og kjøp). Jeg er forsåvidt enig i at tablet ikke er et nisjeprodukt. Men det er vel også å overdrive å kalle TV et nisjeprodukt kontra mobil, hvem er det som ikke disponerer en TV? Det er ganske få.

 

AtW

 

Jeg bruker tall fra USA fordi det var der iPhone ble lansert først, for vise hvorfor det er misvisende å sammenligne salgstall for iPhone det første året med Symbian/Windows Mobile som på samme tid var tilgjengelig i en langt større del av verden.

 

Selvsagt er det feil å kalle TV et nisjeprodukt kontra mobil. Det var poenget mitt, at du ikke kan bruke salgstall til mobil for å kalle noe annet et nisjeprodukt slik innlegget jeg svarte på gjør.

Lenke til kommentar

 

Husk at USA ikke er verden, USA er markant mer apple og xbox-vennlige feks enn resten av verden (bruk og kjøp). Jeg er forsåvidt enig i at tablet ikke er et nisjeprodukt. Men det er vel også å overdrive å kalle TV et nisjeprodukt kontra mobil, hvem er det som ikke disponerer en TV? Det er ganske få.

 

AtW

 

Jeg bruker tall fra USA fordi det var der iPhone ble lansert først, for vise hvorfor det er misvisende å sammenligne salgstall for iPhone det første året med Symbian/Windows Mobile som på samme tid var tilgjengelig i en langt større del av verden.

 

Selvsagt er det feil å kalle TV et nisjeprodukt kontra mobil. Det var poenget mitt, at du ikke kan bruke salgstall til mobil for å kalle noe annet et nisjeprodukt slik innlegget jeg svarte på gjør.

 

 

Det var et valg apple gjorde etter å ha analysert markedet, det er ikke misvisende å sammenlikne verdenssalg i mine øyne.

 

Om vesentlig færre folk disponerte TV enn mobil, hadde du hatt et poeng. Forskjellen mellom nisje og ikke går ett sted, og mye flere disponerer TV enn tablet (uten at jeg mener en tablet er en nisje)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg bruker tall fra USA fordi det var der iPhone ble lansert først, for vise hvorfor det er misvisende å sammenligne salgstall for iPhone det første året med Symbian/Windows Mobile som på samme tid var tilgjengelig i en langt større del av verden.

 

 

Selvsagt er det feil å kalle TV et nisjeprodukt kontra mobil. Det var poenget mitt, at du ikke kan bruke salgstall til mobil for å kalle noe annet et nisjeprodukt slik innlegget jeg svarte på gjør.

 

 

Det var et valg apple gjorde etter å ha analysert markedet, det er ikke misvisende å sammenlikne verdenssalg i mine øyne.

 

Om vesentlig færre folk disponerte TV enn mobil, hadde du hatt et poeng. Forskjellen mellom nisje og ikke går ett sted, og mye flere disponerer TV enn tablet (uten at jeg mener en tablet er en nisje)

 

AtW

 

Det er misvisende hvis du bruker en slik sammenligning til å påstå at iPhone ikke var noen salgssuksess fra starten, slik innlegget jeg svarte på gjorde.

 

Jeg har ikke sagt noe om hvor nisje eller ikke tablet er, kun påpekt problemet med å bruke mobil salgstall som sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Jeg holder fast ved at tablets var et nisjeprodukt frem til langt inn i 2011. I dag er det ikke et nisjeprodukt. Salget har steget med flere tusen prosent siden det første kvartalet og det selges i størrelsesorden 1 for hver 5. smarttelefon. Det betyr at markedet er vi trolig har oppnådd en slags normalisering. Nettbrettmarkedet utgjør nå omtrent 40% av det totale salget av datamaskiner utenom mobiltelefoner.

Markedsandelene til Apple fremgår av statistikkene. At noen forsøker å diskredittere meg gidder jeg ikke å kommentere. Fakta er fakta, meninger er meninger.

Når det gjelder markedsandelene til Apple på smarttelefoner fremgår også det av statistikken. Noen har åpenbart innvendinger mot statistikkene, men ingen har så langt kommet med noe argument for at det skulle være noe i veien med statistikkene.

Lenke til kommentar

Jeg holder fast ved at tablets var et nisjeprodukt frem til langt inn i 2011. I dag er det ikke et nisjeprodukt. Salget har steget med flere tusen prosent siden det første kvartalet og det selges i størrelsesorden 1 for hver 5. smarttelefon. Det betyr at markedet er vi trolig har oppnådd en slags normalisering. Nettbrettmarkedet utgjør nå omtrent 40% av det totale salget av datamaskiner utenom mobiltelefoner.

Markedsandelene til Apple fremgår av statistikkene. At noen forsøker å diskredittere meg gidder jeg ikke å kommentere. Fakta er fakta, meninger er meninger.

Når det gjelder markedsandelene til Apple på smarttelefoner fremgår også det av statistikken. Noen har åpenbart innvendinger mot statistikkene, men ingen har så langt kommet med noe argument for at det skulle være noe i veien med statistikkene.

Markedsandelen til Apple på deres ulike produkter har vel vært et eller annet sted mellom 10 og 20 prosent av totalmarkedet helt siden de var godt etablert på 80-tallet. Det svinger noen prosentpoeng opp og ned fra år til år, men stort sett har det gått jevnt oppover siden de var nede i en dal på midten av 90-tallet.

 

Markedsandelen til Apple det markedssegmentet de opererer i er nok en god er høyere, kanskje godt over 50%. Det er litt vanskelig å finne tall på dette, så det blir ganske enkelt en magefølelse.

 

Det er til alles fordel at Apple tjener gode penger og kan utvikle nye løsninger som etter hvert også vil bli tilgjengelig på alle plattformer i en eller annen form.

 

Tillegg:

Men det er ganske sprøtt at Apple alene solgte like mange telefoner som alle Android i Q4 2014 (74,5 mill).

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Det er til alles fordel at Apple tjener gode penger og kan utvikle nye løsninger som etter hvert også vil bli tilgjengelig på alle plattformer i en eller annen form.

 

De få tingene Apple faktisk har utviklet selv er det ingen som er interesserte i å kopiere.

 

Men det er ganske sprøtt at Apple alene solgte like mange telefoner som alle Android i Q4 2014 (74,5 mill).

 

 

Ja, ikke sant, rent bortsett fra at det ble solgt 291 700 000 Android-enheter i Q4 2014.

Lenke til kommentar

Markedsandelen til Apple på deres ulike produkter har vel vært et eller annet sted mellom 10 og 20 prosent av totalmarkedet helt siden de var godt etablert på 80-tallet. Det svinger noen prosentpoeng opp og ned fra år til år, men stort sett har det gått jevnt oppover siden de var nede i en dal på midten av 90-tallet.

 

 

De aller fleste statistikker sier at Apple taper markedsandeler på alle områder, og at det har gått jevnt nedover siden 2011.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...