Gå til innhold

Hvordan lage min egen krydderblanding?

myhken

Anbefalte innlegg

Har nå fått et imponerende utvalg av chilityper og det meste i "basic" krydder fra det indiske kjøkken samt andre land. Både i pulverform og som hele frø/chilier.

Holder på å lage meg den "perfekte" Chili Con Carne, nå som jeg har så mange chilityper å velge mellom.

I tillegg kjøpte jeg denne Chili Con Carne blandingen fra folka der jeg kjøper chilien min, men de hadde brukt alt for mye Mexikansk oregano, så da tenkte jeg å lage min egen blanding.

Har alt av krydder de bruker i sin blanding, men tenkte å bytte ut en chilitype som jeg ikke synes er så god, samt redusere mengden med oregano kraftig.

Men hvordan skalerer jeg opp fra det jeg har i en gryte, til å få en krydderblanding som jeg bare kan ta opp i gryta og så er alt i orden?

Jeg bruker 1ts av det meste på den listen, 1/2ts oregano, et knust laurbærblad, samt en spiseskje røkt spansk paprika.

Noen som er krydderblanding eksperter her, som kan gi meg gode instrukser på hvordan jeg lager min egen blanding med hvilke mål.

La oss si jeg vil lage 100g med egen blanding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt poenget med å lage en krydderblanding. Det er jo mye bedre å smake seg frem med krydder når du lager maten.

Ok, utfordring: Lag kylling tikka masala uten ferdig krydderblanding. :)

Uhm, de fleste oppskrifter har kryddermengder i enten teskje eller spiseskje.

Skal man skalere opp en oppskrift hvor man bruker så små enheter vil jeg anbefale å bruke en vekt å veie mengden av hvert krydder. Så snart du har en oppskrift med vekt går det raskt å lage en stor batch.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Skal man skalere opp en oppskrift hvor man bruker så små enheter vil jeg anbefale å bruke en vekt å veie mengden av hvert krydder. Så snart du har en oppskrift med vekt går det raskt å lage en stor batch.

Det er de færreste forunt å ha en vekt som er så presis. Tenker du så å konstruere oppskriften på krydderblandingen fra bunnen av? I nøyaktighetens navn så kan det gå flere (milli)gram i en teskje av krydder A enn krydder B, spesielt hvis det er pulver kontra noe som oregano (kort sagt, ulik tetthet). Forholdene i vekt kan med andre ord bli annerledes enn de er i volum, så da er ikke den opprinnelige oppskriften til noen hjelp.

Lenke til kommentar

Det er de færreste forunt å ha en vekt som er så presis. Tenker du så å konstruere oppskriften på krydderblandingen fra bunnen av? I nøyaktighetens navn så kan det gå flere (milli)gram i en teskje av krydder A enn krydder B, spesielt hvis det er pulver kontra noe som oregano (kort sagt, ulik tetthet). Forholdene i vekt kan med andre ord bli annerledes enn de er i volum, så da er ikke den opprinnelige oppskriften til noen hjelp.

Det er ingen laboratorieøvelse. Er bare snakk om å lage litt mat. Hvor toppa teskjeen er vil neppe ha særlig stor innvirkning på det endelig resultatet. Smaker ting ikke sterkt nok lærer man det til neste gang man lager retten. Ingen rett blir perfekt første gang. Om du lager din egen krydderblanding fra hele krydder så vil du få en mye dypere smak enn hvilken som helst ferdigblanding. Om du sier at en teskje er 5 gram og spiseskje 15 gram (litt rask googling gir det som et røft estimat) så kan man enkelt lage en oppskrift. Har du ikke en kjøkkenvekt som kan måle 1 gram bør du kjøpe deg en ny en.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen laboratorieøvelse. Er bare snakk om å lage litt mat. Hvor toppa teskjeen er vil neppe ha særlig stor innvirkning på det endelig resultatet. Smaker ting ikke sterkt nok lærer man det til neste gang man lager retten. Ingen rett blir perfekt første gang. Om du lager din egen krydderblanding fra hele krydder så vil du få en mye dypere smak enn hvilken som helst ferdigblanding. Om du sier at en teskje er 5 gram og spiseskje 15 gram (litt rask googling gir det som et røft estimat) så kan man enkelt lage en oppskrift. Har du ikke en kjøkkenvekt som kan måle 1 gram bør du kjøpe deg en ny en.

Du undergraver da ditt eget argument. Skal du ikke være så nøyaktig likevel, kan du like gjerne jobbe med de volummålene som er gitt i de fleste oppskrifter, og eventuelt gange opp disse, som sagt. Hva mener du problemet er?

At kjøkkenvekten måler i gram er langt fra noen garanti for at den er nøyaktig til denne graden, spesielt når det nærmer seg null.

Lenke til kommentar

Har en slik "narkovekt", altså en vekt som måler ekstremt små mengder.

Men tror kanskje jeg bare dropper prosjektet og så bare hiver en ts av det og en ts av det oppe i gryta hver gang, Nå er jeg jo på rett vei, og tror vel jeg har funnet den perfekte blanding for min smak.

Kan også høre med Chili folka i England om de kan lage opp en blanding uten oregano til meg.

Lenke til kommentar

Lagde i sin tid mitt eget tacokrydder. Det er håpløst å drive med teskjeer. Bruk i det minste spiseskjeer og lag en liten boks med blandingen. Det er mye lettere å justere hvis man ikke trenger å måle på narkovekta. Bare husk å notér alt du gjør.

En krydderblanding tar det litt tid å utvikle, så du må nok lage retten(e) dine noen ganger før du er fornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt poenget med å lage en krydderblanding. Det er jo mye bedre å smake seg frem med krydder når du lager maten.

Ok, utfordring: Lag kylling tikka masala uten ferdig krydderblanding. :)

Altsa Masala betyr jo krydderblanding/krydder, men at blandingen skjer før du setter i gang matlagingen skjønner jeg ikke at skal være så viktig. Hvis jeg var veldig interessert i indisk mat kunne jeg sikkert laget det en gang, men foreløpig er det heller sjeldent jeg spiser indisk.

"Det har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert"

Lenke til kommentar

Altsa Masala betyr jo krydderblanding/krydder, men at blandingen skjer før du setter i gang matlagingen skjønner jeg ikke at skal være så viktig. Hvis jeg var veldig interessert i indisk mat kunne jeg sikkert laget det en gang, men foreløpig er det heller sjeldent jeg spiser indisk.

Hovedpoenget er å spare tid, så du slipper å knote med masse oppmåling hver gang. Skal du ha 1 ss garam masala bestående av si 9 forskjellige krydder, blir det mange små mål å knote med hvis du skal gjøre det for én middag. Det kunne du jo gjort hvis du absolutt ville, men jeg regner med du ville gått lei ganske fort.

Lenke til kommentar

Du undergraver da ditt eget argument. Skal du ikke være så nøyaktig likevel, kan du like gjerne jobbe med de volummålene som er gitt i de fleste oppskrifter, og eventuelt gange opp disse, som sagt. Hva mener du problemet er?

At kjøkkenvekten måler i gram er langt fra noen garanti for at den er nøyaktig til denne graden, spesielt når det nærmer seg null.

Er du her for å kverulere eller diskutere mat? Virker som du er her for det førstnevnte. Jeg reagerte mest på at du nevnte mål i milligram. De fleste kjøkkenvekter som selges har en nøyaktighet på 1 gram, som betyr at måling i 5 og 15 gram bør gå uten problemer. Ønsker trådstarter det er det ikke noe problem.

At noen ville giddet å bruke så mye tid på å lage ferdige blandinger skjønner jeg personlig ikke. Utenom det søte kjøkkenet så lager jeg all mat basert på intuisjon og ikke oppskrifter i gram eller milligram.

For å kverulere tilbake er det strengt tatt ingen indisk rett som heter tikka masala.

Har en slik "narkovekt", altså en vekt som måler ekstremt små mengder.

Men tror kanskje jeg bare dropper prosjektet og så bare hiver en ts av det og en ts av det oppe i gryta hver gang, Nå er jeg jo på rett vei, og tror vel jeg har funnet den perfekte blanding for min smak.

Kan også høre med Chili folka i England om de kan lage opp en blanding uten oregano til meg.

Hver gang jeg lager chili går alt på øyemål. Det er ikke hver gang jeg vil ha retten like spicy eller med like mye spisskummen. :) Oregano høres ut som en billig ingrediens kun for å drøye det andre. Ville heller brukt bittelitt timian enn noe annet 'grønt' krydder.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At noen ville giddet å bruke så mye tid på å lage ferdige blandinger skjønner jeg personlig ikke. Utenom det søte kjøkkenet så lager jeg all mat basert på intuisjon og ikke oppskrifter i gram eller milligram.

Så mye tid? Her er det snakk om å blande ferdig ting i større mengder så du sparer tid ved å slippe å måle mange ulike krydder hver gang (f.eks. 9+ ulike krydder i ml-klassen kontra 1 ss garam masala og noe annet småtteri). Det er en investering. For øvrig var det du som startet å prate om vekt. Jeg ville fortsette å måle i volum, fordi det er det oppskriftene vanligvis gir, og det er enklest uten å skulle oversette teskje til gram for hvert enkelt krydder når oppskriften gis i volum.

Du kan ikke bare bestemme at en teskje og spiseskje er hhv. 5 og 15 gram. Hvor mye gram det går per milliliter kommer helt an på krydderet, derfor er ikke dette så likefrem som du ser ut til å tro.

Det er tydeligvis mye du ikke skjønner, så jeg stopper her.

Lenke til kommentar

Oppsummeringen må være at det er lurt og tidsbesparende å lage sin egen krydderblanding, men det skal en del prøving og feiling til før man har den rette blandingen.

Det jeg i alle fall kan begynne med er å lage en chiliblanding til Chili Con Carne. Det er nokså enkelt siden jeg bruker 1ts av det meste. Så da kan jeg f.eks blande 10 x 1ts av hvert krydder og så vil jeg måtte bruke det som f.eks tilsvarer 1 x ts x antall chilityper = en x enhet. Eller blir ikke den utregningen riktig.

Altså, si jg bruker 5 chilityper. Alle bruker jeg en ts av. Så lager jeg en blanding med 10 x dette.

Da skal jeg bruke det som tilsvarer 5 ts av blandingen når jeg lager maten?

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare bestemme at en teskje og spiseskje er hhv. 5 og 15 gram. Hvor mye gram det går per milliliter kommer helt an på krydderet, derfor er ikke dette så likefrem som du ser ut til å tro.

Det var ikke noe jeg fant på ut av løse lufta. Google. Mål i vekt er forholdvis normalt i moderne kokebøker fra kjente kokker som f.eks Heston Blumenthal eller David Kinch. Ved måling basert på vekt får du garantert samme resultat hver gang, men som trådstarter nevner er det ofte i overkant hardcore for mat man lager hjemme på kjøkkenet så sant man ikke måler opp f.eks xanthan gum eller agar agar.

Det er tydeligvis mye du ikke skjønner, så jeg stopper her.

49902450.jpg

Hersketeknikkene kan du ta med deg til de andre forumkategoriene du skriver i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedpoenget er å spare tid, så du slipper å knote med masse oppmåling hver gang. Skal du ha 1 ss garam masala bestående av si 9 forskjellige krydder, blir det mange små mål å knote med hvis du skal gjøre det for én middag. Det kunne du jo gjort hvis du absolutt ville, men jeg regner med du ville gått lei ganske fort.

Ja, da har vi grunnleggende forskjellig syn på matlaging. Jeg syns faktisk det er gøy å bruke tid på kjøkkenet og det morsomste med å lage mat er å smake seg frem til et perfekt resultat. Men for all del, det er helt ok hvis man er uenig i dette, men jeg tror mange hadde hatt godt av å legge bort oppskrifstbøkene sine og bruke nese og tunge litt mer når de lager mat. ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, da har vi grunnleggende forskjellig syn på matlaging. Jeg syns faktisk det er gøy å bruke tid på kjøkkenet og det morsomste med å lage mat er å smake seg frem til et perfekt resultat. Men for all del, det er helt ok hvis man er uenig i dette, men jeg tror mange hadde hatt godt av å legge bort oppskrifstbøkene sine og bruke nese og tunge litt mer når de lager mat. ;)
Lenke til kommentar

Det gjør jeg stort sett alltid. Kanskje jeg har en oppskrift som basis, men jeg pleier alltid å legge til litt, ta bort noe slik at det smaker meg best. Men liker også å faktisk huske hva jeg la til, og hvor mye, eller hva jeg tok bort, til neste gang slik at retten blir nokså lik i smak. Men selvsagt litt ekstra krydder ut i fra dagsformen havner alltid i maten.

Nå har jeg funnet en Chili con Carne som passer meg veldig. Men der bruker jeg bl.a 7 ulike chilityper, oregano og sukker. For enkelhetsskyld hadde jeg håpet å lage en chiliblanding i alle fall, så jeg slipper å finne frem, og så måle opp 7 ulike typer hver gang. Men jeg overlever. Og så kan det jo være at jeg har lyst å bruke en annen chilitype neste gang, så kanskje best uten blanding.

Men grunnspørsmålet mitt var bare om det går (det vet jeg jo at det gjør), men hvordan lage sin egen krydderblanding. Det var egentlig bare alt jeg lurte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...