NinjaPiraten Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Hei, lurer litt på hvordan det er med overvåkning av ansatte. Har lest litt rundt omkring på forskjellige nettsider og funnet litt, men ikke noe som gir meg et ordentlig svar på det jeg lurer på. Jeg forstår at det er lov hvis det er mistanke om lovbrud og grove brudd på arbeidskontrakt osv. Jeg jobber i en butikk og da er det jo en selvfølge at kamera er over alt. Nå har det seg sånn at den nye sjefen har brukt kamera til å se om de ansatte jobber effektivt. Det er ikke snakk om at man sitter på stumpen inne på lageret og ikke gjør noe, det har bare gått litt treigt. Nå virker dette som et engangstilfelle, men jeg vil gjerne være klar til å ta det opp med sjefen hvis det fortsetter. Så vidt jeg har forstått så er det vel ikke lov til å bruke kamera til sånn? Om det er noe som er litt mer inn i det som kanskje kan gi noen eksempler på hva slags overvåkning av de ansatte som er lov? Er denne typen jeg har nevt over lov? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Arbeidsmiljøloven omtaler dette: Kapittel 9. Kontrolltiltak i virksomheten § 9-1.Vilkår for kontrolltiltak i virksomheten (1) Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstaker når tiltaket har saklig grunn i virksomhetens forhold og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren. (2) Personopplysningsloven gjelder for arbeidsgivers behandling av opplysninger om arbeidstakere i forbindelse med kontrolltiltak med mindre annet er fastsatt i denne eller annen lov. § 9-2.Drøfting, informasjon og evaluering av kontrolltiltak (1) Arbeidsgiver plikter så tidlig som mulig å drøfte behov, utforming, gjennomføring og vesentlig endring av kontrolltiltak i virksomheten med arbeidstakernes tillitsvalgte. (2) Før tiltaket iverksettes, skal arbeidsgiver gi de berørte arbeidstakerne informasjon om: a) formålet med kontrolltiltaket, b) praktiske konsekvenser av kontrolltiltaket, herunder hvordan kontrolltiltaket vil bli gjennomført, c) kontrolltiltakets antatte varighet. (3) Arbeidsgiver skal sammen med arbeidstakernes tillitsvalgte jevnlig evaluere behovet for de kontrolltiltak som iverksettes. Legg særlig merke til at kontrollvirksomheita må være saklig begrunna og at den belastninga dette medfører for arbeidstakaren ikkje skal være større enn arbeidsgivers gevinst med slik overvåkning. Før ein kan bruke kameraovervåkninga til kontroll av arbeidstakarane så skal dette arbeidstakarane informerast. Datatilsynet har nærmare beskrivelser om korleis regelverket skal tolkast. 1 Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 27. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2015 Har lest dette et par ganger før, men det gir meg ikke et orgentlig svar. Jeg synes ikke det er sakelig begrunnet å sjekke på kamera om det er gjort en bra eller dårlig jobb, så lenge jobben er gjort. Det skal være ganske ille for at jeg synes det skal være sakelig å sjekke kamera, man hva jeg synes har ikke så mye å si. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) Det er da et ordentlig svar du nettopp har fått. Dersom kameraet er innsatt med formålet tyverisikring, skal et eventuelt kontrolltiltak - overvåke arbeidsadferd og tempo - avtales sammen med tillitsvalgt og opplyses om. En opplagt mindre krenkende løsning er selvsagt at nærmeste leder utfører arbeidet sammen med vedkommende (eller bare overser det) og gjør seg en vurdering av hvor lang tid et slikt arbeid burde ta, og noe tillitsvalgt da selvfølgelig vil foreslå. Datatilsynet virker i alle fall helt klar på dette: "Er ikke overvåkningen nødvendig, er den heller ikke lovlig." http://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/Er-kameraovervakingen-nodvendig/ "I noen situasjoner vil det også være påkrevd; en arbeidsgiver har plikt til å drøfte behov, utforming, gjennomføring og vesentlig endring av kontrolltiltak i virksomheten med arbeidstakernes tillitsvalgte." Og da er det igjen paragrafene over du forholder deg til. Endret 28. januar 2015 av cuadro 1 Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2015 Ok, takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå