Mr_Tiger Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Regner med at det er noen her som regulerer panelovner med homeseer. Hvordan har dere gjort det i hs3? bruker selv et tempsensor og en pluginmodul som jeg kobler panelovnen til. Får å styre dette bruker jeg et script som Moskus har lagd. Ser at smarthus selger noen termostater, noen som har testet disse mot panelovner. Varmekabler har jeg ikke fått inn i hs enda, da jeg ikke har sett noen fullgode løsninger på dette enda. Hvis det er noen som styrer varmekabler via hs, hadde det vært fint om du kunne skrive et par ord om dette. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) Jeg har gjort som du beskriver, altså styring av plugin modul via script i homeseer. Dog bruker jeg en Nest termostat (wifi-tilknyttet) som er lagt inn i Homeseer slik at jeg kan endre settpunktet direkte på termostaten i tillegg til HStouch. Med en z-wave termostat kan du i teorien styre plugin-modulen direkte fra termostaten (du kan sette flere ulike "associations" i Z-Wave oppsettet). Ulempen er at du neppe får styrt mer enn 1 eller 2 moduler slik, i hvert fall med den Secure/Horstmann SRT321 termostaten jeg har testet. Det er rett og slett for få markeder som bruker elektrisk punktoppvarming på den måten som vi gjør i Norge. Endret 27. januar 2015 av abraxa Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Jeg har lagd script til HS2. Til HS3 bruker jeg en "innebygget" termostat i RFXCOM-plugin'en. Den er helt virtuell, og kan styre så mange moduler du ønsker hvis du trenger mer enn en. abraxa, vet du om noen Z-wave termostater som fungerer direkte med HS3 eller er det Nest som gjelder hos deg? Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 abraxa, vet du om noen Z-wave termostater som fungerer direkte med HS3 eller er det Nest som gjelder hos deg? Selv så bruker jeg Secure SRT321 (har 11 stykk) sammen med 2 panelovner og 9 Qubino releer til varmekabler i Indigo. Dette fungerte også fint når jeg brukte HS3, men da med Fibaro releer. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 abraxa, vet du om noen Z-wave termostater som fungerer direkte med HS3 eller er det Nest som gjelder hos deg? Selv så bruker jeg Secure SRT321 (har 11 stykk) sammen med 2 panelovner og 9 Qubino releer til varmekabler i Indigo. Dette fungerte også fint når jeg brukte HS3, men da med Fibaro releer. Flott! Takk for tipset, mulig jeg må ha en slik på badet. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Det er den secure jeg har, selges også under andre navn som Horstmann elns. Den leses av homeseer, men jeg hadde problemer med å endre settpunkt fra hs. Samt mye strev for å få endret settings, dette var nok også pga problemer med hs på Linux. Har montert den på hytta så har ikke fått testet så mye. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Var det HomeSeer 2 eller 3? Jeg vet den hadde noen problemer med HS2. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 (endret) Det er den secure jeg har, selges også under andre navn som Horstmann elns. Den leses av homeseer, men jeg hadde problemer med å endre settpunkt fra hs. Samt mye strev for å få endret settings, dette var nok også pga problemer med hs på Linux. Har montert den på hytta så har ikke fått testet så mye. Når du kobler den opp mot Homeseer så må du passe på at HS er assosiert med gruppe 3, 4 & 5. Gruppe 1 skal kun brukes til moduler som støtter termostat settpunkt (Secure SSR303, Qubino ZMNHIA2 osv), Gruppe 2 skal kun brukes til moduler som støtter On/Off (Fibaro FGS211, Qubino ZMNHAA2 osv). EDIT: Når du skal konfigurere den så må du vri hjulet til du ser "Li" i displayet. Da holder den seg våken i 3 minutter slik at du kan konfigurere den. Endret 28. januar 2015 av _iblis_ Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Regner med at det er noen her som regulerer panelovner med homeseer. Hvordan har dere gjort det i hs3? bruker selv et tempsensor og en pluginmodul som jeg kobler panelovnen til. Får å styre dette bruker jeg et script som Moskus har lagd. Ser at smarthus selger noen termostater, noen som har testet disse mot panelovner. Varmekabler har jeg ikke fått inn i hs enda, da jeg ikke har sett noen fullgode løsninger på dette enda. Hvis det er noen som styrer varmekabler via hs, hadde det vært fint om du kunne skrive et par ord om dette. Jeg bruker SRT321, og den kan styre opp til fire pluginmoduler uten problemer. De kan enten grupperes via direkte assosiering, eller gjennom GUI (i alle fall i Vera). Å bruke tempsensor til dette tror jeg kan føre til at temperaturen ikke holdes like stabil, det er i alle fall min erfaring. SRT321 har en setting for elektrisk oppvarming hvor den kjører 12 sykluser i timen. Hos meg fungerer dette utmerket og den holder en veldig stabil og behagelig temperatur. En annen fordel er at du alltid kan overstyre eventuelle regler/setpoints manuelt ved å skru på hjulet. Det er jo ikke alle i familien som er enige i at 21 grader alltid er nok :-) Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Hvis du bruker fire direkte assosiasjoner i SRT321, da får du vel ikke koblet den inn i styringssystemet? Ref. det _iblis_ skriver om at gruppe 3, 4 og 5 skal assosieres med HomeSeer/styringssystem. Eller kan du koble flere on/off plugin-moduler mot gruppe 2 samtidig? Ellers var det HS3 jeg hadde litt problemer med setup på, men tror det var et generelt problem med Z-Wave som ga meg problemer. Takk for tipset ang. oppsett _iblis_. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Hvis du bruker fire direkte assosiasjoner i SRT321, da får du vel ikke koblet den inn i styringssystemet? Ref. det _iblis_ skriver om at gruppe 3, 4 og 5 skal assosieres med HomeSeer/styringssystem. Eller kan du koble flere on/off plugin-moduler mot gruppe 2 samtidig? Ellers var det HS3 jeg hadde litt problemer med setup på, men tror det var et generelt problem med Z-Wave som ga meg problemer. Takk for tipset ang. oppsett _iblis_. Ja, kan koble flere i gruppe 2 samtidig. Mulig det er noe forskjell i Vera vs HS jeg ikke kjenner til. Jeg har on/off modulene assosiert med Vera, SRT assosiert med Vera - og så legger jeg on/off modulene i gruppe 2 under SRT gjennom grensesnittet. De er da direkte assosiert, men ikke ved at jeg holder termostaten inntil hver modul og legger til om du skjønner. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Det er selve enhetene som styrer assosiasjon, ikke controlleren, den bare setter det opp. Kan en henhet assosieres med flere, så kan også controlleren (deriblant HomeSeer) sette det opp. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Ok, da er jeg med. Har ikke fått opp denne muligheten i HomeSeer, men kan være de nevnte problemene med Z-Wave. Høres jo praktisk ut å kunne gjøre dette utenom den ganske så knotete menyen i SRT. Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Det er selve enhetene som styrer assosiasjon, ikke controlleren, den bare setter det opp. Kan en henhet assosieres med flere, så kan også controlleren (deriblant HomeSeer) sette det opp. Ja, det var det jeg prøvde å få frem - om enn noe omstendelig.. Ok, da er jeg med. Har ikke fått opp denne muligheten i HomeSeer, men kan være de nevnte problemene med Z-Wave. Høres jo praktisk ut å kunne gjøre dette utenom den ganske så knotete menyen i SRT. Synes det var mye styr med SRT i begynnelsen, men nå har jeg lært meg å like dem . Menyen er litt knotete og det er en drøss med ulike "oppskrifter" for å få de til å virke, men når man får de til - er de helt super. Har vært i kontakt med Secure angående GEN5 pluginmoduler som ikke lar seg styre, og de er veldig aktive og på hugget for å finne ut av dette. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Har vært i kontakt med Secure angående GEN5 pluginmoduler som ikke lar seg styre, og de er veldig aktive og på hugget for å finne ut av dette. Hmm, er det de fra Aeotec? Det er jo de jeg forsøker å bruke.. Er det fortsatt problemer med dette, så skal jeg i hvert fall unngå denne feilkilden! Lenke til kommentar
jespolini Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Har vært i kontakt med Secure angående GEN5 pluginmoduler som ikke lar seg styre, og de er veldig aktive og på hugget for å finne ut av dette. Hmm, er det de fra Aeotec? Det er jo de jeg forsøker å bruke.. Er det fortsatt problemer med dette, så skal jeg i hvert fall unngå denne feilkilden! Ja, det stemmer. Da er det ikke rart du har problemer! Dette er modulene som smarhus selger, på klistremerket bakpå står det "Smart Switch Gen5 - ZW075" Klipp og lim fra e-post med Secure: Wesee no issue from a frequency or protocol point of view of the GEN5 switch. The product is Z-Wave Plus certified and has support for the binary switch command class, so will always work with the SRT321 when run as a two product system. We see from the Vera forum that many people are having issues Vera UI7 and our engineers suspect it is because the default the security is being set by Vera. We don’t support the security command class on the SRT321 at present and looking at the implementation it is going to have a battery life impact. Hvordan "security" settes for disse modulene i HS vet ikke jeg noe om. Men jeg har mine tvil når det kommer til at dette utelukkende er Vera-problemer. Har fjernet modulene fra nettverket mitt, og likevel fungerer ikke direkte assosiering med SRT. Da er ikke Vera involvert... Det er synd at dette ikke funker, for modulene er veldig fine, kompakte og lager ikke hørbar lyd når de switcher av/på (hvis ikke du ligger like ved og lytter da..:-)) . Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) Moskus, du hadde en script som man kan styre panelovner med en temp.føler til hs2, har du et script til hs3 også? eller har du løst det på en annen måte i hs3. Evt, er det mulig å få det også den til hs2 har fungert bra:) Edit: ser at du ikke bruker script til dette i hs3, men en innebygd funksjon i RFXcom plug-in. Kan du fortelle litt mer hvordan det fungerer og evt.hvordan man gjør det? Kan man bruke z-wave plugin moduler til dette, eller må man f.eks bruke nexa sine plugin moduler. Endret 2. februar 2015 av Mr_Tiger Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) Det er kanskje det som står under kap.7.8. Thermostat device i RFXcom manualen:) Da går det vel ikke ann å bruke z-wave produkter, de kommer hvertfall ikke opp under config oppsettet. Endret 2. februar 2015 av Mr_Tiger Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Det er kanskje det som står under kap.7.8. Thermostat device i RFXcom manualen:) Da går det vel ikke ann å bruke z-wave produkter, de kommer hvertfall ikke opp under config oppsettet. Joda, det skal gå fint, det er det jeg gjør. Hvilken ovn du skal styre setter du under Heater/Cooler devicen. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Her dere foresten sett de nye Glass panelovnene til Biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Radiator-El/Varmeovn-med-glasspanel-440050/ De helt hvite (nederst i lista) er sikkelig lekre. Eneste er at lysdiode tallene som viser faktisk temp, på toppen av ovnen, lyser litt VEL sterkt. Vurderer å kjøpe MANGE. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå