Schreiber Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 jeg sitter med en ruter og abonnement fra NextGenTel, men ikke fanken om jeg klarer å få koblet opp. Ledningen fra veggen er koblet i en splitter. Den går derfra til vanlig telefon (funker fint) og til ruteren (ikke snakk om å fungere.) Ruteren har to lys foran: En for WiFi (funger, da jeg finner nettverket) og en til Status (grønn sirkel). Om jeg kobler en kabel fra ruteren til en laptop lyser det et gult lys over ledningen bak ruteren, så jeg ser den har kontakt. Men bortsett fra disse tre lysene er det ingen lys noe sted. Jeg har vært i kontakt med NextGenTel via mail for å sjekke om linjen er åpnet, og det er den. Dermed: Alt ser ut til å være i orden. Alt av ledninger er koblet rett. Linjen ut er åpnet. Jeg får kontakt med WiFi-nettet. Likevel kommer jeg meg ikke på nettet via den. (i skrivende stund bruker jeg en gammel ruter fra ICE med elendig hastighet.) Noen som har et tips hva jeg kan gjøre? Alt skal fungere. Det gjør det bare ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Prøv å bytte splitter, det kan være feil på de av og til. Ev koble fra telefonen og splitteren, og koble direkte fra modem til kontakt for å teste. Kan også være feil på modem, NGT er ikke kjent for å levere det beste på markedet. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Er routeren din ett modem? Du MÅ HA ett DSL modem for å kunne koble deg til, på modemet fra Telenor for eksempel så er det en egen DSL port du må plugge kabelen fra veggen inn i, også plugge PC og lignende i Ethernet portene på modemet, eller evt sette opp bridge til egen router om det var det du ønsket, men da måtte du sette opp en PPoE tilkobling med brukernavn og passord på routeren som var koblet til modemet for å få kontakt. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 27. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2015 Jeg har prøvd å koble ruteren rett til veggen, men det hjalp ikke stort. Ruteren fikk jeg da jeg bestilte abonnentet, så den skal ikke trenge noe annet for å koble seg på. Kabelen fra veggen går nå i splitteren, og fra den til DSL-porten bak ruteren. Prøvde å bytte den ut med en WLAN-kabel i stedet, men den passet ikke i splitteren. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Er det en mulighet at abonnementet ikke er aktivert? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Er dette et nytt abonnement? Har det fungert før? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Du kan alltids prøve å resette routermodemet til fabrikkinnstillinger, og prøve igjen. Hjelper neppe, men det er nok det NGT vil du skal prøve før de sender nytt routermodem. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 27. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2015 Det er et nytt abonnenet., og det er nok bekreftet at linjen ble åpnet forrige torsdag. Så for å oppsummere litt: - Alt av kabler er koblet rett. - Koblet ruteren rett til veggen, utenat det hjalp. - De eneste lysene er status og wifi, samt LAN når jeg kobler den til en PC via kabel. - Wifi funker, dvs jeg finner ruteren. Men den kommer seg ikke på nettet. - Har prøvd av alle mulige kombinasjonen å koble til med. LAN, WLAN, phone, you name it. Ingenfing nytter. - Har rebootet ruteren. - Resatte ruteren med et binder på liten knapp bak ruteren. - Logget inn på selve ruteren uten problem, men hjalp ikke å gjøre noe der (DNS osv.) Så hva nå? Er det mulig å bytte ruteren? Har en annen ruter liggende som ikke er i bruk. Tenker på brukerernavn os? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Du kobler opp modemet som du skal og lar det stå tilkoblet, gjerne rett i veggen uten splitter, og så ringer du Nextgentel og ber de sjekke linja. Hvis de ikke får kontakt med modemet må de enten sende nytt modem eller sende tekniker for å sjekke linja. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 La dem sende nytt modem hvis de MÅ, men jeg er 99% sikker på at linja er koblet feil. Hvis den f.eks. er koblet på en egen linje mot huset, og ikke på delt aksess med telefonen, vil det ikke fungere i samme telefonkontakt som telefonen (med eller uten splitter). Det KAN være flere linjer inn til huset, men det er ikke vanlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Det KAN være flere linjer inn til huset, men det er ikke vanlig. Det er faktisk ikke uvanlig. Tror det er 3 linjer til huset mitt..... Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 27. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2015 Da jeg tenkte å få bredbånd hit startet jeg med å søke på adressen hit, og fikk beskjed om at bredbånd går helt fint. Det er ikke det raskeste eller noe, men det skal fungere helt fint. Jeg vet også at linjen ble åpnet forrige torsdag. De sa alt ble klargjort da, men de trengte ikke gjøre noe som helst innendørs. I teorien betyr dette at jeg trengte å koble en ledning fra telefonkontakten til splitteren, og fra splitteren til selve ruteren. En annen går fra splitteren til telefonen. Problemet er at det ikke funker. Telefonen fungerer helt fint, men hva gjør jeg når jeg ikke får kontakt med selve bredbåndet? Det er bare en kontakt inn i huset, så er det noe jeg har koblet feil på ett eller annet vis? Må jeg kontakte NGT og be dem ordne ledningen på nytt? Det verste er at jeg prøvd å bruke mobilt bredbånd fra både Telenor og Ice, og ingen av dem funker noe særlig bra. Begynner å bli desperat etter bedre bredbånd... Får ikke sett noe som helst på youtube, og det sier jo sitt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Ja, du må kontakte NGT. Det er bare de som kan feilsøke linja og/eller sende nytt modem. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 27. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2015 Takk, skal gjøre det i morgen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Kontrollspørsmål: Har du ISDN eller vanlig analog telefon? Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 27. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2015 Det er nok vanlig analog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå