Gå til innhold

Knapt noen musikkpirater under 30 igjen i Norge


Anbefalte innlegg

 

Marte Thorsby og IFPI mener de har utryddet piratkopiering av musikk ved å tilby enklere løsninger gjennom tjenester som Spotify og Wimp.

Spotify og Wimp har vokst på tross av IFPI og dered medsammensvorne, ikke på grunn av de. Snakk om forsøk på tyveri av æren for andres arbeid.

Akkurat det tenkte jeg også. Er ikke IFPI en av de som nå prøver å legge ekstra avgifter på internett, fordi vi strømmer lovlig via det?

Håper både Spotify og Wimp kommer ut og svarer henne med at hun kan krype tilbake under steinen sin og slutte ta æren for dette.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper da inderlig at de har tatt høyde for inflasjon i sitt eget regnestykke.

 

 

Til dags dato har jeg ikke sett noen som har oppgitt før-tall justert for inflasjon uten å oppgi det. Justering for inflasjon skal alltid oppgis, og i dette tilfellet vil det være til deres disfavør å justere for inflasjon, så da kan du være helt sikker på at de ikke justerer uten å si ifra om at det er gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som "husker" mp3, tagging, etc.

Er det noen som driver med det nå? Nope! Kanskjer en eller annen med spesielle interesser, men ...

Jeg tror det er advokater som tjener mest på den digitale mediastriden. La alle bøker og filmer gå via et "jukebox-system", som Spotify etc., og prissett riktig, så løser dette seg av seg selv.

Det blir mange mer eller mindre direkte involverte "piratejegere" som blir arbeidsledig. Det er kanskje disse leverandørene først må slutt å høre på?

Lenke til kommentar

Dette er to ting som ikke har så mye med hverandre å gjøre. Det er to veldig forskjellige tekologier. Mp3( dominert av piratkopiering både før og nå) er langt mer tungvindt enn streaming.

 

Jeg kan garantere at bruk av mp3 filer har falt drastisk, men jeg vil tro at andelen som skaffer mp3 filer lovlig/ulovlig nok er ganske lik som før.

Lenke til kommentar

Eg høyrer til desse som hugsar kva ein kassettspelar eller ein videospelar er for noko, og er vant til å ha mogelegheit til å "ta opp"/lagre eller laste ned det eg ser eller høyrer på. Eg føretrekkjer dessutan å kunne høyre på musikk sjølv om eg er utanfor dekning. Tidlegare hadde Platekompaniet ein bra nettbutikk der ein kunne kjøpe nedlastbar musikk, men denne vart lagt ned og erstatta med reklamering for Wimp. Eg lurer på om nokon kjenner til alternativ til gode gamle CDON der ein framleis får kjøpt norsk og/eller utanlandsk musikk.

 

Mi meining er at god tilgang på gode og lovlege måtar å laste ned (evt. strøyme) innhald på vil utkonkurrere piratnedlasting, og at musikkindustrien med IFPI i spissen dermed har seg sjølv å takke for ein stor del av den ulovlege nedlastinga som har vore.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Spotify tilbyr lokal lagring av spillelister på mobilen, så sånn sett får du tilgang hvor som helst. Men jeg er altså en av de som fortsatt driver med tagging og organisering av musikkfiler... :p

 

Hovedproblemet jeg har med streaming (og forsåvidt også youtube/programmer som organiserer spillelister derfra) er at det i mye mindre grad enn fysiske filer er en varig løsning. Forsvinner tjenesten, så forsvinner også musikken. (Evnt. enkeltartister om de velger å trekke seg ut, som i eksempelet til newman221. Det skjer flere ganger i mnd at det forsvinner artister fra spillelistene mine på Spotify, selv om de er blitt flinkere på å skjule det for brukerne (før så ble de merket med grått, nå bare forsvinner de)).

De eldste musikkfilene på maskinen min stammer fra arkiveringen jeg gjorde av CDene mine for over 10 år siden. De har vært innom to stasjonære, fire laptoper, og tre eksterne disker. Og jeg har spilt de av med Winamp, Foobar2000, MediaMonkey, Songbird, MusicMatch, WMP, iTunes osv. Den overlegne taggingen/metadataen på de fører også til at jeg kan lage automatiserte spillelister som oppdateres av seg selv (hvilket ofte er bedre enn drag n drop i spotify).

 

Forskjellen mellom streaming og lokale filer blir litt som forskjellen mellom det å kjøpe bøker, og det å låne de på biblioteket. (Og jeg sier ja takk begge deler...) Spotify er en fantastisk tjeneste. Der har jeg spillelister bestående av enkeltlåter fra random artister (jeg antakelig ikke husker navnet på engang når jeg lytter til de). Men musikk jeg virkelig synes er bra, ønsker jeg å lagre lokalt, slik at det er noe jeg kan holde på i årene som kommer. (Og er det en "klassiker" så kjøper jeg det på LP).

Endret av blured
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi over 30 er nok mer kvalitetsbevisste (FLAC kontra streaming) pluss at vi hører på mer variert musikk enn det som er tilgjengelig via Spotify osv. Godt over halvparten av musikkbiblioteket mitt finner du ikke på Spotify, og da er det temmelig poengløst for meg å bruke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Så det er bare folk over 30 som hører på innhold man ikke finner på spotify og wimp?

Bare vi som hører på musikk vet du. De under 30 hører på masseprodusert listepop som kvernes ut av den store musikkmaskinen i USA. Talent er unødvendig så lenge utseendet er markedsførbart.

 

(Og Ja, jeg vet at jeg overdriver, så slipper dere å bli fornærmet, slik jeg vet det er noen som vil bli)

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Youtube? Eier dere ikke kvalitetsforventninger til lytteopplevelsen?

 

Nei, det er ikke viktig for det store flertallet. Så lenge det er lyd så er det greit for røkla. Mange som hører på musikk over høytalerne i laptopen. Noen synes også mono er helt greit der de lytter til musikk over høytaleren på mobilen. Gjerne mens stereoanlegget står og støver ned rett ved siden av. Er jo så mye stress å putte inn den pluggen hver gang vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Positive med piratkopiering var at man fant utallige fantastiske mikser av diverse låter, noe som er vanskelig å finne da de folka(mannen i gata) som driver med dette ikke har rettigheter til låtene.

 

Finner heldigvis mikser på youtube, mer enn jeg finner på Spotify og Wimp får jeg gratis. Liker ikke utseendet på noen av de.

 

Hva tror dere vi over 30 hører på!? Bach? Hører forsatt på progressive house.

 

Husker TG, da vi nøyde oss med 128kbit og 192kbit var HI-FI. *nostalgi*

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og da er det vel på tide å fjerne en del avgifter som ble laget pga "den utstrakte" kopiering av musikk på fildelingstjenester og via kassetopptakere / cd opptakere etc?

 

Du tenker kanskje på kassettavgiften? Den ble fjernet for mange år siden. Den kom aldri på cd-plater eller andre medier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi over 30 er nok mer kvalitetsbevisste (FLAC kontra streaming) pluss at vi hører på mer variert musikk enn det som er tilgjengelig via Spotify osv. Godt over halvparten av musikkbiblioteket mitt finner du ikke på Spotify, og da er det temmelig poengløst for meg å bruke det.

 

Det kan godt tenkes at over gjennomsnittelige musikkinteresserte som også er over 30 foretrekker fysiske eller andre medier uten tap av kvalitet, rett og slett fordi det er hva man er vant med. Syns derimot at det er ganske sterkt å trekke den linjen at det også fører med seg en mer variert musikksmak.

 

Vanskelig å finne data til å backe opp dette med, men her kan du se hvem som hører på radio fordelt på kjønn, alder og utdanning. P4 er veldig populært med 32% i alderspektrumet 35-44 år, og vi vet jo alle hvor variert musikk spiller.

 

http://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/radio/351

 

Forskjell på statistikk med alder tror jeg nok har mer med teknologiinteresse enn musikksmak å gjøre. Kan forøvrig nevne at også store deler av musikken jeg hører på finner du ikke på streamingtjenester, uten at det i seg selv betyr noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...