Cochise Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) Jeg har startet en liten nettbutikk der kundene betaler med kort. Betalingen går via en innløser som overfører beløp til min konto. Disse beløpene omfatter som regel flere salg på en gang – typisk en dags omsetning. Hvordan fører jeg best disse salgene i regnskapet? Bør jeg føre hver enkelt salg, eller kan jeg føre hver overføring fra kortinnløseren som kontantsalg? Hvordan er i såfall kravet til dokumentasjon fra kontantsalg? Holder det å legge ved bokføringsbilaget fra nettbanken? Endret 27. januar 2015 av Cochise Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Jeg kan ikke skjønne annet enn at du skal føre dette som to transaksjoner: Hvert salg skal føres som kredit på varesalg og debet på fordring mot kortleverandøren, mens avregningen føres som kredit på fordringer og debet på bankinnskudd. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Forutsatt at du er bokføringspliktig: Du kan ikke bruke regler om kontantsalg når du driver nettbutikk, betalingsforpliktelsen gjøres ikke opp ved levering, jfr. bokføringsforskriften § 5-3-1. Du må føre salgsdokumentasjon for hvert enkelt salg etter bokføringsforskriften § 5-1-1. Lenke til kommentar
Cochise Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 Vil det si at jeg ikke kan lage et samlebilag med f.eks. en bunt med korttransaksjoner fra kortselskapet og knytte disse opp mot de spesifikke salgene med kvittering fra nettbutikken? Eller bokføre alle salg samlet for en måned og dokumentere disse med utskrifter av kvitteringene fra nettbutikken som dokumenterer summen? Det blir en del arbeid dersom hvert salg skal bokføres, f.eks. om en har 90–100 transaksjoner daglig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Du må skille mellom bokføringen av salg og bokføring av betaling. Salg må du bokføre etterhvert som de skjer, men betalingen bokfører du når du får den. I praksis ville jeg satt opp en konto for betalingsløsningen i kundereskontroen, og bokført salgene som K3100 D1500 (spesifikk kundereskontro) for hvert salg. Når betalingen kommer inn på din konto kjører du den som en transaksjon med K1500 D1920, for eksempel. Skattemyndighetene gleder seg nok til å høre "jeg har ikke bokført salg fordi det ble så mye arbeid å gjøre det". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå