Gå til innhold

Ubisoft deaktiverer «svindelnøkler» fra billigbutikker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det uproblematisk å fjerne spill hvis nøklene er stjålet, men ikke dersom de er kjøpt på lovlig måte (og videresolgt)? All den tid forbrukerne ikke kan vite hva som er tilfellet når de kjøper spillet så er jo de to situasjonene identiske fra deres ståsted

Totalbuiscuit forklarer det ganske bra når det gjelder stjålet gods.

Hvis du kjøper en sykkel som er tyvgods og politiet finner ut av dette vil de ta sykkelen og gi den tilbake til eier. Eieren av denne sykkelen har ingen obligasjoner til å gi deg en ny sykkel eller la deg beholde den. Og ikke politiet heller. Ser dere hvor jeg vil med dette?

Hvis nøklene var tyvgods, HVIS, så har du som kjøper ingen rett til å få nytt spill eller beholde det. Derfor er det ikke vits å klage på Ubisoft, klag heller på nettstedet du kjøpte nøkkelen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

De kjøper billige kopier i Kina/Russland eller noe slikt og selger nøklene. Så det er nok ikke tyvegods.

I noen av tilfellene så stemmer nok dette, har jo vært solgt en del russiske nøkler på G2play.

Hovedsaklig er det jo EU keys.

Lenke til kommentar

Hvis det nå faktisk skulle vise seg å være tyvegods, vil jeg uansett hevde at det er temmelig klandreverdig av Ubisoft å trekke spillene tilbake. Det er ingen begrenset mengde spillnøkler tilgjengelig, så det er ikke slik at Ubisoft må trekke dem tilbake for å kunne selge kopiene igjen. Hvis slike nøkler er et problem for Ubisoft bør de heller fokusere på å forhindre at de havner på markedet. Ett slikt virkemiddel kan jo være å sørge for mindre prisforskjell mellom regionene.

Det virker rett og slett som om Ubisoft her ønsker å skremme folk fra å kjøpe spillene deres på rimeligere plasser.

Hvis det skulle vise seg at dette er tyvegods, vil jeg påstå det kan være fornuftig å trekke nøklene tilbake, slik at kundene mister tilgang. Kundene må dermed kontakte butikken, som igjen må skaffe nye nøkler. Disse nøklene får da Ubisoft solgt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett årsak, det være seg om de er "stjålet" , svindlet til seg via falske kreditt kort, uautorisert reseller, eller what-not, så skal ikke det gå utover forbrukeren som til syvende og sist har betalt en relativt sannsynlig sum penger for spillet!

Det er Ubisoft/leverandøren sitt problem om noen har fått tak i varene deres og selger de billigere enn dem selv, ikke forbrukeren.

Du sier at "heleri er heldigvis ikke lovlig" , neida, forsåvidt greit nok det, men i real-life så er terskelen for hva en forbruker skal mistenke at er heleri veldig høy. Hvis jeg kjøper en PS4 til 1500kr så er det faktisk helt sannsynlig.

Ta deg en tur til mål området etter Birken, så kan du få deg utstyr i 50 tusen klassen slengt i fanget av en illsint bedrifts-leder som meldte seg på kun for å være kjekkas, men hater livet innen han kommer i mål.

Det er ikke heleri å selge den sykkelig/skiene videre til 1000kr selvom det er usannsynlig billig.

Poenget mitt er at det skal ikke gå utover han som i god tro har kjøpt spillet, han har tross alt betalt for det selvom det var billigere enn uPlay/Steam/Origin, som er overpriset.

Jeg kan til NØD strekke meg til at hvis utvikler/leverandør fremlegger bevis for at jeg har kjøpt ett stjålet produkt, så kan de tilby meg å betale en viss sum for at kopien min skal bli "lovlig". (si f.eks. 100kr)

Jeg vil si at dette er en veldig skummel side ved digital distribusjon, at utgiver når som helst kan trykke på en knapp og fjerne produktet ditt.

Hvis du kjøper en sykkel som er tyvgods og politiet finner ut av dette vil de ta sykkelen og gi den tilbake til eier. Eieren av denne sykkelen har ingen obligasjoner til å gi deg en ny sykkel eller la deg beholde den. Og ikke politiet heller. Ser dere hvor jeg vil med dette?

Hvis nøklene var tyvgods, HVIS, så har du som kjøper ingen rett til å få nytt spill eller beholde det. Derfor er det ikke vits å klage på Ubisoft, klag heller på nettstedet du kjøpte nøkkelen.

Nei, her tar du faktisk feil.

Jeg har selv vært i identisk situasjon, men summen sykkelen var kjøpt for var høyst sannsynlig. I dette tilfellet ble selgeren (les: tyven) funnet og stilt ansvarlig, og dømt til å betale tilbake til kjøperen, og betale for slitasje på utstyret som var kommet i mellomtiden/erstatning.

For ikke å snakke om at man er faktisk nødt til å skille på fysiske gjenstander og ett digitalt distribuert spill. Kjøperen handler i god tro, det er SELGEREN som skal tas.

Endret av Dingy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett årsak, det være seg om de er "stjålet" , svindlet til seg via falske kreditt kort, uautorisert reseller, eller what-not, så skal ikke det gå utover forbrukeren som til syvende og sist har betalt en relativt sannsynlig sum penger for spillet!

Det er Ubisoft/leverandøren sitt problem om noen har fått tak i varene deres og selger de billigere enn dem selv, ikke forbrukeren.

Du sier at "heleri er heldigvis ikke lovlig" , neida, forsåvidt greit nok det, men i real-life så er terskelen for hva en forbruker skal mistenke at er heleri veldig høy. Hvis jeg kjøper en PS4 til 1500kr så er det faktisk helt sannsynlig.

Ta deg en tur til mål området etter Birken, så kan du få deg utstyr i 50 tusen klassen slengt i fanget av en illsint bedrifts-leder som meldte seg på kun for å være kjekkas, men hater livet innen han kommer i mål.

Det er ikke heleri å selge den sykkelig/skiene videre til 1000kr selvom det er usannsynlig billig.

Poenget mitt er at det skal ikke gå utover han som i god tro har kjøpt spillet, han har tross alt betalt for det selvom det var billigere enn uPlay/Steam/Origin, som er overpriset.

Jeg kan til NØD strekke meg til at hvis utvikler/leverandør fremlegger bevis for at jeg har kjøpt ett stjålet produkt, så kan de tilby meg å betale en viss sum for at kopien min skal bli "lovlig". (si f.eks. 100kr)

Jeg vil si at dette er en veldig skummel side ved digital distribusjon, at utgiver når som helst kan trykke på en knapp og fjerne produktet ditt.

Nei, her tar du faktisk feil.

Jeg har selv vært i identisk situasjon, men summen sykkelen var kjøpt for var høyst sannsynlig. I dette tilfellet ble selgeren (les: tyven) funnet og stilt ansvarlig, og dømt til å betale tilbake til kjøperen, og betale for slitasje på utstyret som var kommet i mellomtiden/erstatning.

For ikke å snakke om at man er faktisk nødt til å skille på fysiske gjenstander og ett digitalt distribuert spill. Kjøperen handler i god tro, det er SELGEREN som skal tas.

Du forstod meg ikke. Jeg har rett. Sa aldri noe om at tyven/selgeren ikke ville bli stilt til ansvar. Sa at eieren ikke vil.

Lenke til kommentar

Hvis det nå faktisk skulle vise seg å være tyvegods, vil jeg uansett hevde at det er temmelig klandreverdig av Ubisoft å trekke spillene tilbake. Det er ingen begrenset mengde spillnøkler tilgjengelig, så det er ikke slik at Ubisoft må trekke dem tilbake for å kunne selge kopiene igjen. Hvis slike nøkler er et problem for Ubisoft bør de heller fokusere på å forhindre at de havner på markedet. Ett slikt virkemiddel kan jo være å sørge for mindre prisforskjell mellom regionene.

Det virker rett og slett som om Ubisoft her ønsker å skremme folk fra å kjøpe spillene deres på rimeligere plasser.

Hvis det skulle vise seg at dette er tyvegods, vil jeg påstå det kan være fornuftig å trekke nøklene tilbake, slik at kundene mister tilgang. Kundene må dermed kontakte butikken, som igjen må skaffe nye nøkler. Disse nøklene får da Ubisoft solgt.

Tror du disse butikkene faktisk skaffer nye nøkler da? Jeg forstår tankegangen, men er ikke så sikker på at det er fornuftig av Ubisoft å angripe det fra den retningen. De har et temmelig (fortjent) råttent rykte som de har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du disse butikkene faktisk skaffer nye nøkler da? Jeg forstår tankegangen, men er ikke så sikker på at det er fornuftig av Ubisoft å angripe det fra den retningen. De har et temmelig (fortjent) råttent rykte som de har.

Jeg fikk refundert alt i store credit hos g2play. Det er hvertfall noe. Nå venter jeg bare på at farcry 4 faller litt i pris, så har jeg ikke tapt noe på dette.

Edit. Ah jeg misforstod. Jeg tror og forventer at disse butikkene skaffer seg nøkler som er kjøpt og betalt for. Men kanskje kjøpt i et annet land der prisene er lavere, eventuelt kjøpt på regionale salg for så å bli solgt til disse sidene.

Endret av Jullebrus
Lenke til kommentar

Bah, Ubisoft driter på draget igjen. Syns di kunne skaffa seg bevis for at spillnøklene er tyvegods før di lager problem for kundane sine. Uannsett ser eg på dette som nok ein spiker i kista for digitale drm spill fra suspekte utgivere som Ubisoft.

Er nok forsatt tryggast med fysisk kopi av konsollspill eller PC-spill utan drm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Prima eksempel:

en AN-10 fitting koster i en norsk butikk 190 kr.

Jeg kjøper den på ebay til 39 kr. inkl. frakt.

Heleri? Skal jeg automatisk tro at det er tyvgods? Eller er det rett og slett fordi den er billigere i det landet?

Lignende eksempel: S-ATA Strømkabelsplitter.

Komplett: 99,- pluss frakt (ca 25,- for brevpost) - LINK

Ebay: 8,- (gratis frakt) - LINK

Endret av Efreeti
Lenke til kommentar

Dere glemmer ett par essensielle ting.

For det første, så er samtlige nøkler opprettet/generert/distrubuert av Ubisoft i utgangspunktet, det være seg tiltenkt for bruk som gift-key sammen med nvidia skjermkort, solgt i Polen, Sverige, Kina, osv.

Så det eneste de i realiteten har å klage på er at brukeren har kjøpt en nøkkel de hadde tenkt at skulle være brukt ett annet sted. Ingenting er stjålet. Ingenting ulovlig er skjedd her (med unntak av de som ev. er kjøpt med stjålne kredittkort og deretter solgt, men det er faktisk ikke kjernen bak dette).

Dere tenker heller ikke på timene folk har lagt ned i spillet, for å utvikle karakteren sin til ett punkt hvor det begynner å bli morro. Vet ikke med dere, men min fritid er ganske verdifull og jeg hadde blitt temmelig forbannet om jeg hadde logget meg på, bare for å se at alle timene jeg har brukt på å løpe rundt etter skinnet til ett neshorn for å få plass til ett par granater, plutselig er slettet...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er gratis frakt på Komplett btw.

Gjelder ikke det kun for bedriftskunder?

Men hvis vi ser på prisene, så er vel å kalle det "gratis" frakt en liten overdrivelse... samtlige priser har gått opp noen prosent, så det er bare at frakten er blitt inn regnet i kjøps prisen.

Endret av Dingy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk *ikke* greit at de fjerner spillene fra folk som har kjøpt disse nøklene.

Brukeren har INGEN forutsetning for å vite om det er en svindel nøkkel eller ikke.

Før noen bedrevitende englebarn kommer med påstanden om at "du burde skjønt det når det var så lav pris" - NEI, det argumentet holder ikke vann. Jeg kjøpte mitt Far cry 4 fra elkjøp for 189,- rett etter release.

Det er så billig at jeg da burde mistenkt det for å være svindel nøkkel. Men det er det ikke, det var bare ett bra tilbud (tror det var black friday).

Så hvorfor skulle jeg anta at det var ett svindel produkt hvis jeg hadde sett det til den prisen ett annet sted/nettsted? Når jeg vet at Elkjøp solgte det så billig, så vet jeg jo at det er lovlige nøkler der ute som faktisk *er* så billig.

Så ubisoft mener da at hvis jeg hadde kjøpt 10 av de nøklene, for deretter å solgt de igjen til vennene mine, så hadde det vært svindel nøkler?

De må heller få bedre kontroll på nøklene sine, ikke straffe uskyldige med å fjerne spillene de lovlig har kjøpt. Det er ikke slik at de har vært i en bakgate i Beijing å kjøpt spillene, men handlet med paypal/visa via anerkjente spill sider som omsetter for millioner.

Nei, her får utviklerne gå etter de som selger nøklene, ikke forbrukeren som faktisk har betalt for de og vært happy fordi de trodde de fant ett bra tilbud!

Edit: som ett bi-notat:

diverse nVidia skjermkort selges sammen med 1 gratis spill for tiden, hvor man kan velge mellom 3 spill. Far cry 4 er ett av disse. Hvis jeg allerede har de spillene jeg ønsker, og velger å selge denne nøkkelen, så må jo det være lov. Men jeg kunne fort ha solgt en slik nøkkel for langt under prisen av ett slikt spill, jeg har jo allerede fått valuta for pengene mine (skjermkortet).

Jeg hadde lett solgt den nøkkelen for rundt 200 kr. Er dette da en svindel nøkkel?

Og dette er Ubisoft sitt problem? Du må heller klage til der du kjøpte produktet, ikke til Ubisoft som er offeret her.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis de har planer om å fortsette "forretningsvirksomheten" sin er de nok nødt til å erstatte de utestengte nøklene. Alternativet er å risikere at mesteparten av kundene skygger unna dem fordi de ikke liker å risikere at spillene deres forsvinner fra steamkontoen. Utvikleren, Ubisoft i dette tilfellet, er sannsynligvis komfortable med begge utfallene.

Lenke til kommentar

(...)

Så det eneste de i realiteten har å klage på er at brukeren har kjøpt en nøkkel de hadde tenkt at skulle være brukt ett annet sted. Ingenting er stjålet. Ingenting ulovlig er skjedd her (med unntak av de som ev. er kjøpt med stjålne kredittkort og deretter solgt, men det er faktisk ikke kjernen bak dette).

(...)

Kilde?

Hvis man skal tenke logisk har nøkler blitt stålet, politi har ikke funnet tyvene. Ubisoft ønsker å skade butikkene som kjøper disse stålene nøklene side om side med lovlige nøkler, siden ubisoft ikke har oversikt over butikker som har solgt nøkkelen(umulig å vite) bruker de brukerene som mellomledd. Brukeren kontakter butikken, og da har butikken 2 muligheter enten kjøpe en lovlig nøkkel og gi brukeren eller velge og ikke gi brukeren noe. Uansett tjener ubisoft på det, enten ved salg eller brukere mindre villig til å kjøpe fra butikker som selger tyvgods.

Ubisoft har ingen måte å spore videresalg, så det høres latterlig ut. Gråimport er det langt enklere å påvise så tviler sterkt på at ubisoft velger å straffe brukeren når de kan gå etter butikken.

Man må stille seg undrene til hvorfor så mange brukere her er mot å straffer butikker som selger tyvgods, hvis brukeren handlet i god tro fra en respektabel butikk vil de uansett få spillet tilbake.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det burde ikke gått ann å legge inn spillet om nøklene var falske. Da må de vel være stjålet da?

Kanskje Ubi trenger enda mer verifikasjon på at nøkkelen som blir lagt til er kjøpt i butikk. I.e. vise legitimasjon i spillsjappa når du kjøper spillet i butikken - for så å måtte gjøre noe av det samme når du legger inn seriekoden hjemme. Da hadde det ikke fungert å stjele fysiske bokser og lese kodene av de.

Om noen har hacket seg inn og stjålet nøklene fra Ubi så går det jo på deres sikkerhets-kappe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde ikke gått ann å legge inn spillet om nøklene var falske. Da må de vel være stjålet da?

Kanskje Ubi trenger enda mer verifikasjon på at nøkkelen som blir lagt til er kjøpt i butikk. I.e. vise legitimasjon i spillsjappa når du kjøper spillet i butikken - for så å måtte gjøre noe av det samme når du legger inn seriekoden hjemme. Da hadde det ikke fungert å stjele fysiske bokser og lese kodene av de.

Om noen har hacket seg inn og stjålet nøklene fra Ubi så går det jo på deres sikkerhets-kappe.

Ubisoft har da ingen interesse i om kjøper og bruker er den samme person, da det i en stor andel av tilfellene ikke er det. Det er lov å tenke litt før man poster.

Og her i den virkelige verdenen tar man ikke å hacker seg inn for å få noen produktnøkler, å rane en lastebil eller lager er langt mer effektivt og sikkert. Mens de venter på politi til å etterforske ferdig for å få forsikringsutbetaling og ta inventory over produktnøkler som ikke er stjålet for å finne ut hva nøkler som ble tatt, når alt det er ferdig er allerede nøklene solgt til forbruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...