Skole4Lifeyolo Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) Vil gjerne ha argumenter for og imot karakterer i ungdomsskolen til en skoleoppgave, bare drit i barneskolen. Plez. Har forresten lurka litt på inlegg om hva "kødd" betyr, så er fortsatt newfag. Endret 27. januar 2015 av Skole4Lifeyolo Lenke til kommentar
Hvitetennposer Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) For karakterer i ungdomsskolen. Trodde det var et selvfølge. Om man ikke får karakterer i løpet av 8-10 klasse, vil man mest sannsynlig ikke ta det så seriøst. I 10.klasse må du jo ha karakterer for å søke deg inn på vgs, om du først begynner med karakterer det året er man lite forberedt til resten av skolegangen. Man får mye mer motivasjon for å gjøre det bedre, eller fortsette å gjøre det bra, når du vet akkurat hvordan du ligger ann i faget. Endret 27. januar 2015 av soleng Lenke til kommentar
secretx Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Det er enkelt. Du må vise hva du kan, dine sterke og svake fag. Det gjør at du fokuserer på det du har dårlige karakterer i. Og du må jo bare ha karakterer på tiende trinn, liksom rett før du søker inn på VG. Men så har du den siden med at det tar sykt mye av fritiden, stresser folk, blir fort mye å tenke på osv Lenke til kommentar
( ) Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Joda, man skal glemme barneskolen - men det er innlysende for enhver som har gjennomgått denne løypa, at for ni-årig skole er det fra og med fjerde klasse man skal ha karakterer, ikke syvende klasse som man fikk... Hvorfor ? Rett og slett for å kunne få et visst inntrykk av hvor man faktisk står, faglig sett. Muntlige "formaninger" fungerer ikke - det må være noe som er skriftlig og strukturert, slik at man både ser og forstår det. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Karakterer må til for å lære elevene en instrumentell holdning til læring. Dette er nødvendig for å forberede dem til yrkeslivet hvor den instrumentelle holdning er dominerende. Det betyr at en arbeider for å oppnå penger og status, mens det egentlig er likegyldig hva en gjør for å oppnå målet. På denne måten kan elevene styres til å lære hva som helst at tull og tøys, akkurat som en kan styre de voksne til å gjøre tull og tøys så lenge en får lønna si. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) For: - Man tar fagene mer seriøst - Økt motivasjon - Man forbereder seg på videre studier samt yrkesliv - Man får en klar tilbakemelding på hvilket nivå man ligger på - Det kan bli lettere å sette seg mål i forhold til karakterer, og dermed bli bedre i fagene - Man vet hvilket nivå man bør ligge på for å f.eks. komme inn på videregående skoler, noe som i seg selv kan være en motivasjonsfaktor Mot: - Karakterer kan være en stressfaktor for de som higer etter gode karakterer, og elever generelt. - Det kan føre til konkurranse, sammenlikning med andre elever - Man kan miste motivasjonen hvis man får dårlige karakterer - Man kan få dårlig selvtillit, og tenke at man ikke duger hvis man får dårlige karakterer - Karakterer kan være en årsak til mobbing, sjalusi, og større skiller innad i klassen og på skolen, noe som igjen kan påvirke klassemiljøet - Det er lett for å fokusere kun på karakter og ikke på kommentar, og dermed ser man bort i fra hva man kan gjøre bedre for å forbedre karakterene. Alt dette er basert på egne erfaringer. Det finnes mange argumenter, og så lenge du begrunner godt nok, kommer det til å duge. Edit: legger til at det også kan være lurt å henvise til kilder for å underbygge påstandene, så fremt du finner troverdige kilder. Endret 30. januar 2015 av StilleVann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå