Gå til innhold

[Løst] Roykeloven suger (debatt)

Anbefalte innlegg

det at jeg ikke kan royke i mitt eget private omkrets naar jeg er ute blant folk, suger.

Det bor vere undervist at du skal ta hansyn ja, men slike lover minner mer om fascisme enn demokrati..

Dette skal vere ment som en debatt, saa diskuter.

Drittpreik. Du tenker kun på deg sjølv der.For alle oss andre som ikkje røyker er det veldig flott at vi slipper å plages av røykskyer alle plasser.

Du har ikkje rett til å plage andre med dine (u)vaner. At du ikkje får lov til å røyke kor det passer deg er ikkje fascisme.

det er min rett til aa gjore som jeg har lyst til -UTE- blant folk saa lenger det ikke plager andre. Og hvis det plager deg, hvordan er det mitt problem? Det er jo ikke saann at jeg loper etter deg med royken heller. Det er ikke det samme som aa masturbere i offentlig.

Forresten du virker aggressiv.

For En fantastisk egoistisk holdning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det at jeg ikke kan royke i mitt eget private omkrets naar jeg er ute blant folk, suger.

Det bor vere undervist at du skal ta hansyn ja, men slike lover minner mer om fascisme enn demokrati..

Drittpreik. Du tenker kun på deg sjølv der.For alle oss andre som ikkje røyker er det veldig flott at vi slipper å plages av røykskyer alle plasser.

Du har ikkje rett til å plage andre med dine (u)vaner. At du ikkje får lov til å røyke kor det passer deg er ikkje fascisme.

det er min rett til aa gjore som jeg har lyst til -UTE- blant folk saa lenger det ikke plager andre. Og hvis det plager deg, hvordan er det mitt problem? Det er jo ikke saann at jeg loper etter deg med royken heller. Det er ikke det samme som aa masturbere i offentlig.

Hva begruner du det paa ? Lol.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvem er egentlig egoisten her? Røykeren som faktisk står ute og røyker, eller personen som kommer bort og ber røykeren slukke sigaretten sin? Det er du som er intolrant her, ikke Faraz. Som han påpeker så er det en vesentlig forskjell på å røyke utendørs, og det å løpe etter andre og puste røyke opp i trynet på de.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg tror den generelle holdningen blant befolkningen idag i forhold til røyk idag er mye mye bedre enn den var før røykeloven ble opprettet. Det er mye skremselspropaganda, men personlig tror ikke jeg det er rette tilnærmingen. Jeg lot meg ikke affisere et sekund av disse reklamene når jeg selv røyket,men til trådstarter,jeg sier det igjen. Det er ingen som nekter deg å røyke ute.

Lenke til kommentar

LoL. Ser du virkelig ikke det?

Du skriver: Hvis det plager deg, hvordan er det mitt problem.

Egoistisk.

Nå er det ingen som klager om du røyker på gata, men om du røyker der det ikke er lov, slik som på togperrongen f.eks., ja, da får du finne deg i å bli tilnavnet.

Du må følge norske lover og regler kompizzzzz

Lenke til kommentar

LoL. Ser du virkelig ikke det?

Du skriver: Hvis det plager deg, hvordan er det mitt problem.

Egoistisk.

Nå er det ingen som klager om du røyker på gata, men om du røyker der det ikke er lov, slik som på togperrongen f.eks., ja, da får du finne deg i å bli tilnavnet.

Du må følge norske lover og regler kompizzzzz

Les hele innlegget mitt neste gang da.

Lenke til kommentar

Jeg har lest alle innleggene dine, og det virker for meg som du klager på å ikke få lov å røyke på forbudte steder.

At du ikke får lov å røyke på lovlige steder har jeg ingen tro på.

Jeg nevnte aldri forbudte steder. Jeg sa ute i offentligheten, som paa gaten for eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg har lest alle innleggene dine, og det virker for meg som du klager på å ikke få lov å røyke på forbudte steder.

At du ikke får lov å røyke på lovlige steder har jeg ingen tro på.

Jeg nevnte aldri forbudte steder. Jeg sa ute i offentligheten, som paa gaten for eksempel.

Men hallo, du har lov til å røyke der.

Det har ikke blitt forbudt å røyke ute i det offentlige, derimot utenfor barnehager , skoler og noen andre plasser som sykehus osv har man ikke lov ( dette er fordi man ikke skal utsette barn for røyk , samme med syke osv).

Problemet med noen røykere er at de ikke ønsker å ta hensyn til andre , mange ganger jeg har kommet til en bussstasjon der røykeren står i bussskuret og blåser i vei uten å ta hensyn til de som ikke røyker. Da sier jeg i det minste ifra spesielt når jeg går med barnevogn / små barn.

Så en liten moderatormelding :

Fokuser på sak og unngå å gå på person , husk reglene for posting :

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende:

*Flaming og andre former for personangrep er forbudt.

*Trolling er forbudt. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål.

*Innlegg må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. SMS-/leet-språk og dialekt er forbudt, det samme gjelder slang. *Overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er forbudt.

Retningslinjene kan leses i detalj her

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Røykeloven er helt grei synes jeg. Men jeg er dog enig i at de som styrer et utested kan bestemme hva som er lov der inne.

Jeg har sluttet å røyke sigaretter (gått over til damping), men når jeg gjorde det så holdt verken jeg eller alle andre den regelen om at det ikke er lov å røyke på vgs f.eks.

Men jeg var en hensynsfull røyker. Passa på at det ikke sjenerte andre. Er noe annerledes når folk kommer og blåser røyken oppi trynet ditt.

Men hvordan reagerer folk på damping? Er de like sjenerende som røyking, eller hvordan ser dere på det?

Edit: Og du kan ikke starte en debatt ved å si "suger" ;)

Endret av BananKrem
Lenke til kommentar

Jeg er selv røyker å har ikke noe i mot røykeloven. Loven gjelder skoleområder, barnehager, sykehus og røyking foran inngangsparti til enkelte offentlige instanser som jeg har full forståelse for. Man ser jo at på områder hvor de har satt opp plasser tilegnet for røykere at enkelte hiver sneipene sine rett på bakken istedenfor for å kaste de på de annviste plassene, så det ser jo ikke ut der det ligger hundrevis av sneiper på bakken.

Lenke til kommentar

Som astmatiker plages jeg bare personer går foran meg og røyker, må da gå fort forbi eller trekke meg unna, I byen er dette svært plagsomt.

Lite jeg kan gjøre med astmaen, mye folk kan gjøre med røykingen.

Røykeloven er en bra ting, enkelt og greit :)

Lenke til kommentar

Hva med f.eks parfymedynkere? Har de rett til å plage andre med sine sterke lukter?

Takke meg til røyklukt fremfor overdreven spraybruk.

Ikke røyker

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Visste ikke at vi diskuterte Svevestøv?

Nei det er det ikke, men svevestøv fra eksos må da være et mye større problem; så hvorfor forbyr vi da ikke biltrafikk?

Forøvrig: det at du har astma er strengt tatt ikke andre mennesker sitt problem. Kan det kanskje være en tanke å bruke munnbind når du er ute da?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Olez: astma er ikke noe gøy, men er ikke svevestøv i form av eksos o.l. et større problem for deg?

Visste ikke at vi diskuterte Svevestøv?

Det var vel bare ett spørsmål for å klargjøre om svevestøv var like plagsomt

, eller værre en røyk?

Slik oppfattet jeg det hvertfall.

Lenke til kommentar

Bra holdninger på deg Grimnir :thumbup: og gidder ikke diskutere biltrafikk.

Et samfunn hvor ingen bryr seg om at andres plager hadde sikkert vært tipp topp.

Bryr deg ikke om små barn heller da?

Sitat fra Helsedirektoratet om passiv røyking:

"Barn som utsettes for passiv røyking utvikler oftere astma enn andre barn. De får i tillegg hyppigere og sterkere astmaanfall og blir oftere innlagt på sykehus. Barn med astma kan også få pusteproblemer når de utsettes for passiv røyking (7)."

kilde: http://helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk/royking/passiv-royking/Sider/default.aspx

Folk kan ikke velge å ikke ha astma, men folk kan velge å ikke røyke.

Eneste jeg skal frem til er at røykeloven er en bra ting, flere burde innse det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det var vel bare ett spørsmål for å klargjøre om svevestøv var like plagsomt

, eller værre en røyk?

Slik oppfattet jeg det hvertfall.

Poenget var at det er mye som kan plage astmatikere: røyk, svevestøv, tett luft innendørs, etc etc. Vi kan ikke forby alt som kan er plagsomt for denne gruppen. Betyr det at man ikke skal vise hensyn? Nei, slettes ikke, men man må slutte å rope ut om alle disse forbudene i et sett. Som jeg skrev lengre opp her: jeg som ikke-røyker synes det er behagelig å kunne komme hjem fra en pubtur og ikke stinke røyk, men jeg synes likevel det får være opp til eiere av private lokale å avgjøre hvordvidt de vil tillate røyking eller ei.

Lenke til kommentar

Hvem er egentlig egoisten her? Røykeren som faktisk står ute og røyker, eller personen som kommer bort og ber røykeren slukke sigaretten sin? Det er du som er intolrant her, ikke Faraz. Som han påpeker så er det en vesentlig forskjell på å røyke utendørs, og det å løpe etter andre og puste røyke opp i trynet på de.

Hva om jeg står på bussstoppet og han kommer vedsidenav meg og røyker og all røyk blåser i trynet på meg? er det jeg eller han som er egoistisk da? Jeg vil ikke ha røyk på meg når jeg står og venter på bussen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...