Gå til innhold

Skal Norge selge flytoget?

Gjest Slettet-7WVSGN

25 stemmer

1. 1. Skal Norge selge flytoget?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7WVSGN

Jeg er imot flytogslaget som regjeringen ønsker, og lurer på om hva folket mener rundt dette? Hvorfor skal man egentlig tukle med noe som allerede funker så bra? flytoget produserer jo 150 millioner kroner i året....

Endret av Slettet-7WVSGN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Store spørsmålet er egentlig om en eier som ikke har særlige krav til avkastning er en god eier eller ikke. Driftes selskapet hensiktsmessig? Har de unødvendig store personalkostnader? Går de med overskudd som står i stil til forventninger?

Når det gjelder de 150 millionene i overskudd er det "overskudd" med store "". Ikke så altfor lenge siden selskapet fikk ettergitt gjeld på 10 milliarder fra eier for å kunne regnskapsmessig levere overskudd.

Entra er et godt eksempel på uhensiktsmessig drift. De forvalter statlig eiendom, og leier ut til seg selv. De gikk nettopp på børs, hvor John Fredriksen kjøpte ca 10% av selskapet. Han likte selskapet, men var ikke spesielt imponert over at de hadde absurde administrasjonskostnader, soleklart over tilsvarende private selskaper.

Så det hele bunner ut i om staten er en god eier eller ikke. Det er ikke hensiktsmessig at staten eier bare for å eie, dersom det går på bekostning av potensielt overskudd. Da er det bedre å selge til en god pris, og få skatteinntekter på overskuddet som genereres av det private selskapet som kjøper det.

Det er ikke sikkert trådstarter er enig med meg, men jeg er av den generelle holdningen at politikere ikke nødvendigvis er de beste personene til å styre selskaper. Det er for mye ideologi og fravær av markedsøkonomi til at det kan gå særlig bra.

Bare se på DNB og Telenor. De har blomstret og gitt gigantoverskudd etter at staten forsvant som eneeier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Store spørsmålet er egentlig om en eier som ikke har særlige krav til avkastning er en god eier eller ikke.

Nei, det er det lille spørsmålet. Hvorvidt Flytoget går med 150 eller 170 millioner i overskudd er ganske uvesentlig. Det store spørsmålet er samfunnsøkonomien i togtilbudet.

Den skjønte jeg ikke helt. Hvorfor eie noe som ikke driftes optimalt? Det er jo rett og slett å kaste penger ut av vinduet...

Bare se på utviklingen til Telenor etter at de fikk fritt spillerom og tilgang til børsen. De har reist seg fra et langt under middels tulleselskap til en av de store aktørene innen mobil teknologi og mobile tjenester, med eget nett i overraskende store deler av verden. I tillegg leverer de milliardutbytte til sine aksjonærer.

DNB har vokst til å bli en finanskjempe, tilogmed i nordisk målestokk, og en av de mest likvide bankene i Europa. Er vel kanskje kun slått av Vatikanbanken...

Lenke til kommentar

Jeg er imot flytogslaget som regjeringen ønsker, og lurer på om hva folket mener rundt dette? Hvorfor skal man egentlig tukle med noe som allerede funker så bra? flytoget produserer jo 150 millioner kroner i året....

Mens de har kostet oss mangfoldige milliarder i sletting av gjeld, et tapsprosjekt for skattebetalerne vi kan klare oss uten, det er uansett ingen grunn til at staten skal drive togselskaper når de kan drives best av private. Salget av Flytoget har blitt utsatt nå, men blir nok gjennomført etter at Jernbanereformen kommer.

Endret av Libertyan
Lenke til kommentar

Fordi den nåværende regjeringen er opptatt av ideologi og ikke hva som lønner seg for staten. Derfor ønsker de å selge ut bedrifter til spottpris, slik at staten skal eie minst mulig, fordi det er deres ideologi. Når de samtidig gir bort mest mulig makt til EU, er de fornøyd, fordi staten Norge får mindre og mindre muskler, både politisk og finansielt. Ikke spør meg hvorfor...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi den nåværende regjeringen er opptatt av ideologi og ikke hva som lønner seg for staten. Derfor ønsker de å selge ut bedrifter til spottpris, slik at staten skal eie minst mulig, fordi det er deres ideologi. Når de samtidig gir bort mest mulig makt til EU, er de fornøyd, fordi staten Norge får mindre og mindre muskler, både politisk og finansielt. Ikke spør meg hvorfor...

Hvor mye har regjeringen tenkt å selge Flytoget for, og hva er normal avkastning på et prosjekt med sammenlignbar risiko?

Lenke til kommentar

Derfor ønsker de å selge ut bedrifter til spottpris, slik at staten skal eie minst mulig, fordi det er deres ideologi.

Nei, de er tvert imot svæt opptatt av at vi skal få en god pris, det var derfor de sa nei til salg av et av selskapene nå

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flytog Oslo (statseid)

6,5 mill reisende hvert år

Enveisbillett 170 NOK

Flytog Stockholm (privateid)

3,3 mill reisende hvert år

Enveisbillett 260 SEK

Flytoget i Stockholm har vært delvis stat- og privateid inntil nylig så litt andre forhold der. Men det kan gi en viss pekepinn på hva som vil skje om Flytoget her blir solgt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Flytog Oslo (statseid)

6,5 mill reisende hvert år

Enveisbillett 170 NOK

Flytog Stockholm (privateid)

3,3 mill reisende hvert år

Enveisbillett 260 SEK

Flytoget i Stockholm har vært delvis stat- og privateid inntil nylig så litt andre forhold der. Men det kan gi en viss pekepinn på hva som vil skje om Flytoget her blir solgt.

Det vil ikke lenger koste skattebetalerne penger, men de som bruker det må selv betale hva det koster?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...