Gå til innhold

Ideapad Z50 til lett bruk?

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en bærbar datamaskin som skal brukes til enkle ting som vanlig nettbruk, vanlig kontorarbeide og tegning. Ingen spilling.

Egenskaper av interesse: Støysvak, Full-HD, touchpad med adskilte knapper, lav pris. Lite viktig: Design, vekt, tykkelse, batterikapasitet.

Hva synes dere om denne her? Lenovo Z50 til 3995 https://prisguiden.no/produkt/lenovo-ideapad-z50-209309

Andre gode, alternativer? Som sagt er støysvakhet viktig (det viktigste), men det er vanskelig å finne ut av uten å prøve maskinene selv. Synes det er vanskelig å finne god informasjon på nettet om de ulike maskinenes støyegenskaper.

Endret av kvakse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår Laittude E5000-serien.

http://www.prisjakt.no/category.php?m=s206412852&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s206412921

Notebookcheck sine tester som inkluderer støymåling kan du lese her:

E5440 / E5540 / E5450 / E5550

De nyeste E5450/E5550 har best byggekvalitet og skjerm og er noe tynnere/lettere. De eldre E5440/E5540 har bedre batteri som er lettere å skifte, har DVD og er billigere.

Det finnes også vifteløse maskiner. Men de er enten veldig dyre (CoreM-baserte), eller veldig billigere og mangler mulighet for FullHD-skjerm. Treige er de uansett, så det beste er om du kan klare deg med litt svak viftestøy.

Kunne vært nyttig om du beskriver litt nærmere hva du mener med tegning. Tegning kan være f.eks.enkel msPaint-bruk som krever ingenting. Men det kan også være avansert 3d-tegning som krever kraftig maskinvare og nøyaktig fargegjengivelse fra skjermen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips!

Tegning er digital tegning med Wacom tegnebrett. Programmer hun bruker er Krita, GIMP og Inkscape. Jeg vet at 4 GB minne kan være knapt når man jobber med mange layers, men en maskin med 4 GB og ledig minneplass er akseptabelt.

Lenke til kommentar

Til den bruken ville jeg også prioritert å ha en litt god skjerm. Av de jeg nevnte er det E5550 som har best skjerm.

Du kan fint oppgradere til 8GB RAM på de jeg foreslo, Men om de takler 16GB er jeg mer usikker på. Ifølge spesifikasjonene er det maks 8GB RAM for E5540 og E5550 med Haswell. E5550 med Broadwell skal klare 16GB RAM. Men alle maskinene har to minneslotter og støtter enkeltbrikke med 8GB. Så enten må det være noe begrensning Dell har lagt inn, eller så er spesifikasjonene feil.

Angående lydnivå på E5550 ble jeg litt skeptisk når jeg ser den nye testen med Broadwell. Der kommer lydnivået opp i 46dB etter langvarig stresstesting. Med Haswell-versjonen kom samme måling bare opp i 37dB. Forstår ikke helt hvorfor det er så stor forskjell mellom to ca. like raske prosessorer der begge har 15W TDP. Og det rare er den nye som egentlig skal være mest strømgjerrig som bråker mest. Ser ut til at den også blir varmere. Så min teori er at det er variasjon i hvor godt den termiske pastaen fungerer, og støynivået blir deretter. Vifta kan jo tydeligvis bråke ganske mye når det trengs.

Et annet forslag kan være Thinkpad L540. Den oppfyller ikke kravet om adskilte taster til touchpad. Den har heller ikke like god skjerm som Latitudene. Fordelen er at den har ganske kraftig prosessor, og det er ikke noe tvil om at den kan oppgraderes til 16GB RAM.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...