Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å få registrert Porsche 944 med V8 i Norge?

Gosu

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vurdert bytte til V8 på min 944, penger og tid er ikke noe problem og en utfordring er bare gøy :) det jeg egentlig lurer på er om det er noen som helst slags kjangs til og få registrert en 944 fra 83 med en V8 conversion ? hvordan bør man gå frem med dette hos vegvesenet ? og hva slags prosesser må en igjennom for og eventuellt få det godkjent ? har hørt noen rykter at man må få en godkjenning fra Porsche osv.. men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo høre med SSP.

Så lenge du får motoren fysisk i bilen og alt fungerer, samt at du evt oppgraderer understellet til å tåle belastningen bør ikke det være umulig. Biler før 88-ish slipper også en omfattende utslippstest om jeg ikke tar feil. SSP har fått godkjent BMW E30 med V12, så Porsche med V8 bør jo gå ;)

Generelt kan du ta en telefon til biltilsynet og fortelle hva du tenker og få noen pekepinn. Videre kan man skrive en søknad med konkrete planer og sende den inn. Blir den godkjent så må du bare sette i gang med å bygge og da dokumentere hvor alle de nye delene kommer fra. Så får man forhåpentligvis godkjent når alt er ferdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet blir akselvekter. Den tyngste motoren du får i en 944, er Turbo S2 versjonen, altså M44/52, det er også den med mest effekt, 250 hestekrefter og 350 Newton. Når man går over maks leverert effekt, og akselvekter, blir det ofte veldig mye mer komplekst å få dette godkjent.

Vektforskjellen mellom 944S og 944 Turbo S er 70 kg, og jeg tipper at det meste er stag, bremser etc. men noe er nok motor. Det som står i, er vel en aluminiumsblokk og topp, rekkefirer. En veldig lett sak altså. Hva kan den veie, i tynste utførelse? 150 kg? Problemet blir da å finne en motor som er minst like lett. Det er ikke så lett når man ser på V8. Chevy 350 etc, er bare å glemme, untatt de aller siste, i alu.

Rover V8, som blir brukt i bla. Lexus, er aluminium. Begynn der. Her er litt info om forskjellige typer.

http://www.v8church.co.uk/convert_to_v8/which_v8/

Igjen, det aller viktigste er å begynne på rett sted, med rett motor.

Lenke til kommentar

Problemet blir akselvekter. Den tyngste motoren du får i en 944, er Turbo S2 versjonen, altså M44/52, det er også den med mest effekt, 250 hestekrefter og 350 Newton. Når man går over maks leverert effekt, og akselvekter, blir det ofte veldig mye mer komplekst å få dette godkjent.

Vektforskjellen mellom 944S og 944 Turbo S er 70 kg, og jeg tipper at det meste er stag, bremser etc. men noe er nok motor. Det som står i, er vel en aluminiumsblokk og topp, rekkefirer. En veldig lett sak altså. Hva kan den veie, i tynste utførelse? 150 kg? Problemet blir da å finne en motor som er minst like lett. Det er ikke så lett når man ser på V8. Chevy 350 etc, er bare å glemme, untatt de aller siste, i alu.

Rover V8, som blir brukt i bla. Lexus, er aluminium. Begynn der. Her er litt info om forskjellige typer.

Har hørt at folk bruker LS1 osv med aluminiums deler for og spare vekt men veit ikke helt hvor mye de eventuelt veier osv. men skal søke litt rundt og se om jeg finner det ut :) men ser lyst ut så langt

Lenke til kommentar

Eneste muligheten er vel å sende bilen til TÜV eller Dekra for godkjenning der om ikke bilen er levert originalt med en slik motor.

Eventuelt la et verksted i eu-land bygge og registrere bilen der også importere den. Var vel slik at fra 01/01-15 så var det nye regler som gjorde det mulig å importere og registrere spesialbygde biler som har vært registrert i andre land innenfor EU?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har hørt at folk bruker LS1 osv med aluminiums deler for og spare vekt men veit ikke helt hvor mye de eventuelt veier osv. men skal søke litt rundt og se om jeg finner det ut :) men ser lyst ut så langt

En vanlig LS1 veier ca 200 kg. Det er alu blokk og topper. Kan være at du kan spare litt vekt med lettere grenrør og andre smarte triks. Hvis du blir kreativ, og finner en måte å fjerne noen flere kilo fra fronten, kan det gå. Skjermer og panser i glassfiber, sammen med en skikkelig opprydning foran der, kan være nok. Så er det girkasse da. Vet ikke hva som er best, og lettest.

Lenke til kommentar

På mer ekstreme bygg er det ikke helt uvanlig å flytte hele kjølinga bak. Da sparer man jo også vekt på forakselen, selv om det gjerne er plasshensyn som er hovedformålet.

Så er det balansen mellom "passende ombygd" og "veigående banemaskin". Når man bygger om en bil, er det ofte lurt for hvermansen at det ser pent og ryddig ut, og at det kunne vært originalt. Når man bygger noe som er "race" ut møter man ofte ikke så mye godvilje hos SVV.

Det er i alle fall det som har funket bra for meg. Dokumentasjon, pent arbeid og en forståelse for hva man driver med.

Lenke til kommentar

En vanlig LS1 veier ca 200 kg. Det er alu blokk og topper. Kan være at du kan spare litt vekt med lettere grenrør og andre smarte triks. Hvis du blir kreativ, og finner en måte å fjerne noen flere kilo fra fronten, kan det gå. Skjermer og panser i glassfiber, sammen med en skikkelig opprydning foran der, kan være nok. Så er det girkasse da. Vet ikke hva som er best, og lettest.

ja det er nesten 50/50 vektfordeling på en 944 ettersom girkassa sitter bak. burde være fult mulig og få letta et par kilo så det blir lovlig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...