Gå til innhold

Hvor gammelt kan et "nytt" laptop batteri være?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig et nytt batteri til min Multicom laptop, og oppdaget at det var produsert i Mars 2013. Altså minst 20 måneder på kjøpstidspunkt.

Med en tanke bakerst i hodet om at batterier er ferskvare, fant jeg disse to artiklene:

http://batteryuniversity.com/learn/article/is_lithium_ion_the_ideal_battery

http://electronics.howstuffworks.com/everyday-tech/lithium-ion-battery.htm

Begge disse estimerer levetiden på et Lithium Ion batteri til 2-3 år uavhengig av om det brukes eller ikke. Av det er altså nesten to av årene på mitt "nye" batteri allerede brukt opp.

Multicom mener at batteriet er i god stand, og sier at de ikke kan gjøre noe med dette, siden de fikk det inn på lager i Juli 2014. Men basert på de to artiklene mener jeg at batterier eldre enn 6 måneder egentlig ikke er "nye".

Den ene artikkelen nevner at kjemien forbedres hver 6 måned, men sitter noen på kunnskap som tilsier at forventet levetid ikke stemmer?

BatteryInfoView viste et "battery wear level" på 99,6 % når jeg fikk det (ubrukt), og ganske raskt falt det til 96,4 %. Nå, under to uker etter kjøpet, er det nede på 93,1 %.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro slikt kan være vanlig for gamle forbrukermaskiner der det ikke selges så mange av akkurat den typen batteri. Det selges nok mer av batterier for bedriftsbærbare slik at det blir større utskifting i butikklagerne. Likevell var batteriet jeg nylig kjøpte til Thinkpaden min litt over et halvt år gammelt da jeg fikk det.

Ladet du det fullt opp når du fikk det før du begynte å bruke det? Det tror jeg kan ha en del å si når det er lenge siden det er brukt. Jeg gjorde det, og jeg har fremdeles over 100% av "designed capasity" selv etter et halvt års forsiktig bruk.

Finner du orginalbatteri til fornuftig pris andre steder enn hos Multicom? Hvis ikke må du nok bare leve med at det er litt dårligere. Om du får reklamert på det ender du jo bare opp med å måtte kjøpe et like dårlig batteri igjen fra samme sted.

Hvis andre butikker har det kan du jo bruke angreretten og de andre som selger har noe bedre batteri. Vet ikke hvordan ulike butikker lagrer batteriene, men de holder jo bedre om de lagres kaldt (eks. fryserom).

Lenke til kommentar

Batteriet var så vidt jeg husker ca. 30 % ladet når jeg fikk det, og ble ladet helt opp før det ble utladet. Men ut ifra artiklene har ikke Lithium Ion noen "memory" effekt, og bryr seg mindre om hvordan det lades, så lenge det det ikke utlades utover sikkerhetsgrensene til cellene. Dette sørger en beskyttelseskrets innebygget i batteriet for at ikke skjer, og det er nok også denne som måler/beregner "battery wear level".

Multicom maskinene er egentlig Clevo maskiner, så det finnes nok andre steder også. Snakket med en selger på Ebay, og han hadde batterier som var produsert i Januar 2014, men om de er ekte er en annen sak.

Vurderer sterkt å bruke angreretten på dette.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde 30% kapasitet da du fikk det så har det i det minste blitt lagret ganske optimalt. Hvis det i tillegg har ligget kjølig kan det fremdeles være et veldig bra batteri.

Det ER forskjell på om et batteri har blitt brukt eller ikke. Stadig topplading når det er nermest fullt og varmt (av å være montert i PC) vil redusere levetiden. Det samme vill all bruk som genererer varme i batteriet. PC-er kan også lade batterier ganske aggresivt for å få ned ladetiden, noe som ytterligere reduserer levetiden. I tillegg kommer antall ladesykluser.

Så hvis det bare har ligget på en lagerhylle med 40% lading (omtrent det som er ideéllt ved lagring) så ville ikke jeg blitt spesielt nervøs. Men du kan jo høre hvor lang garanti og reklamasjon de gir på batteriet. Den skal gjelde fra du kjøpte det og ikke fra produskjonsdato.

Lenke til kommentar

Du har nok et poeng at bruk kan forkorte batteriets levetid, og at god lagring kan forlenge den, men å motvirke den aldringen helt, eller tallfeste noe på disse faktorene er nok vanskelig.

Når jeg lette etter informasjon fant jeg innledningen til en vitenskapelig artikkel som omhandlet hva som begrenset levetiden på et Lithium Ion batteri, og der var disse faktorene nevnt. Det gikk frem at man ikke nødvendigvis forsto hvorfor alle faktorene hadde innvirkning, men artikkelen kostet 40 dollar å kjøpe, så jeg har ikke lest mer enn innledningen.

Har du regnet på selvutladningen på nesten to år, eller er det en antagelse? Uansett med holdningen jeg møtte hos Multicom er det ikke gitt at de tar hensyn til hva som er best miljø for batterier, men man kan håpe at produsenten gjorde det når de hadde det på lager.

Reklamasjonsretten er på 2 år, men den gjalt bare hvis batteriet plutselig var helt dødt. Forsto det sånn at hvis dette mister mye av sin kapasitet ila. det første året, var det ingenting å hente.

Edit, artikkelen hvis noen skulle være interessert:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378775305000832

https://www.deepdyve.com/lp/elsevier/ageing-mechanisms-in-lithium-ion-batteries-s70EsJFpPv?key=elsevier

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...