Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke "start" på forsterker

Hentor3

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem med at forsterkeren til subwooferen ikke vil "starte". Jeg har koblet på strøm fra batteriet, signalkabler, remote og jording. Når jeg kobler remote til og fra, så blinker det i lyser på forsterkeren, det samme skjer når jeg tar en kabel mellom 12v inn på forsterker og remote på forsterker. Har sjekket alle sikringene, og de er intakt. Prøvde også å koble forsterkeren i en kompis sin bil, og da "startet" den helt fint.Hva kan problemet være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig jording. Hvor er forsterkeren jordet? Hvor tykke kabler har du brukt? Har du oppgradert jordingen mellom batteri og karosseri? osv..

Du kan jo bare måle spenningen inn på forsterkeren, med og uten remote, så ser du fort om spenningen faller drastisk når du kobler til spenning på remote ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skjønner ikke helt hva du mener med å måle spenningen cossiemk, hvor skal man plassere målepinnene? Tror jeg har et lignende problem selv. Er det nok å bare koble på flere kabler for å oppgradere jordingen mellom batteri og karosseri? F. eks å koble på to stk 6mm2 kabler på samme jordingspunkt til batteriet i tilleg til den som er der nå? Foreløbig så har jeg selv jordet forsterkeren min på karosseriet i nærheten av taket på bagasjerommet, er det et bedre sted, like i nærheten å plassere jordigen?

Lenke til kommentar

Du tar et multimeter, koble det riktig (rød ledning på volt/ohm) stiller det på 20 på DC-volt.

Rød pinne på B+ (pluss på forsterker) og sort pinne på GND (minus på forsterker). Du skal måle ca. 12V uansett.

Rød pinne på Remote på forsterker og sort pinne på GND. Du skal ha 12V når tenninga og spiller/radio er på.

Hvis forsterkeren har 12V på både pluss og remote skal den være på. Hvis ikke er det noe galt med den.

Lenke til kommentar

Om du er så heldig å ha BMW(eller andre biler med batteriet bak) jorder du den bare i jordingspunktet til batteriet, eller rett på den negative polen. Husk å dimmensjoner kablene dine. Bruk gjerne tykkere kabler en det du skal ha. Og det er bare pluss at jordkabel er tjukkere en plusskabel. Husk at det skal være metall mot metall, ikkje metall mot lakk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...