Blib Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Er passe sikker på at jeg har lest et par ganger her på forumet og på Lovdata at hvis en gjenstand jeg har kjøpt går i stykker, kan jeg kreve gratis reparasjon, inkludert kostander for å frakte gjenstanden frem. Men nå greier jeg ikke finne frem til denne love igjen. Noen som kan hjelpe? Er det forresten noen som har prøvd seg på å be en webshop sende penger på forskudd som du kan sende inn produktet for? Er blakk nemlig Lenke til kommentar
Star Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Jeg har alltid betalt porto - en vei selv, når jeg sender i retur. Butikken tar seg av andre veien. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Tror du bare kan legge ved ett enkelt skriv der du ber butikken refundere deg dine portoutlegg. Husk å legge ved kontonummer. Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Kan jo prøve å ringe/maile og spørre om de kan sende deg en retur-seddel. Da trenger du bare feste denne på pakka å sende den avgårde. Dersom de ikke går med på det, må du nok betale frakten selv, men får den kreditert dersom du legger ved en kopi av kvitteringen fra posten. Det er vanlig praksis hvis jeg ikke tar helt feil, men vær oppmerksom på at de fleste webshopper ikke krediterer fraktutgifter automatisk. Hvem er så dum at de deler ut penger hvis de ikke behøver det? : Lenke til kommentar
enden Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Hvordan legge ved kopi av kvitteringen fra posten? Pakken er jo allerede forsvarlig pakket, og på postkontoret mitt anser de pakken som sin etter at jeg har betalt penger. Jeg får da ikke fikle mer med den... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Hvordan legge ved kopi av kvitteringen fra posten? Pakken er jo allerede forsvarlig pakket, og på postkontoret mitt anser de pakken som sin etter at jeg har betalt penger. Jeg får da ikke fikle mer med den... Det finnes noe som heter plastlommer som festes utenpå pakken. *grin* Posten skal ha slikt liggende. Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 De to gangene jeg har hatt bruk for det, har jeg bare bedt de på posten om å ta en kopi av kvitteringen og slenge oppi eska før den siste teipen går på. De er ikke så vanskelige på posten at de ikke gidder hjelpe til. Ihvertfall ikke her hvor jeg bor. Lenke til kommentar
Plex! Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Posten er jo hjelpsomme de. Hvertfall når det er noen fine damer bak disken Lenke til kommentar
enden Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 vi bor tydeligvis ikke på samme sted... Skal huske den med plastlomma Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Er passe sikker på at jeg har lest et par ganger her på forumet og på Lovdata at hvis en gjenstand jeg har kjøpt går i stykker, kan jeg kreve gratis reparasjon, inkludert kostander for å frakte gjenstanden frem. Men nå greier jeg ikke finne frem til denne love igjen. Noen som kan hjelpe? Er det forresten noen som har prøvd seg på å be en webshop sende penger på forskudd som du kan sende inn produktet for? Er blakk nemlig Ved retur som viser seg å bli dekket av garanti/reklamasjon har du krav på å få tilbake fraktutgifter begge veier. Kjøpsloven sier også at du har krav på en lånegjendstand som kan gjøre hovedoppgaven som det produktet du leverer inn. Leverer du inn en 52" Thompson TV, så kan du f.eks få låne en 20". Du får dekket ditt hovedbehov, som er å se på TV, selv om låne-TVen ikke er fullt så fancy som den du leverte inn. MEN det er en begrensning; hvis det blir ufordelsmessig dyrt for butikken å låne deg en gjendstand, så slipper de. Desverre spesifiserer ikke loven noen fast grense for hva en "ufordelsmessig utgift" er, så hver butikk må definere dette selv. For en nettbutikk kan du bare glemme å få et låneprodukt. Du har heller ikke kreve å få igjen pengene med mindre dette er TREDJE gangen du må sende inn produktet for SAMME FEIL. Videre kan du også godt glemme å få penger på forskudd. Da har ikke butikken noen som helst sikkerhet på at det faktisk ER en feil på produktet, at det samme feil, ELLER om du i det hele tatt gidder å sende noe inn. Glem det ... Men det du kan gjøre, er å høre med butikken om de kan sende deg en ferdig frankert konvolutt/eske. Du har ikke noe krav på dette, siden dette medfører en merutgift for butikken OG det ennå ikke blitt slått fast at det faktisk er noe feil med produktet... ... ... men det er lov å prøve. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 Men det du kan gjøre, er å høre med butikken om de kan sende deg en ferdig frankert konvolutt/eske. Du har ikke noe krav på dette, siden dette medfører en merutgift for butikken OG det ennå ikke blitt slått fast at det faktisk er noe feil med produktet... ... ... men det er lov å prøve. Tror jeg skal prøve det da. Skal bare ta meg kortet til en kamerat først for å virkelig sjekke at det er det som er ødelagt Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Er passe sikker på at jeg har lest et par ganger her på forumet og på Lovdata at hvis en gjenstand jeg har kjøpt går i stykker, kan jeg kreve gratis reparasjon, inkludert kostander for å frakte gjenstanden frem. Men nå greier jeg ikke finne frem til denne love igjen. Noen som kan hjelpe? Er det forresten noen som har prøvd seg på å be en webshop sende penger på forskudd som du kan sende inn produktet for? Er blakk nemlig Det du gjør er at du ber butikken sende deg en returlapp som du klistrer på pakken og leverer den på posten , da er det gratis for deg . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå