toth Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 (endret) Jeg tenker at det i den situasjonen du illustrerer nå, vil det være relevant hvilken maskin som er kjøpt og hvordan den er markedsført. Hvis det er en "standard-boks" fra komplett eller elkjøp, hvor man kan forvente at snittkunden er en vanlig hjemmebruker som kjører gjennom det vanlige windows-oppsettet, så vil ikke din jobb være naturlig forventet for produktet. Spesielt ikke f.eks nedgradering av OS. Da vil det heller ikke være naturlig å anta at det skal leies inn hjelp for å ta i bruk varen. Hvis maskinen derimot er solgt som en typisk kontor-/bedriftsmaskin av en bedriftsrettet aktør, og markedsført slik, må selger påregne at maskinen skal knyttes til et domene, visse typer programmer og drivere skal innstalleres, og kanskje også OS-endringer(nedgradering eller oppgradering til pro-versjon) skal utføres. Da vil det igjen være naturlig å anta at det leies inn hjelp til dette arbeidet. Endret 28. januar 2015 av toth Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Hva som er neturlig er egentlig irrelevant, da det er en bedriftskunde - og jeg har ennå ikke sett en leverandør som ikke fraskriver seg ansvaret for slike problemer i avtalen. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 (endret) Hva som er neturlig er egentlig irrelevant, da det er en bedriftskunde - og jeg har ennå ikke sett en leverandør som ikke fraskriver seg ansvaret for slike problemer i avtalen. HVa leverandøren gjør har da overhode ingenting å gjøre med hva som er lov og og ikke. Og ingen gir seg jo uten at du banker i bordet med lovteksten. Endret 28. januar 2015 av Zepticon Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Og ingen gir seg jo uten at du banker i bordet med lovteksten.Det er ikke alle som gir seg da engang. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Hva som er neturlig er egentlig irrelevant, da det er en bedriftskunde - og jeg har ennå ikke sett en leverandør som ikke fraskriver seg ansvaret for slike problemer i avtalen. HVa leverandøren gjør har da overhode ingenting å gjøre med hva som er lov og og ikke. Og ingen gir seg jo uten at du banker i bordet med lovteksten. Riktig, og så lenge vi har avtalefrihet i norge så er det lov å avtale seg bort fra et slikt ansvar. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Riktig, og så lenge vi har avtalefrihet i norge så er det lov å avtale seg bort fra et slikt ansvar. Dersom loven ikke er klar på at det er forbudt å avtale noen dårligere vilkår enn loven Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Riktig, og så lenge vi har avtalefrihet i norge så er det lov å avtale seg bort fra et slikt ansvar.Dersom loven ikke er klar på at det er forbudt å avtale noen dårligere vilkår enn loven Men det er den altså ikke. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2015 Så konklusjonen er at kunden må ta utgiften ved en slik situasjon?, og så blir det opp til meg å være "snill" og se om jeg kan slå av prisen litt eller lignende. Greit å vite. Kjekt å informere en ev. kunde om at det er en risk at alt ikke fungerer som det skal med nytt utstyr, og at det kan bli dobbelt opp av arbeid. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Så konklusjonen er at kunden må ta utgiften ved en slik situasjon?, og så blir det opp til meg å være "snill" og se om jeg kan slå av prisen litt eller lignende. Greit å vite. Kjekt å informere en ev. kunde om at det er en risk at alt ikke fungerer som det skal med nytt utstyr, og at det kan bli dobbelt opp av arbeid. Forutsatt at selger har fraskrevet seg ansvaret: Ja. Det er ikke gitt at de faktisk har det. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2015 Forutsatt at selger har fraskrevet seg ansvaret: Ja. Det er ikke gitt at de faktisk har det. Nå pleier jeg å anbefale kunder å kjøpe pcer/utstyr på komplett.no eller til og med Elkjøp om prisen er best der. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 (endret) Hvis maskinen derimot er solgt som en typisk kontor-/bedriftsmaskin av en bedriftsrettet aktør, og markedsført slik, må selger påregne at maskinen skal knyttes til et domene, visse typer programmer og drivere skal innstalleres, og kanskje også OS-endringer(nedgradering eller oppgradering til pro-versjon) skal utføres. Da vil det igjen være naturlig å anta at det leies inn hjelp til dette arbeidet. Dog, denne bedriften vil etter all sannsynlighet ha en avtale mellom seg og Citrix eller hvor nå enn de får sin maskinvare fra, som spesifiserer hvilke sertifiserte reperatører og/eller montører av produkt som skal benyttes for å få dekket et slikt tap. Det er nettopp derfor slike avtaler eksisterer, og dermed hvorfor løsningen til TS med handel via Elkjøp/Harddisk/komplett eller younameit ikke er optimal dersom man ønsker en kjøpsavtale som er gjensidig fordelsaktig mellom alle partene involvert. Endret 28. januar 2015 av cuadro Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2015 Nå jobber jeg da mot kunder som kanskje har en eller to pcer stort sett. Små selskaper, der det ofte enten kun er sjefen eller max en til to til som jobber på kontoret. Så vi snakker ikke om selskaper med Citrix avtaler, svære server parker eller lignende. Men en stasjonær og en bærbar kanskje. Likevel er det utrolig hva disse små selskapene har av ulik gammel programvare som er sært og tar tid, som ofte krever at jeg må snakke med de som har laget programvaren. Slikt tar tid. Overføring av data tar tid. Oppdateringer tar tid, særlig avhengig av hvor rask internett linje de har, og vi snakker ikke akkurat fiber hos de fleste av de kundene jeg har. Så timene går. I snitt blir det ca 4-5.000 for oppsett av en ny pc, inkludert alt nevnt over, for en kunde. Da er det kjipt om det plutselig blir 8-10.000 for den jobben. Trolig da mer enn hva de har betalt for pcen. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 er kanskje greit å klone disken da Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 For å ta Kompletts salgsbetingelser da, så er de ganske klare ved salg til bedrifter (min uthevning): ErstatningsansvarKomplett.no fraskriver seg ansvar for direkte eller indirekte økonomisk tap som måtte følge av mangelfull eller forsinket leveranse. Dette gjelder imidlertid ikke i de tilfeller hvor komplett.no forsettlig eller grovt uaktsomt har forårsaket misligholdet. I slike tilfeller skal imidlertid ansvaret begrenses til fakturaverdi av det mangelfulle/forsinkede produkt.ProduktansvarHvis de solgte varer volder skade på person eller ting, og dette skyldes at de ikke byr den sikkerhet som bruker eller allmennhet med rimelighet kunne vente, er komplett.no erstatningsansvarlig i den utstrekning slikt ansvar følger av lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar. Andre følgeskader erstattes ikke - jfr. pkt. 8. Lenke til kommentar
toth Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Nå pleier jeg å anbefale kunder å kjøpe pcer/utstyr på komplett.no eller til og med Elkjøp om prisen er best der. Erstatningsansvar Komplett.no fraskriver seg ansvar for direkte eller indirekte økonomisk tap som måtte følge av mangelfull eller forsinket leveranse. Dette gjelder imidlertid ikke i de tilfeller hvor komplett.no forsettlig eller grovt uaktsomt har forårsaket misligholdet. I slike tilfeller skal imidlertid ansvaret begrenses til fakturaverdi av det mangelfulle/forsinkede produkt. Produktansvar Hvis de solgte varer volder skade på person eller ting, og dette skyldes at de ikke byr den sikkerhet som bruker eller allmennhet med rimelighet kunne vente, er komplett.no erstatningsansvarlig i den utstrekning slikt ansvar følger av lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar. Andre følgeskader erstattes ikke - jfr. pkt. 8. Og med det er vel saken så [Løst] som den kan bli. Klar og tydelig betingelse fra komplett. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Kan ei bedrift som f.eks. komplett berre fråskrive seg eventuelle erstatningskrav etter lova ved å lage slike betingelser? Det er vell på mange områder slik at ein ikkje kan lage avtaler/betingelser som strider mot diverse lover? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Jeg ser ikke hvorfor de ikke skulle kunne det. Ved å bli kunde så aksepterer du selskapets betingelser, antaglivis ved å hake av i et eller annet felt ved bestilling/registrering. Om du ikke er fornøyd med betingelsene så står du fritt til å velge et annet selskap. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Jeg ser ikke hvorfor de ikke skulle kunne det.Enkelte lover (bl.a. forbrukerkjøpsloven) har paragrafer om at man ikke kan avtale dårligere vilkår enn loven. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Jeg ser ikke hvorfor de ikke skulle kunne det. Ved å bli kunde så aksepterer du selskapets betingelser, antaglivis ved å hake av i et eller annet felt ved bestilling/registrering. Om du ikke er fornøyd med betingelsene så står du fritt til å velge et annet selskap.Sånn med unntak av når loven sier noe annet. Som for eksempel forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Jeg ser da for meg at seriøse foretak som Komplett og Elkjøp har hatt samme regelverket en stund og eventuelle lovbrudd ville ha blitt oppdaget for lenge siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå