Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en kunde kreve å få dekket utgifter ved retur vare?


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det i den situasjonen du illustrerer nå, vil det være relevant hvilken maskin som er kjøpt og hvordan den er markedsført.

Hvis det er en "standard-boks" fra komplett eller elkjøp, hvor man kan forvente at snittkunden er en vanlig hjemmebruker som kjører gjennom det vanlige windows-oppsettet, så vil ikke din jobb være naturlig forventet for produktet. Spesielt ikke f.eks nedgradering av OS. Da vil det heller ikke være naturlig å anta at det skal leies inn hjelp for å ta i bruk varen.

 

Hvis maskinen derimot er solgt som en typisk kontor-/bedriftsmaskin av en bedriftsrettet aktør, og markedsført slik, må selger påregne at maskinen skal knyttes til et domene, visse typer programmer og drivere skal innstalleres, og kanskje også OS-endringer(nedgradering eller oppgradering til pro-versjon) skal utføres. Da vil det igjen være naturlig å anta at det leies inn hjelp til dette arbeidet.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er neturlig er egentlig irrelevant, da det er en bedriftskunde - og jeg har ennå ikke sett en leverandør som ikke fraskriver seg ansvaret for slike problemer i avtalen.

 

HVa leverandøren gjør har da overhode ingenting å gjøre med hva som er lov og og ikke. Og ingen gir seg jo uten at du banker i bordet med lovteksten.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

 

Hva som er neturlig er egentlig irrelevant, da det er en bedriftskunde - og jeg har ennå ikke sett en leverandør som ikke fraskriver seg ansvaret for slike problemer i avtalen.

HVa leverandøren gjør har da overhode ingenting å gjøre med hva som er lov og og ikke. Og ingen gir seg jo uten at du banker i bordet med lovteksten.

 

Riktig, og så lenge vi har avtalefrihet i norge så er det lov å avtale seg bort fra et slikt ansvar.
Lenke til kommentar

Så konklusjonen er at kunden må ta utgiften ved en slik situasjon?, og så blir det opp til meg å være "snill" og se om jeg kan slå av prisen litt eller lignende.

Greit å vite. Kjekt å informere en ev. kunde om at det er en risk at alt ikke fungerer som det skal med nytt utstyr, og at det kan bli dobbelt opp av arbeid.

Lenke til kommentar

Så konklusjonen er at kunden må ta utgiften ved en slik situasjon?, og så blir det opp til meg å være "snill" og se om jeg kan slå av prisen litt eller lignende.

Greit å vite. Kjekt å informere en ev. kunde om at det er en risk at alt ikke fungerer som det skal med nytt utstyr, og at det kan bli dobbelt opp av arbeid.

Forutsatt at selger har fraskrevet seg ansvaret: Ja. Det er ikke gitt at de faktisk har det.
Lenke til kommentar
Hvis maskinen derimot er solgt som en typisk kontor-/bedriftsmaskin av en bedriftsrettet aktør, og markedsført slik, må selger påregne at maskinen skal knyttes til et domene, visse typer programmer og drivere skal innstalleres, og kanskje også OS-endringer(nedgradering eller oppgradering til pro-versjon) skal utføres. Da vil det igjen være naturlig å anta at det leies inn hjelp til dette arbeidet.

Dog, denne bedriften vil etter all sannsynlighet ha en avtale mellom seg og Citrix eller hvor nå enn de får sin maskinvare fra, som spesifiserer hvilke sertifiserte reperatører og/eller montører av produkt som skal benyttes for å få dekket et slikt tap.

 

Det er nettopp derfor slike avtaler eksisterer, og dermed hvorfor løsningen til TS med handel via Elkjøp/Harddisk/komplett eller younameit ikke er optimal dersom man ønsker en kjøpsavtale som er gjensidig fordelsaktig mellom alle partene involvert.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Nå jobber jeg da mot kunder som kanskje har en eller to pcer stort sett. Små selskaper, der det ofte enten kun er sjefen eller max en til to til som jobber på kontoret. Så vi snakker ikke om selskaper med Citrix avtaler, svære server parker eller lignende. Men en stasjonær og en bærbar kanskje.

Likevel er det utrolig hva disse små selskapene har av ulik gammel programvare som er sært og tar tid, som ofte krever at jeg må snakke med de som har laget programvaren. Slikt tar tid.

Overføring av data tar tid. Oppdateringer tar tid, særlig avhengig av hvor rask internett linje de har, og vi snakker ikke akkurat fiber hos de fleste av de kundene jeg har.

 

Så timene går. I snitt blir det ca 4-5.000 for oppsett av en ny pc, inkludert alt nevnt over, for en kunde.

Da er det kjipt om det plutselig blir 8-10.000 for den jobben. Trolig da mer enn hva de har betalt for pcen.

Lenke til kommentar

For å ta Kompletts salgsbetingelser da, så er de ganske klare ved salg til bedrifter (min uthevning):

Erstatningsansvar

Komplett.no fraskriver seg ansvar for direkte eller indirekte økonomisk tap som måtte følge av mangelfull eller forsinket leveranse. Dette gjelder imidlertid ikke i de tilfeller hvor komplett.no forsettlig eller grovt uaktsomt har forårsaket misligholdet. I slike tilfeller skal imidlertid ansvaret begrenses til fakturaverdi av det mangelfulle/forsinkede produkt.

Produktansvar

Hvis de solgte varer volder skade på person eller ting, og dette skyldes at de ikke byr den sikkerhet som bruker eller allmennhet med rimelighet kunne vente, er komplett.no erstatningsansvarlig i den utstrekning slikt ansvar følger av lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar. Andre følgeskader erstattes ikke - jfr. pkt. 8.

Lenke til kommentar

 

Nå pleier jeg å anbefale kunder å kjøpe pcer/utstyr på komplett.no eller til og med Elkjøp om prisen er best der.

 

 

 

Erstatningsansvar

 

Komplett.no fraskriver seg ansvar for direkte eller indirekte økonomisk tap som måtte følge av mangelfull eller forsinket leveranse. Dette gjelder imidlertid ikke i de tilfeller hvor komplett.no forsettlig eller grovt uaktsomt har forårsaket misligholdet. I slike tilfeller skal imidlertid ansvaret begrenses til fakturaverdi av det mangelfulle/forsinkede produkt.

 

Produktansvar

 

Hvis de solgte varer volder skade på person eller ting, og dette skyldes at de ikke byr den sikkerhet som bruker eller allmennhet med rimelighet kunne vente, er komplett.no erstatningsansvarlig i den utstrekning slikt ansvar følger av lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar. Andre følgeskader erstattes ikke - jfr. pkt. 8.

 

 

Og med det er vel saken så [Løst] som den kan bli. Klar og tydelig betingelse fra komplett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor de ikke skulle kunne det. Ved å bli kunde så aksepterer du selskapets betingelser, antaglivis ved å hake av i et eller annet felt ved bestilling/registrering. Om du ikke er fornøyd med betingelsene så står du fritt til å velge et annet selskap.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor de ikke skulle kunne det. Ved å bli kunde så aksepterer du selskapets betingelser, antaglivis ved å hake av i et eller annet felt ved bestilling/registrering. Om du ikke er fornøyd med betingelsene så står du fritt til å velge et annet selskap.

Sånn med unntak av når loven sier noe annet. Som for eksempel forbrukerkjøpsloven.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...