Gloms Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 (endret) Har en 5,5 år gammel oppvaskmaskin fra Siemens. De tre første årene bodde jeg alene og vasket derfor opp for hånd. De to siste årene har jeg hatt samboer og vi har begynt å bruke maskinen. Bruke den for 4 dager siden uten problemer. Skulle starte den i går og da går programmet i ca. 10 min før maskinen stopper opp. Trykket på reset knappen og meldingen "E09" kom opp. Regnet med at dette var en error melding og søkte det opp. E09 betyr visst at varmeelementet er ødelagt. Kontaktet Siemens og de fortalte meg også dette og at det kostet 1000 kroner for å få byttet element. Synes det er rart at det kan være varmeelementet for når jeg åpner maskinen kommer det varm damp ut så vannet er jo blitt varmet opp da er det ikke? Er det vanlig at et slik element bare blir ødelagt? Maskinen er jo i praksis bare 2 år gammel. Blir i gjennomsnitt brukt 1 gang i uken. Kan vel ikke være for mye det? Har prøvd å kjøre maskinen flere ganger på forskjellige programmer med akkurat det samme skje etter like lang tid. Hva er det som skjer etter ca. 10 min i en oppvaskmaskin? Finnes det noen måte jeg kan fikse dette på selv? Hvis det ikke er vanskelig å bytte varmeelementet vil jeg prøve selv da garanti og reklamasjonstid allikevel er over. Om dette er en del man kan få tak i rimelig selvfølgelig. Noen som har noen tips som kan hjelpe meg? Endret 26. januar 2015 av Gloms Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Kan være relè til varmeelementet som har hengt seg opp, så det står på hele tiden når maskinen går. Du kan teste å starte et program, vente til den har tatt inn vann og startet sirkulasjon. Deretter åpne døra og høre om du hører antydning til koking/varming av vann. Pleier å hjelpe å kakke litt på elektronikken. Den ligger enten i panelet på døra eller under bak sokkelen. Å bytte varmeelement kan være litt vannskelig om du ikke har gjort det før. Siemens pleier å ha varmeelement i sirkulasjonspumpen, så du må ut med den også. Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 27. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2015 Har nå prøvd å la kontakten være frakoblet en hel natt etter anbefaling fra siemens. Skal prøve det du sier i kveld papirkurven. Er det noe mer jeg kan gjøre? De hos siemens sa det muligens kunne komme av at det var tette avløp fra maskinen. Kan det være riktig? Når jeg reseter maskinen skyller den jo ut alt vann. Kan jo ikke være tett da? Hvis det ender med at varmeelementet må skiftes, hvor kan jeg da kjøpe deler? Og er det dyrt for slike deler? Tar gjerne imot flere tips og tjuvtriks hvis det er noen der ute som sitter på dette Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Deler får du kjøpt hos din lokale hvitevareverksted. Men anbefaler at du heller spør de om å gjøre det/få pris. Da det kan resultere til lekkasje om du gjør noe feil, siden du må av med 2-3 slanger. Men når du sier at vannet i maskinen er varmt er jo elementet i orden. Da tror jeg heller det er elektronikken som er defekt. Hvis du gir meg E-Nr. til maskinen(Står inngravert på toppen av døra) kan jeg finne ut pris på element og elektronikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Pumper den inn vann til riktig nivå? Enkelte oppvaskmaskiner har en dårlig løsning for vannivåsensor, slik at de ikke pumper inn nok vann. Dette kan kanskje gi feilmelding på varmeelement, da dette blir for varmt, eller for fort varmt. Siden den er over 5 år, er det kanskje enklest å kjøpe en ny. Koster fra 2500 på Elkjøp,og da får du 5 års reklamsajonsrett. Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 27. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2015 Papirkurven: Det damper varmt opp og det er varmt inne i maskinen. Hvis varmeelementet er ødelagt ville det vært kaldt? Det kan ikke være ødelagt på en slik måte at det gjør vannet lunket? Hvordan finner jeg ut om det er elektronikken som er ødelagt? Vil maskinen oppføre seg rart når jeg velger program osv. da? Litt som en pc eller mobil som har klikka? eller er det elektronikken i varmeelementet du snakker om? Får tak i E-nr. senere i kveld. Zanta: Hvordan kan jeg finne ut om den pumper inn riktig mengde vann? Om jeg skal kjøpe ny er jeg nødt til å kjøpe en til 5 000 pga. at den skal passe inn med resten av kjøkkenet. Vet at dette kan vise seg å være like lønnsomt, men jeg synes på en måte det blir for galt å kaste en ting som kostet 5000 etter bare 2 års aktiv bruk før jeg har prøvd alle mulige ting for å redde den. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Usikker på om maskinen der har varmepumpe eller vanlig varmeelement-rør. Men det er som regel slik at det ligger alltid en strømfase til varmeelement, også er det et relé på elektronikken som slår inn og sender den andre fasen til varmeelementet så den starter og varme. Hvis releet har hengt seg opp/brent seg fast, vil den da begynne og varme så fort maskinen har fyllt inn vann. Det ligger overtemperatur sikring på elementet som sier ifra om vannet blir for varm. Da kommer det en feilkode på display. Hvis det kommer damp og vannet er veldig varmt etter bare 10 minutter tyder det på at elementet får spenning når det ikke skal. Vannet skal jo ikke varmes før etter første skylling, med mindre du bruker intensiv. eller hurtigprogram. En ting du kan teste for å se om det er elektronikken, er at du setter maskinen på f.eks. skylling. På dette programmet skal ikke vannet varmes, om det blir varmt da er nok elektronikken ødelagt. Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2015 viste seg at det hjalp å dunke. Dunket på toppen av døra og resate maskinen. Nå har jeg kjørt 3 vasker uten problemer. Tusen takk for gode råd. litt komisk at fleksnes-metoden funka, hehe. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Hehe, har funka for meg også flere ganger. Da vart det nok det som jeg tenkte at elektronikken har hengt seg opp. ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå