Woltox Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Halloen, har da et hus med sikringskap fra 2005 ish(hovedsikring på 63A) og et uthus. Planen er da å lage en liten bolig/leilighet i det uthuset med fungerende kjøkken osv. Men så kommer spørsmålet; 1. Legge inn en helt ny linje fra mast inn til uthuset 2. Legge ut en kabel fra sikringskapet i hovedhuset til uthuset Er da alternativ 2 jeg håper er mulig da man har litt enklere regelverk og forholde seg til Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Gjør det enkelt og legg en ny linje, så slipper du at leieboer må ha tilgang til dit sikringsskap, får sin egen måler, og er ikke skremmende mye dyrere. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Spørsmålet du må stille deg selv er om du skal bruke uthuset som sekndær bolig selv elelr om du skal leie det ut. Skal du leie det ut og det skal ha eget soverom og bad er det ei leilighet og den skal da ha eget strømabbonemang og du må få lagt kabel fra masta. Har du ingen planer om å leie det ut men ha det selv så legger du ut en tilførselskabel fra ditt eget sikringsskap og sette opp ei lita underofrdeling der. Alt avhenger av hva du planlegger å bruke det til. Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Det er ikke planer om at uthuset skal leies ut, men brukes innad familien. Ved å legge helt ny linje inn, må jeg vel følge regelverket for 2015, men hvis jeg legger opp en undersentral går vel det for 2005 standarden? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Du slipper ikke unna Nek 400 2014 med mindre du kun legger ut en kurs fra ei eksisterende sikring. Men hvorfor er du redd for den nye normen? Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Da uthuset er av mindre størrelse, så jeg kommer til å ende opp med 5dobble stikk bortover veggen uten mellomrom xD Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Da uthuset er av mindre størrelse, så jeg kommer til å ende opp med 5dobble stikk bortover veggen uten mellomrom xD Enten har du et knøttlite uthus, mindre en vedbua mi som er på hele 1,5x2,5m eller så har du et 20 kvadrat uthus og da er ikke 5 doble stikk noe problem i et såpas stort oppholdsrom. En dobbel stikkontakt er cirka 15cm lang og jeg nekter og tro at du ikke har lengere vegger i uthuset ditt en halvmeteren. Til sammenligning er soverommet vårt 16m2 og har 3 doble stikk og det er for lite. 1 Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 27. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2015 Bare litt overdrevent av meg, blir nokk litt for lite med 3dobble stikk til tv Men hva slags andre regler er det å følge? Tittet over litt av hovedtingene i nek 400 2014, røykvarslere; Er det påbudt? Og hvis det er påbudt er det noen krav innenfor det? (kan trådløse med en sentral være godt nokk? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Det nye kravet i forbindelse med røykvasrsling er at det minimim skal være en 230V forsynt røykvarsler i hver etasje i en bolig. Videre er det krav om komfyrvakt og 2 uttak pr. andre løpemeter kjøkkenbenk. Det skal være uttak i forbindelse med kjøkkenbord. Det enkleste du gjør er å få deg en totalpris for hele installasjonen så får du med alt som er påkrevd uten at du trenger å fundere på dette selv. Lenke til kommentar
Membership Expired Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Bolignormen kan du/installatør risikovurdere "vekk" hvis bruken tilsier at det ikke er behov for det antallet uttak bolignormen sier at du skal ha. Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (fel) §10, «Oppfyllelse av sikkerhetskrav», angir at forskrift supplert med tilhørende veiledning og normer samlet viser det sikkerhetsnivå som skal legges til grunn for prosjektering og utførelse av elektriske lavspenningsanlegg. NEK 400, herunder delnormen NEK400-8-823 Elektriske installasjoner i boliger (bolignormen), er én av normene det vises til i denne sammenheng. I utgangspunktet er ikke normene juridisk bindende, og de som prosjekterer og/eller utfører elektriske installasjoner kan velge andre løsninger en det som er beskrevet i normene. Dersom det velges andre løsninger må imidlertid dette begrunnes og det må sannsynliggjøres at valgte løsning oppnår minst samme sikkerhetsnivået som forskriften, veiledningen og normen beskriver. Dette må dokumenteres gjennom en risikovurdering som utføres sammen med eier/bruker av anlegget Kravet om 2 uttak pr. 2m kjøkkenbenk er gjort om, dette gjelder kjøkkenvegg o/ benk, nå kan man se bort fra kjøkkenøy. Det skal være 4 uttak ved spiseplass/bord. 2 uttak pr. påbegynte fjerde kvm i stue, 2 uttak i gang på 6kvm, 6 uttak bak TV'er (her kan du blande euro og schuko) Røykvarslere i bolig er jeg ikke oppdatert på(har gått på prosjekt i 1år) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Du skal ha god grunn til å avvike fra normen og de alterative løsningene skal være minst like sikre som normen sier. Om man velger å risikovurdere seg bort fra normen kan man bli "hengt" i ettertid om det viste seg at risikovurderinga var feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå