secretx Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Jeg lærer kjapt i matte, men trenger bare en grundig forklaring. Jeg legger med et bilde av oppgaven. Å konstruere trekanten har jeg lett klart, men trapeset sliter jeg med. Om du vet gode nettsider der jeg kan lære alt om konstruksjon, så gjerne legg igjen en link. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Tegn det opp, så ser du nok hvordan du skal gjøre det. Lenke til kommentar
secretx Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Har klart å tegne dette, trenger hjelp videre Lenke til kommentar
secretx Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Har klart å tegne dette, trenger hjelp videre Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Det har du ikke tegnet, det har du konstruert.. Tegn en hjelpefigur og fyll inn de opplysningene oppgaven gir. 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 bare halver en 90 grader, og så er vel AB parallel med CD? 1 Lenke til kommentar
Inventory Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 (endret) Laget en hjelpefigur til deg :-) 1) Konstruer en 90grader ut fra linje BC 2) Vinkel CAD er 90, hva betyr så det? Vinkelen fra C til A til D er 90 grader ;-) Så har du'n Endret 26. januar 2015 av Inventory Lenke til kommentar
secretx Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Å tusentakk, men siden jeg aldri skjønner mattebegreper, kunne du forklart meg bittelitt mer? jeg henger meg til trekanten, men hva menes med vinkelCAD er 40°?? Lenke til kommentar
secretx Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Å tusentakk, men siden jeg aldri skjønner mattebegreper, kunne du forklart meg bittelitt mer? jeg henger meg til trekanten, men hva menes med vinkelCAD er 40°?? Lenke til kommentar
Inventory Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Hvis vinkelen CAD er 40grader, så betyr det egentlig at vinkel a er 40grader. Ved å skrive det på måten CAD så forteller oppgaven deg at vinkelen er mellom punktet C, A og D. En grei huskeregel: Vinkel CAD=40grader, altså :vinkelen fra C til A til D er lik 40grader. Eks: Hva er vinkel CAD? Jo den er 30grader. Enig? Fra C, til A, til D. 1 Lenke til kommentar
secretx Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Ja, skjønner den Men på trekanten skal A være 30°, også på trapesen skal den være 45°? Det går jo ikke? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) Jo, fordi de to vinklene i punkt A ikke måles mellom de samme linjene. Linja A-C blir ikke en del av det ferdige trapeset. Se på tegningen i post #10, men erstatt C med B og D med C. (og tenk deg at punktet C ligger litt lenger opp og til høyre, så vinkelen nede til høyre, i punkt B, er 90 grader.) Så tenker du deg en ny linje fra punkt A, med en vinkel på 45 grader (fra den øverste, skrå linja AC; målt fra den vannrette, AB blir det 30+45 grader) , slik at du får en linje som peker brattere oppover enn den med 30 graders vinkel; punkt D ligger langs denne linja (altså til venstre for C), der den krysser en linje fra punkt C som er paralell med A-B. (Et av kjennetegnene for et trapes er at to av linjene er paralelle, og det er den siste opplysningen som trengs for å kunne plassere punkt D.) edit: illustrasjon: Jeg har jukset og brukt vinkelhaker i stedet for å konstruere vinklene, for å gjøre det raskt og bare vise "prinsippet". Hvordan du skal konstruere deg frem til resultatet får du tenke ut selv. Endret 27. januar 2015 av Inge Rognmo 2 Lenke til kommentar
Inventory Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) Beklager rotet, jeg lese feil av oppgaven - og trodde at CAD var 90 grader. Bra det finnes våkne hoder som Inge Rognmo ;-) Endret 27. januar 2015 av Inventory Lenke til kommentar
secretx Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2015 Tusentakk folkens, det hjalp virkelig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå