jespolini Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 (endret) Nok et (edit: mange..) spørsmål fra meg :-) Lurer på en del generelle ting vedrørende ventilasjon. 1. Er det vanlig/normalt å ha ventil (tilluft) på et vaskerom? Har et nyrenovert vaskerom med passivt avtrekk i tak. Her er nesten ikke trekk, blant annet fordi det ikke er ventiler i tilstøtende gang. Det er ekstremt fuktig etter en runde med kondenstrommel. Hadde planer om å sette inn en våtromsvifte i taket, men den har ikke noe luft å trekke på med mindre ytterdør eller dør til stue står åpen (det er spalte under døren på vaskerommet). Derfor tenker jeg det kunne være lurt å gå ut gjennom yttervegg på vaskerommet, og inn i isolert sportsbod som igjen har innluft fra ventil i vegg.. Noen synspunkter på dette? Er det smartere å kjøre aktivt ut fra vaskerom, og passiv ventil et annet sted - og sørge for at alle dører mellom er terskelfrie? 2. Har sett litt på http://foris.no/?PageID=4468&ItemID=3236#tab-1som et alternativ til passive ventiler. Er det noen som har erfaring med slike? Som jeg har nevnt i en tidligere tråd, har jeg en utfordring med kald luft som kommer inn gjennom downlights, og dette skulle vel bety at det er undertrykk i huset siden den varme luften ellers skulle gått opp og ut samme vei.? Er det noen regler for å unngå undertrykk? 3. Har to rom som kun har Velux vinduer. I følge Velux skal man ikke bruke luftespalten om vinteren, da den varme luften innenfra medfører smelting og isdannelse i nedkant av vinduet. Hvordan kan man da få ventilert et soverom med skråtak? 4. Hovedsoverommet vårt har heller ingen ventil, men luftespalter over vindu. Dersom vi ikke sover med døren åpen, danner det seg mye kondens på vinduene. Altså er ventilasjonen også her alt for dårlig. Rommet ligger vegg-i-vegg med baderom, hvor jeg har montert en våtromsvifte som går på stille nivå 24-7. Planen er å fjerne terskel eller sage av nedre del av døren på soverommet for at baderomsviften skal kunne trekke luften i soverommet ut. Problemet er en støykilde utenfor soveromsvinduene, og en eventuell ny ventil i yttervegg her må være egnet å fjerne/dempe støy. Finnes det noe slikt? Takk til de som måtte orke å lese alt dette Endret 26. januar 2015 av jespolini Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå