Gå til innhold

Forskjell på sivilingeniørlinjene på NTNU

Gjest Slettet-85b0hXDF

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-85b0hXDF

Hei, det er snart tid for å søke, og jeg har bestemt meg for sivilingeniør på NTNU. Det jeg lurer på er hvilken linje jeg skal gå på, har lest litt om de ulike linjene, men det er så mye informasjon. Det jeg er interessert i er realfag og data, men er det noen som kjenner til de ulike linjene som kan prøve og beskrive de ulikene linjene til meg på 2-3 setninger? Føler at de ulike linjene er så like og jeg har litt problemer å skille dem.

Eventuelt kan noen som går der nå si litt hvorfor de akkurat valgte den linjen de valgte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du lærer mye om de forskjellige linjene ved å gå der. Nesten uansett hva du søker er det som oftest ikke noe problem å søke overgang etter et år om du vil det. Må kanskje ta opp ett fag eller i verste fall to. Om du har interesse for data er vel Datateknologi eller Kommunikasjonsteknologi veien å gå :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Du lærer mye om de forskjellige linjene ved å gå der. Nesten uansett hva du søker er det som oftest ikke noe problem å søke overgang etter et år om du vil det. Må kanskje ta opp ett fag eller i verste fall to. Om du har interesse for data er vel Datateknologi eller Kommunikasjonsteknologi veien å gå :)

Men jeg føler samtidig at jeg har lyst til å gjøre noe mer enn bare data.

Lenke til kommentar

Men jeg føler samtidig at jeg har lyst til å gjøre noe mer enn bare data.

Komtek, kyberteknikk eller elektronikk? Det er mye innen elektronikk og kommunikasjon som er basisen for data.

Lenke til kommentar

Om du har lyst til å gå data men samtidig ikke vil ha for mye data er ingeniørvitenskap & ikt perfekt for deg. Du har flere sentrale datafag (Algdat, obj.orientert programmering, superdatamaskiner, prosedyreorientert programmering) samtidig som du kan gå klassiske ingeniørlinjer som marin, petroleum, bygg, maskin etc.

Dette fører til at du blir en siv.ing på linje med alle andre, men bare med en del sterkere databakgrunn en de andre med samme fagspesialitet.

Når du nærmer deg slutten på utdanningen din fører dette til at du kan lage en ganske unik masteroppgave (større anvendelse av data/programmering enn mange andre) - samtidig har du fordelen at du mer eller mindre har to ulike jobbmarkeder å søke til når du er ferdig: typiske dataingeniørstillinger og mer fagspesifikke stillinger (marin/bygg/petroleum/maskin/geomatikk).

Dette fører til at muligheten for å få en jobb du trives med er ganske stor, samt at du utmerker deg i forhold til en del andre søkere til stillingene du søker på.

Ellers kan jeg si at linjene er veldig like - ihvertfall de første to årene. Ville gått hit: http://www.ntnu.no/studier/studiehandbok/teknologi/under studieplaner. Kikk litt rundt, se hvilke spesialiseringer de har underveis, se hvilke fag de har underveis - så har du et bedre grunnlag for å se hva du vil jobbe med.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...