Cerent Skrevet 26. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2015 Hei, Sliter med å få pekeenhtene (styrepinne og pekeflate) på en bærbar PC (HP Elitebook 2540p) til å fungere i kubuntu (har også testet med Debian + GNOME - samme problem). De fungerer litt i starten men plutselig så går det ikke an å "klikke" på noe, enda pekeren flytter seg så virker ikke tastene. Noen ganger virker bare den høyre tasten og noen ganger ingen av dem. Nå kunne det jo tenkes at det er noe galt med maskinvaren, men når jeg kobler til en ekstern mus (USB) som fungerer på andre maskiner sker det samme. En annen ting er jo at det ikke er noe problem når jeg kjører Windows 7 på maskinen. Hva kan dette være, og ikke minst er det noen løsning på det (annet enn å bare bruke tastaturet)? Har en annen bærbar PC med noe av samme problemet på en annen maskin (en Dell D620) men på denne fungerer enhetene bedre, det er bare unntaksvis at knappene slutter å fungere, men når det skjer er oppførselen den samme. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2015 (endret) Hvilke distro-versjoner har du prøvd? Jeg finner flere liknende problemer på Google, men de fleste av dem gjelder eldre distroer. Edit: Og har du gjort noe med instillingene eller lagt til noe programmer? Eller er begge installasjonene helt rene og rett-ut-av-boksen? Endret 26. januar 2015 av endrebjo Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 28. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2015 Ja, du må oppgi versjon av distro. Du kan prøve Live-CD til en mer bleeding-edge distro, som Fedora 21 som er relativt ny, og se om den fungerer. Lenke til kommentar
Cerent Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. januar 2015 Det var Kubuntu 14.10 jeg prøvde sist. Fant ut at jeg kunne få det til å fungere ved å "disable" styrepinnen også "enable" den igjen med xinput kommandoen. Da virker det helt greit, både pinnen, flaten og knappene. Det virker som om det er en konflikt mellom de to enetene elns... Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 30. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2015 Fungerer det permanent da? I så fall legg den til som en kommando som kjører ved login. Ellers lag en tastatursnarvei som kjører kommandoen. Lenke til kommentar
Cerent Skrevet 31. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. januar 2015 Har ikke testet det nok til å si om det fungerer permanent enda. Hvordan lager jeg forresten tastatursnarvei? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 31. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2015 System Settings -> Shortcuts and Gestures Hvis du vil launche et program vha shortcuts kan du høyreklikke på KDE-knappen ("Start-menyen") og velge Edit Applications. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå